کاهش عرضه مسکن در نیمه اول 86
دنیای اقتصاد- براساس گزارش بانک مرکزی، در نیمه اول پارسال تعداد خانه‌هایی که ساخت آنها تکمیل و به بازار عرضه شده، نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵/۴درصد کاهش داشته است. این گزارش نشان می‌دهد که ۲۲۹هزار و ۲۱۰ واحد مسکونی جدید در این مدت به بازار عرضه شد.متوسط سطح زیربنای خانه‌هایی که در نیمه اول پارسال تکمیل و به بازار عرضه شده ۱۲۲ متر مربع اعلام شده است.

آمار بانک مرکزی گزارش وزارت مسکن را تکمیل کرد
عرضه مسکن نیمه پارسال ۵/۴درصد کاهش یافت
افت در تعداد واحدهای مسکونی تکمیل شده در نیمسال اول 86
مهم‌ترین دلیل رشد ۸۰درصدی قیمت مسکن در سال گذشته است
فرید قدیری
هفته گذشته بعد از آنکه دنیای‌اقتصاد خبر رشد ۸۰درصدی قیمت مسکن در کشور طی نیمسال ۸۶ را منتشر کرد برای مخاطبان این سوال مطرح شد که چگونه ممکن است ارزش مسکن در کشور در حالی که طی ده سال گذشته به طور متوسط کمتر از ۳۰درصد افزایش یافته، ناگهان ظرف شش ماه ۸۰درصد بالا رود. به خصوص آنکه وزارت مسکن چنین رشدی را چشمگیر نیز توصیف کرده بود.
اما اکنون گزارش تازه منتشر شده بانک مرکزی درباره فعالیت‌های ساختمانی در نیمسال 86 به واقعیتی اشاره کرده که می‌تواند یکی از دلایل اساسی جهش شدید قیمت مسکن در سال 86 باشد.
هفته پیش وزارت مسکن گزارشی از معاملاتی که سال گذشته در بازار مسکن انجام شده منتشر کرد. در این گزارش اعلام شد قیمت زمین، مسکن و هزینه اجاره‌بها در نیمه اول پارسال در تهران به ترتیب ۱۲۵، ۸۵ و ۳۶درصد افزایش یافته است. همچنین متوسط قیمت مسکن در کل کشور در همین مدت ۸۰درصد رشد داشته است.
اما چرا در سال 86 به‌رغم اجرای برنامه‌های متعدد از سوی دولت برای مهار قیمت مسکن، وضعیت به گونه دیگری شد؟ پاسخ این پرسش را گزارش بانک مرکزی داده است. هرچند این پاسخ، آینه تمام‌نمای وضعیت قیمت مسکن تلقی نمی‌شود.
گزارش بانک مرکزی می‌گوید در نیمه اول پارسال تعداد خانه‌هایی که ساخت آنها تکمیل و به بازار عرضه شده، نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵/۴درصد کاهش داشته است.
به بیان ساده‌تر در نیمه پارسال یعنی زمانی که مسکن 80درصد گران شده، حجم عرضه واحدهای مسکونی کاهش یافته بود. این کاهش در عرضه در حالی که در طول یک سال 800هزار تقاضای ناشی از ازدواج به بازار اضافه می‌شود و 5/1میلیون تقاضای انباشته از سال‌های قبل وجود دارد، رخ داده است و در نتیجه بازار را نامتعادل و قیمت مسکن را افزایش داده است.
البته عوامل رشد بهای مسکن صرفا در کاهش عرضه خلاصه نمی‌شود و بنابر نظر کارشناسان هجوم نقدینگی به این بخش از اقتصاد تورم غیرقابل پیش‌بینی را به بار می‌آورد.
اما کمبود عرضه در مقابل افزایش تقاضا دلیل روشن و غیرقابل انکاری برای تحریک قیمت‌ها به حساب می‌آید.
نتایج بررسی فعالیت‌های ساختمانی بخش‌خصوصی در مناطق شهری استان‌های مختلف در نیمه اول پارسال که بانک مرکزی آن را منتشر کرده، نشان می‌دهد که ۲۲۹هزار و ۲۱۰ واحد مسکونی جدید در این مدت به بازار عرضه شد که این رقم نسبت به دوره مشابه سال قبل به لحاظ تعداد ۵/۴درصد و به لحاظ متوسط سطح زیر بنا ۸/۰درصد کاهش داشته است.
متوسط سطح زیربنای خانه‌هایی که در نیمه اول پارسال تکمیل و به بازار عرضه شده 122 متر مربع اعلام شده است.
براساس این گزارش، این تعداد واحد مسکونی تکمیل شده در ۷۶هزار و ۶۵۳هزار ساختمان ساخته شده است که این نشان می‌دهد هر ساختمان به طور متوسط در ۳ طبقه طراحی و ساخته شده است.
