گروه مسکن- شهرداری تهران پس از یک اقدام غیرمنتظره در رابطه با اجرایی کردن طرح فروش متری مسکن بدون اخذ مجوزهای لازم از مراجعی نظیر وزارت مسکن، بانک مرکزی و وزارت کشور با ابراز واکنش‌های منفی از سوی این دستگاه‌ها برای جلوگیری از اجرای مرحله دوم این طرح در پایتخت روبه‌رو شد. اما این بار قالیباف شهردار تهران پرونده طرح فروش متری مسکن را در قالب یک پیشنهاد جدید به وزیر مسکن، مجددا مطرح کرده که در صورت هماهنگی با دستگاه‌های مربوطه بتواند اجرای مرحله دوم این طرح را که قبلا به مردم وعده داده بود، عملی کند.

در همین رابطه، سخنگوی شورای شهر تهران، از ارائه پیشنهاد قرار گرفتن پروژه نوسازان در قالب پیش‌فروش مسکن به وزارت مسکن خبر داد.

به گزارش دنیای اقتصاد، خسرو دانشجو در پایان جلسه یکصد و بیست و یکم شورای شهر تهران، از بررسی آخرین اقدامات صورت گرفته در مورد پروژه نوسازان با حضور شهردار تهران خبر داد و گفت: در این جلسه شهردار تهران توضیحات مبسوطی در مورد آخرین مذاکرات خود با وزارت مسکن و بانک مرکزی ارائه کرد. وی افزود:البته در گذشته شورای شهر تهران در مورد بافت‌های فرسوده و به مشارکت گرفتن مردم در این پروژه‌ها، مصوباتی داشت و قرار بود مردم را در سرمایه‌گذاری‌های مربوط به بافت‌های فرسوده دخیل کند که یکی از این روش‌ها، فروش متری مسکن بود. در عین حال شهرداری تهران، سرمایه‌گذاران را در پروژه‌های مشترکی دعوت به همکاری کرده و برای سرمایه‌گذاری‌های اندک و محدود مردم نیز در حوزه مسکن و سایر حوزه‌ها پیش‌بینی‌های لازم را صورت داده است.

وی به نتایج مثبت مذاکرات قالیباف با بانک مرکزی و وزارت مسکن اشاره و عنوان کرد: در مورد این که این مذاکرات مربوط به قبل از مصاحبه مطبوعاتی وزیر مسکن در هفته پیش بوده یا نه، اطلاعی ندارم. سخنگوی شورای شهر تهران با بیان این که هدف این طرح و آنچه از این طرح تاکنون انتظار می‌رفته، نباید این باشد که مشکل مسکن شهر تهران به طور کامل حل شود، تصریح کرد: قطعا این طرح به تنهایی توان حل مشکل مسکن شهر تهران را ندارد، اما در همین جهت حرکت می‌کند.

وی در ادامه از پیشنهاد قالیباف به وزارت مسکن برای قرار گرفتن «پروژه نوسازان» در قالب پروژه‌های پیش فروش مسکن خبر داد و تاکید کرد: طبق آیین‌نامه پیش‌فروش، سرمایه‌گذاری در این طرح‌ها باید حداقل پس از پایان یافتن ۳۰‌درصد از پروژه صورت گیرد و عمده ایراد وزارت مسکن در مورد این پروژه، مربوط به همین موضوع بوده است. دانشجو به توضیحات قالیباف در این خصوص اشاره کرد و گفت: شهرداری و وزارت مسکن در مورد این موضوع، به جمع‌بندی مناسبی رسیده‌اند و با توجه به این که شهرداری تهران مجموعه‌ای عام‌المنفعه است و به عنوان یک شخص حقیقی سرمایه‌گذاری در پروژه نوسازان را آغاز نکرده و از سوی دیگر با توجه به این که دارایی‌های مالی شهرداری تهران بسیار بیشتر از حجم سرمایه‌گذاری این پروژه است، در نتیجه شهرداری تهران توان تضمین مالی این پروژه را دارد.

وی ادامه داد: در صورت توافق وزارت مسکن با این پیشنهاد، شهرداری تهران می‌تواند از شمول این بند آیین‌نامه (آغاز فروش پس از پایان یافتن ۳۰‌درصد از پروژه) پیش‌فروش مسکن معاف شود و حتی الامکان سرمایه‌گذاری‌های بیشتر مردم به وجود آید. سخنگوی شورای شهر تهران یادآورشد: در مورد فروش مسکن در پروژه نوسازان دو نظر وجود دارد، وزارت مسکن قائل به این موضوع است که این اقدام شهرداری پیش فروش مسکن است و باید در حوزه شمول آیین‌نامه آن قرار گیرد و در عین حال نظر دیگری نیز وجود دارد که در آن تاکید شده این اقدام شهرداری می‌تواند در قالب یک طرح مشارکتی سرمایه‌گذاری باشد و در این صورت دیگر قید و بندی برای آن وجود ندارد. وی به قول شهردار تهران در مورد پیگیری مجوزهای مورد نظر اشاره و اظهار کرد: مقدمات قانونی این پیشنهاد شهرداری در مورد پیش‌فروش مسکن باید به تصویب برسد و باید قبل از مرحله دوم طرح، تمام هماهنگی‌ها صورت گیرد. دانشجو در ادامه خاطر نشان کرد: در مرحله اول طرح پروژه نوسازان، چهار هزار نفر در آن شرکت کردند که ۸۰‌درصد آن‌ها زیر ۵۰ متر و‌درصد بالایی از این ۸۰‌درصد برای خرید پنج تا شش متر سرمایه‌گذاری کرده‌اند، در این میان، فقط دو‌درصد از سرمایه‌گذاران برای خرید در ۱۰۰ مترمربع، یعنی حداکثر متراژ ممکن، سرمایه‌گذاری کرده‌اند و این موضوع گویای این امر است که قشر قابل توجهی از شهروندان که نیازی به مسکن ندارند، در این طرح شرکت کرده‌اند و باید سیستم مالی کشور به کمک این طرح بیاید.

وی ادامه داد: در صورت قرار گرفتن پروژه نوسازان به عنوان پیش فروش مسکن، شهرداری تهران می‌تواند برای سرمایه‌گذاران خود، وام ساخت مسکن را تا سقف ۳۰‌میلیون تومان دریافت کند و توصیه شورا نیز به شهرداری تهران در این مورد این بود که مجوزهای لازم برای استفاده از منابع گرفته شود، در عین حال این امکان وجود دارد که در صورت موافقت بانک مرکزی، از حجم بیشتری از منابع کشور کمک گرفته شود. سخنگوی شورای شهر تهران با بیان این که شهر تهران حدود ۵۰۰ هزار واحد بافت‌ فرسوده دارد، افزود: شورا همه توان و همکاری خود را برای کمک به شهرداری تهران در اجرای این پروژه خواهد داشت.

وی عنوان کرد: در عین حال یکی از ایرادات بانک مرکزی در مورد پروژه نوسازان، مربوط به سود سالانه این پروژه بود که البته در همان مرحله اول منتفی شد و قرار بود تا یک سوم در هر مترمربع تخفیف به سرمایه‌گذاران داده شود.