رییس بخش مهندسی زلزله مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن اعلام کرد: بررسی وضعیت ساخت‌وساز کشور نشان می‌دهد، حدود ۷۰درصد ساخت‌وساز‌های کشور در برابر زلزله مصونیت ندارند و تخریب می‌شوند. علی بیت‌اللهی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: روند ساخت‌وساز شهری در سطح کشور طی دهه گذشته نسبت به قبل از آن رشد کیفی ۲۰تا ۲۵درصد را نشان می‌دهد، اما در بخش روستایی این میزان کمتر از ۱۰درصد است.

مرکز آمار ایران اعلام کرد: وضعیت واحدهای مسکونی در کل کشور برحسب کیفیت بنا نشان می‌دهد در سال ۱۳۷۵میزان خانه‌های بادوام ۶۲/۶۰درصد بود که این رقم در سال ۱۳۸۵به رقم ۴/۷۹درصد رسید.

به گفته بیت‌اللهی، گزارش‌های بانک جهانی نیز از وضعیت دوام واحدهای مسکونی در ایران حاکی است، حدود ۳۰درصد واحدهای مسکونی کشور در برابر زلزله از پایداری لازم برخوردارند.

این مقام مسوول اضافه کرد: گزارش‌های مرکز آمار در سال ۱۳۷۵از اطلاعات کامل‌تری نسبت به سال ۱۳۸۵برخوردار است و در عین حال ارائه گزارش‌های کیفی نمی‌تواند در حوزه وظایف مرکز آمار بگنجد.

بیت‌اللهی خاطرنشان ساخت: بازدید‌های میدانی از وضعیت ساخت‌وساز کشور گواه روشنی از وضعیت کیفی آنها است، به ویژه از مجموع چهارمیلیون و ۴۰۰هزار واحد مسکونی روستایی سهم قابل توجهی از آنها فاقد کیفیت لازم هستند و مصالح به کار گرفته شده آنها خشت و گل است.

براساس برنامه ریزی صورت گرفته طی برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه کشور در مجموع دو میلیون واحد مسکونی روستایی باید تحت پوشش برنامه نوسازی و بهسازی مسکن قرار گیرند.

این کارشناس زلزله افزود: آمار قربانیان زلزله در سطح کشور نشان می‌دهد بیشترین تلفات مربوط به مناطق روستایی است و در این مناطق ساخت‌وساز خانه‌های آنها فاقد کیفیت لازم هستند.

بیت‌اللهی پیشنهاد کرد، دولت آمارهای کیفی را از دستگاه‌های ذی‌ربط درخواست کند و مراجع عمومی صرفا به ثبت اطلاعات کلی اکتفا کنند.

به اعتقاد این کارشناس زلزله، ایران روی کمربند زلزله واقع شده و باید دستگاه‌های نظارتی مانند، وزارت مسکن و شهرسازی، سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان و شهرداری‌ها کنترل جدی بر روند ساخت‌وساز شهری و روستایی داشته باشند.