به‌رغم تبلیغات فراوان مبنی بر امنیت در دبی گزارش‌ها حاکی از آن است که یک شرکت برج‌سازی در امارات متحده عربی در یک اقدام بی‌سابقه به مبلغ دو هزار و ۱۵۰‌میلیارد ریال از ایرانیانی که برای خرید ملک در دبی سرمایه‌گذاری کرده بودند، کلاهبرداری کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، بحران مالی و اقتصادی جهان و کاهش شدید قیمت نفت‌، رشد اقتصادی کشورهای عربی را به شدت تحت تاثیر قرار داده و تاکنون صدها میلیارد دلار پروژه ساختمانی در امارات متوقف شده است.

بنابراین گزارش، بسیاری از شرکت‌های پیمانکاری دبی به خاطر ناتوانی در اجرای پروژه‌ها به‌رغم کاهش ۴۰درصدی قیمت مسکن کارگران خود را اخراج کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، شرکت ریلاینس که متعلق به دو بهایی به نام های «ف»، «ر» و «الف» «ث» است حدود ۲۰ ماه پیش در پی پیش فروش ۲۲ برج کامل با ۶۰‌درصد قیمت مبلغ ۷۲۴‌میلیون درهم (برابر یک هزار و ۹۵۰‌میلیارد ریال) از ایرانیان درخواست‌کننده وجه دریافت می‌کند.

این گزارش می‌افزاید: پس از گذشت ۲۰‌ماه مشخص می‌شود این شرکت نه تنها هنوز برجی را احداث نکرده بلکه حتی زمین برای ساخت برج هم تحویل نگرفته است.

همچنین این شرکت با فروش دو پروژه آلمانی و اماراتی به نام‌های سیلور استار و المهارا مبلغ ۷۵‌میلیون درهم (معادل ۲۰۰‌میلیارد ریال) از ایرانیان خواستار خرید ملک، پول دریافت می‌کند.

این شرکت در پی فروش غیر قانونی ۲۲ واحد در دو برج اماراتی و آلمانی مبلغ دو هزار و ۱۵۰‌میلیارد ریال از ایرانیان دریافت می‌کند.

گفته می‌شود از مجموع این مبلغ حدود یک هزار و ۱۱۰‌میلیارد ریال (۱۱۲میلیون دلار) از امارات خارج و به آمریکا منتقل شده است.

به این ترتیب خریداران این ۲۴ پروژه معتقدند پول‌هایشان توسط فردی بنام «پ. ر» (که گفته می‌شود او نیز بهایی است) از ایران خارج و به امارات و سپس ایالات متحده آمریکا منتقل شده است.

مالباختگان ایرانی در مراجعه به دادگاه‌های امارات هنوز موفق به گشایش پرونده نشده‌اند و همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برند. چند شرکت بزرگ املاک ایرانی در دبی نیز که با این شرکت معاملاتی داشته‌اند در حال حاضر نتوانسته‌اند با صاحبان شرکت ریلاینس ارتباط برقرار کنند.

کاهش ۳۰درصدی قیمت ملک

در همین زمینه رییس موسسه تحقیقاتی گلف هاوسینگ تاکید کرد: قیمت متوسط املاک در شهر دبی بیش از ۳۰‌درصد کاهش داشته و این روند طی سه سال آینده ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از گلف نیوز، کریستوفر سیمس تصریح کرد: تا سه سال آینده پیمانکاران بار دیگر به فکر اجرای پروژه‌های بزرگ ساختمانی و عمرانی در دبی خواهند افتاد. کاهش قیمت مسکن و مستغلات در دبی تاثیر زیادی در افت سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی در پروژه‌های ساختمانی داشته است. کاهش قیمت مسکن در دبی فراتر از حد تصور بوده است و کمتر کسی فکر می‌کرد قیمت مسکن در دبی تا این حد کاهش یابد. سیمس افزود: چرخه بخش مسکن بیش از ۷ تا ۸ سال به طول می‌انجامد و این چرخه اکنون در بدترین وضعیت خود قرار گرفته است . بیش از سه سال زمان نیاز است تا وضعیت بخش مسکن دبی به حالت عادی باز گردد و سرمایه‌گذاران و پیمانکاران بار دیگر درباره پروژه‌های بزرگ ساختمانی تصمیم‌گیری کنند.طی ماه‌های اخیر شرکت‌های پیمانکاری زیادی از صنعت مسکن خارج شده‌اند و بحران مالی و اقتصادی موجب خواهد شد تا طی ماه های آینده شرکت‌های بیشتری از بازار مسکن خارج شوند.

بر اساس این گزارش تا کنون ۵۰‌درصد پروژه‌های ساختمانی دبی که باید طی سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ تکمیل می‌شد ، لغو یا با تاخیرهای بلند مدت روبرو شده است. این مساله موجب شده تا بسیاری از کارگران خارجی از دبی مهاجرت کنند و به کشورشان بازگردند.