دنیای اقتصاد- گزارش مکتوبی که از عملکرد ستادهای تامین مسکن استان‌های سراسر کشور از سوی وزارت مسکن تهیه شده است، 30 استان کشور را در 8 گروه مختلف شامل واگذاری زمین، اخذ پروانه ساختمانی، رسیدن به مرحله پی‌سازی، اجرای اسکلت و سقف، اخذ تسهیلات بانکی، تملک اراضی، پیشرفت فیزیکی اجرای طرح مسکن مهر و عملکرد شهرهای جدید تقسیم‌بندی کرده و استان‌هایی را که بهترین عملکرد را در بخش‌های مختلف پروژه ملی مسکن مهر داشته‌اند، معرفی کرده است.

دومین نشست مشترک دستگاه‌های دولتی برای مسکن مهر در فاصله دو ماه
استان‌های پیشرو در مسکن مهر معرفی شدند
سیستان و بلوچستان در بین ۳۰ استان اول است
استان تهران با بیشترین تقاضا عملکرد ضعیف دارد
برخی استان‌ها می‌توانند دهه فجر، زندگی در مسکن مهر را آغاز کنند
معاون وزیر مسکن: مسکن مهر در بودجه 88 ردیف اعتباری می‌گیرد.
فرید قدیری- میترا یافتیان
عملکرد ستاد‌های تامین مسکن استان‌های سراسر کشور نشان می‌دهد استان تهران عملکرد قابل دفاعی از پیشرفت پروژه ملی «مسکن مهر» ندارد. این درحالی است که وزیر تعاون از ثبت‌نام یک میلیون نفر تهرانی برای دریافت زمین‌های 99ساله خبر می‌دهد و می‌گوید: «استان تهران یکی از بزرگ‌ترین ثبت‌نام‌های مسکن مهر را در کل کشور به خود اختصاص داده است.»
وزارت مسکن و شهرسازی در جریان همایشی که روز گذشته در ارتباط با «مسکن مهر» برگزار شد، گزارش مکتوبی از عملکرد ستادهای تامین مسکن استان‌های سراسر کشور ارائه کرد. این گزارش که در اختیار خبرنگار دنیای اقتصاد نیز قرار گرفته است، ۳۰استان کشور را در ۸ گروه مختلف شامل واگذاری زمین، اخذ پروانه ساختمانی، رسیدن به مرحله پی‌سازی، اجرای اسکلت و سقف، اخذ تسهیلات بانکی، تملک اراضی، پیشرفت فیزیکی اجرای طرح مسکن مهر و عملکرد شهرهای جدید تقسیم‌بندی کرده و استان‌هایی که بهترین عملکرد را در بخش‌های مختلف پروژه ملی مسکن مهر داشته‌اند، معرفی کرده است. آن‌طور که وزارت مسکن گزارش کرده، استان تهران در هیچ‌کدام از مراحل اجرایی مسکن مهر حائز رتبه برتر نشده است. عملکرد ستادهای تامین مسکن استان‌‌های سراسر کشور نشان می‌دهد سیستان و بلوچستان در بین ۳۰استان کشور، استان پیشتاز در پیشرفت فیزیکی اجرای طرح مسکن مهر است. در این استان تا این لحظه ۷۵واحد در مرحله سفت‌کاری، ۳۹واحد در مرحله نازک‌کاری و ۲۱ واحد نیز در مرحله لوله‌کشی تاسیسات قرار دارند. استان اصفهان نیز در بین سایر استان‌ها عملکرد مطلوبی در این ارتباط داشته به طوری‌که ۳۲درصد از تعاونی‌های مسکن مهر در این استان به مرحله اخذ پروانه رسیده‌اند و حدود نیمی از تعاونی‌ها نیز در مرحله اخذ تسهیلات بانکی هستند. به گزارش دنیای اقتصاد، در دو استان قزوین و خراسان شمالی ۱۰۰درصد زمین‌های ۹۹ ساله به تعاونی‌ها واگذار شده است. آخرین گزارش‌ها از پیشرفت مسکن مهر در کل کشور حاکی است: تاکنون ۱۳۲هزار و ۶۶ فقره پروانه ساختمانی برای مسکن مهر صادر شده است که از این رقم ۱۷هزار و ۶۸۲ واحد به مرحله پی‌سازی رسیده‌اند. براساس گزارش دنیای اقتصاد، محمد سعیدی‌کیا وزیر مسکن و محمد عباسی وزیر تعاون روزگذشته در نشست مشترک مدیران استانی وزارتخانه‌های مسکن، تعاون و کشور آخرین آمارها از تعداد ثبت‌نام کنندگان در پروژه ملی مسکن مهر، حجم زمین‌های واگذار شده و تعداد تعاونی‌هایی که به مرحله ساخت رسیده‌اند را اعلام کردند.براساس گزارش‌های مثبتی که این دو عضو هیات دولت از وضعیت مسکن مهر ارائه کردند، دهه فجر اولین سری واحدهای مسکونی مهر آماده سکونت خواهد شد.
