بسته انبوه‌سازان بی‌پاسخ مانده است

رییس انجمن انبوه‌سازان: باعث تاسف است که پیشنهادات بخش خصوصی که آزمون و خطاهای دولتی را ندارد مغفول واقع می‌شود

گروه مسکن - لیلا درخشان: اواخر اردیبهشت‌ماه سال جاری بود که انبوه‌سازان با هدف حل معضل مسکن، تسهیل شرایط ساخت‌و‌ساز در کشور و تقویت بنیه مالی خریداران بسته‌ای را تهیه کردند تا در فرصت مناسب آن را تقدیم رییس‌جمهور کنند. انبوه‌سازان با این تصور که رییس‌جمهور نسبت به ساماندهی بخش مسکن حساسیت ویژه دارد، بسته خود را با ذوق و شوق و امیدهای بسیاری آماده کردند و ضمن اظهار امیدواری با تبلیغات فراوان در مورد نتایج اجرایی این بسته اظهارنظر کردند.

محتوای بسته پیشنهادی انبوه‌سازان به روایت انبوه‌سازان در صورتی که با استقبال از سوی رییس‌جمهور مواجه می‌شد و به مرحله اجرایی می‌رسید قیمت مسکن را حدود ۳۰ تا ۴۰درصد کاهش می‌داد.

انبوه‌سازان در کش‌و‌قوس بازار مسکن در سال جاری مترصد فرصتی بودند که بسته خود را تقدیم رییس‌جمهور کنند و بالاخره اکنون با گذشت ۵ماه از زمان تنظیم بسته پیشنهادی، رییس انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان - مجتبی بیگدلی - موفق شد تا بسته پیشنهادی بخش خصوصی را شخصا به احمدی‌نژاد تقدیم کند.

اما با گذشت یک ماه از دریافت این بسته از سوی ریاست‌جمهوری با استقبال سرد بدنه دولت از این بسته، آب پاکی بر روی دست انبوه‌سازان ریخته شد. رییس انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان در گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد با اشاره به اینکه بسته پیشنهادی انبوه‌سازان برای تقدیم به رییس‌جمهور تحت تاثیر کش و قوس بازار مسکن نظیر ارائه تسهیلات به این بخش و... با تاخیر زمانی ۴ الی ۵ ماهه شخصا تقدیم احمدی‌نژاد شد تصریح کرد: با وجود تقدیم این بسته به ریاست جمهوری متاسفانه پیشنهادات بخش خصوصی مورد توجه و عنایت خاصی قرار نگرفت. وی افزود: باعث تاسف است پیشنهادات بخش خصوصی که آزمون و خطاهای بخش دولتی را ندارد و به نرم‌افزار حرفه‌ای و کارآمدی در بخش تولید مسکن دست‌یافته است مغفول واقع می‌شود.

بیگدلی تاکید کرد: متاسفانه بدنه اجرایی دولت در حالی به سادگی از نقطه‌نظرات بخش خصوصی عبور می‌کند که بخش دولتی هیچ تجربه‌ای در امر تولید مسکن ندارد و مصداق بارز این ادعا را می‌توان در طرح‌های نافرجام دولت نظیر تخصیص وام‌های ۳میلیون و ۱۰میلیونی عنوان کرد.

وی افزود: در هر حال به‌رغم عدم استقبال بدنه دولت از بسته پیشنهادی بخش‌خصوصی اما به هر حال این بخش حداقل دارای وجدانی آسوده است که تکلیف خود را انجام داده است. بیگدلی تصریح کرد: سیستم دولتی ناکارآمد است و نمی‌داند گلوگاه کجاست و با این توصیف نمی‌توان آینده خوبی برای بازار مسکن کشور پیش‌بینی کرد. رییس انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان تاکید کرد: متاسفانه بخش خصوصی تنبیه شده است و در این بین دستگاه‌های عریض و طویلی که با بخش خصوصی در ارتباط هستند به جای اینکه سیاست‌های تشویقی را به منظور فراهم آوردن تسهیلات برای تولید انبوه مسکن برای تولیدکنندگان مهیا کنند برخوردهای انقباضی و محدودکننده و همراه با تنبیه را برای آنان در نظر می‌گیرند.

وی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال به یکباره هزینه عوارض آب، برق، فاضلاب و ... را چندین برابر افزایش می‌دهند و این امر نشان‌دهنده نابسامانی و آشفتگی در سیاست‌های دولت در بخش مسکن است.

رییس انجمن انبوه‌سازان مسکن در ادامه اظهاراتش و در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رکودی که در حال حاضر در ساخت‌وساز وجود دارد، گفت: تا زمانی که اهرم‌های بازدارنده و موانعی که در دستگاه‌های دولتی وجود دارند از بین نروند بازار مسکن از این رکود خارج نخواهد شد. وی در توصیف این موانع به دنیای اقتصاد گفت: هزینه‌تراشی برای مردم و تولیدکنندگان، حاکمیت سامانه بوروکراسی انقباضی در دستگاه‌های دولتی، از جمله شاخص‌ترین این موانع هستند.

وی افزود: البته به این موانع باید عدم تثبیت نرخ شاخص مصالح ساختمانی را اضافه کرد به طوری که هر سال قیمت مصالح شاخص ساختمانی بین ۱۰۰ الی ۲۰۰درصد در نوسان است این در حالی است که در کشورهای دیگر تثبیت قیمت مصالح ساختمانی برای تولیدکنندگان اجرا می‌شود.

بیگدلی تصریح کرد: مجموع این عوامل بازدارنده تولید مسکن را به ورطه نابودی می‌کشاند و این امر به هیچ وجه به صلاح کشور نیست.

چگونه تولید مسکن زیاد می‌شود؟

بیگدلی در ادامه به موضوع لزوم تامین تسهیلات ساخت مسکن توسط بانک‌ها اشاره کرد و گفت: در حالی که در کشورهای همجوار حدود ۷۰ تا ۹۰درصد هزینه ساخت را سامانه بانکی تامین می‌کند، در کشور ما کمترین حمایت بانکی از بخش ساختمان انجام می‌شود.

وی بانک مرکزی را مسوول مستقیم این نابسامانی معرفی کرد و گفت: با این وضعیت صنعت ساختمان‌سازی رو به نابودی می‌رود و من به بانک مرکزی تبریک می‌گویم که عزمش را جزم کرده تا صنعت ساختمان را زمین بزند.

وی افزود: برای حل معضل مسکن به سرمایه‌گذاری‌های بیشتری احتیاج داریم و تا این مهم محقق نشود، تولید بالا نمی‌رود و نیاز به مسکن همچنان تلنبار می‌شود. وقتی عرضه نباشد و تقاضا بالا رود، آن وقت با این قیمت‌های نجومی مواجه می‌شویم.

وی در پاسخ به سوال دنیای اقتصاد مبنی‌بر نقش پروژه مسکن مهر در کنترل بحران مسکن اظهار داشت: تعاونی‌های مسکن مهر بخش ناچیزی از ساخت مسکن را بر عهده دارند و سیستم بانکی نباید ادعا کند با تخصیص وام به آنها به بخش مسکن تسهیلات می‌دهد. چرا که با این اوصاف جای این سوال مطرح است که تکلیف سایر پروژه‌های مردمی چه می‌شود؟ بیگدلی تصریح کرد: من با اطمینان ادعا می‌کنم که در تعاونی‌های مسکن مهر بیش از ۵۰درصد پروژه‌هایی که واگذار شده، حتی به مرحله آماده‌سازی زمین هم نرسیده‌اند.