سعیدی‌کیا: انبوه‌سازان بیشتر می‌خواهند
وزیر مسکن و شهرسازی از اختصاص ۲۶۰۰میلیارد تومان اعتبار نقدی از سوی بانک مرکزی به عنوان خط اعتباری ویژه مسکن مهر خبرداد و ابراز امیدواری کرد که استان‌ها بتوانند به خوبی این اعتبار را جذب کنند. محمد سعیدی‌کیا، بر تشکیل کمیته تسیهلات بانکی در شورای مسکن استان‌ها تاکید کرد و گفت: انتظار می‌رود با تشکیل این کمیته مشکلات مربوط به تسهیلات بانکی مسکن مهر مرتفع شود.
وزیر مسکن در پاسخ به این سوال که آیا وزارت مسکن دستور عدم پرداخت وام به انبوه‌سازان را داده است؟ گفت: این طور نیست، زیرا سهم بخش مسکن مهر جدا شده و بانک‌ها می‌توانند طبق روال عادی وام بپردازند. اما مهم این است که انبوه‌سازان عنوان می‌کنند این مبالغ کفایت نمی‌کند. وی تصریح کرد: البته من هم این را قبول دارم که در حال حاضر وام به اندازه کافی در اختیار انبوه‌سازان قرار نگرفته است، به همین دلیل هم راه‌حل‌های دیگری همچون ایجاد بازار رهن ثانویه در حال بررسی است. محمد عباسی، وزیر تعاون نیز که رکن دیگر برگزاری این نشست مشترک بود، طی سخنانی اظهار کرد: 80درصد از طرح مسکن مهر از نظر تهیه زمین انجام شده ضمن اینکه مردم باید بدانند زمین‌شان در کجا واقع شده است و تکلیف زمین باید مشخص باشد.
عباسی با اشاره به مصوبات اخیر شورای عالی مسکن گفت: در این جلسه دوهزار و ۵۰۰میلیارد تومان برای این بخش اختصاص یافته است و هیچ مانعی در ارائه وام وجود ندارد. البته برخی بانک‌ها اعلام کرده‌اند که بعضی از پرونده‌های متقاضیان کامل نیست لذا باید در هر استان جلسه‌ای با حضور مسوولان بانک‌ها، روسای سازمان مسکن و شهرسازی و مدیران تعاون تشکیل شود و فرم تهیه پرونده و موارد مورد نیاز آن مشخص شود تا مشکل پرونده‌ای نداشته باشیم که مانع از پرداخت وام شود. عباسی افزود: برخی از استان‌ها می‌توانند تا دهه فجر، زندگی در مسکن مهر را آغاز کنند. عباسی درباره انتقادات مطرح شده مبنی بر نبود اعتبارات بانکی گفت: از طرف رییس کل بانک مرکزی و مسوولان وزارت اقتصاد و دارایی اعلام می‌کنم که هیچ موضوعی در شهرستان‌ها دال بر نبود اعتبار لازم برای وام مسکن حقیقت ندارد.
بنابراین گزارش، منوچهر خواجه‌دلویی، معاون امور مسکن و ساختمان وزیر مسکن نیز در این نشست به ارائه گزارشی از روند فعالیت زیرمجموعه‌‌های وزارت مسکن در اجرای طرح مسکن مهر پرداخت و طی سخنانی اظهار کرد: تاکنون حدود یک‌میلیون و 294هزار واگذاری در برنامه مسکن مهر انجام و از این تعداد برای 365هزار واحد مسکونی عقد قرارداد صورت گرفته و برای 126هزار واحد پروانه ساختمانی صادر شده است. همچنین پی‌سازی بیش از شش‌هزار واحد به اتمام رسیده و 700 واحد نیز به مرحله سفت‌کاری رسیده است. وی تصریح کرد: اما از نظر تسهیلات بانکی عملکرد چندان مطلوبی نداشته‌ایم و حوزه تسهیلات بانکی نسبت به پیشرفت بقیه کارها عقب است هرچند که طی ما‌ه‌های اخیر برخی بانک‌ها همچون مسکن، ملی و صادرات اقداماتی انجام داده‌اند اما هنوز فاصله زیادی با حد مطلوب داریم.
وی در تشریح آخرین تصمیمات شورای عالی مسکن نیز گفت: طی جلسه‌ای در چند روز اخیر مقرر شد دو هزار و ۶۰۰میلیارد تومان به صورت نقدی از محل شش هزار میلیارد تومان خط اعتبار نقدی تا پایان سال به مسکن مهر اختصاص یابد که به تبع آن بیش از ۴۵۰هزار واحد مسکونی می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.
خواجه دلویی اظهار داشت: دولت تاکنون خدمات زیربنایی طرح مسکن مهر را از سه راه اعتبارات دستگاه‌های مربوط، اعتبارات استانی و یک سوم از طریق یارانه‌های بخش مسکن تامین کرده اما سال آینده ردیف اعتبارات ملی جایگزین یارانه‌ها در این بخش می‌شود.
عکس‌ها: حمیدجانی‌پور