حجم سرمایه‌گذاری
در شش ماه مورد گزارش مجموع سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی در ساختمان‌های جدید مناطق شهری ایران به قیمت جاری حدود ۹هزار میلیارد تومان بوده است که ۹/۶۶درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایش نشان می‌دهد.
از کل مبلغ سرمایه‌گذاری مذکور ساختمان‌های مسکونی با 78درصد بیشترین سهم را داشته است.
۴۱درصد از سرمایه‌گذاری فوق در سه استان تهران، خراسان رضوی و اصفهان انجام پذیرفته است که به ترتیب با ۹/۲۵درصد، ۶/۷درصد و ۵/۷درصد بیشترین سهم را در مقایسه با سایر استان‌ها دارا بوده‌اند.
در مقایسه با شش ماه اول سال 1385 سرمایه‌گذاری مزبور در استان تهران 2/69درصد و در استان خراسان رضوی 6/96درصد افزایش داشته است، در حالی که در استان اصفهان 5/0درصد کاهش نشان می‌دهد.
تعداد ساختمان‌های شروع شده
در شش ماه اول سال 1386، احداث 143119 دستگاه ساختمان توسط بخش خصوصی در مناطق شهری ایران شروع شده که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل 8/49درصد افزایش داشته است.
برای این ساختمان‌ها حدود ۱۰۹۴۵۰میلیارد ریال هزینه و ۱/۵۴میلیون متر مربع سطح کل زیربنای طبقات پیش‌بینی شده است.
در شش ماهه مورد گزارش متوسط هزینه بنای ساختمان‌های شروع شده حدود 765میلیون ریال، میانگین سطح کل زیربنای آنها 378 متر مربع و هزینه یک متر مربع بنای آن ساختمان‌ها 2میلیون ریال بوده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل به ترتیب 9/37درصد، 7/7درصد و 1/28درصد افزایش نشان می‌دهد.
در شش ماه اول سال ۱۳۸۶، از کل تعداد ساختمان‌های شروع شده در مناطق شهری ایران، ۳/۱۲درصد به استان خراسان رضوی، ۳/۹درصد به استان تهران و ۷/۷درصد به استان اصفهان تعلق داشته است.
در استان تهران تعداد 13242 دستگاه ساختمان با حدود 26919میلیارد ریال هزینه پیش‌بینی شده و 9/10میلیون متر مربع سطح کل زیربنای طبقات شروع به احداث گردید که تعداد آنها نسبت به دوره مشابه سال قبل 4/103درصد افزایش داشته است.
در استان اصفهان تعداد ۱۱۰۶۳ دستگاه ساختمان با حدود ۷۰۰۶میلیارد ریال هزینه پیش‌بینی شده و حدود ۹/۳میلیون متر مربع سطح کل زیربنای طبقات شروع به احداث گردید که تعداد آنها نسبت به دوره مشابه سال قبل ۵/۱۴درصد کاهش داشته است.
در شش ماه اول سال 1386 تعداد 125947 دستگاه از کل ساختمان‌های شروع شده در مناطق شهری ایران به ساختمان‌های مسکونی اختصاص داشته که 4/53درصد بیشتر از دوره مشابه سال قبل بوده است.
برای این ساختمان‌ها حدود ۸۸۴۹۷میلیارد ریال هزینه و ۴/۴۴میلیون متر مربع سطح کل زیربنای طبقات در نظر گرفته شده است.
در شش ماهه مورد گزارش برای هر دستگاه ساختمان مسکونی شروع شده در مناطق شهری ایران به طور متوسط معادل 703میلیون ریال هزینه بنا، 352 متر مربع سطح کل زیربنا و حدود 2میلیون ریال هزینه یک مترمربع بنا پیش‌بینی شده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل، به ترتیب 40درصد، 7درصد و 7/30درصد افزایش نشان می‌دهد.
در شش ماه اول سال ۱۳۸۶، تعداد ۱۲۲۷۷ دستگاه ساختمان مسکونی در استان تهران شروع به احداث گردید که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۵/۹۵درصد افزایش داشته است. هزینه این ساختمان‌ها معادل ۲۳۴۸۰میلیارد ریال و سطح کل زیربنای طبقات آنها ۶/۹میلیون مترمربع پیش‌بینی شده است.
در این راستا متوسط هزینه بنای ساختمان‌های مسکونی شروع شده حدود 1912میلیون ریال، میانگین سطح کل زیربنای آنها 782مترمربع و هزینه یک مترمربع بنای این ساختمان‌ها حدود 4/2میلیون ریال پیش‌بینی شده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل، متوسط هزینه بنای ساختمان‌ها و هزینه یک مترمربع بنای آنها به ترتیب 24درصد و 5/31درصد افزایش داشته است، در حالی که میانگین سطح کل زیربنای آنها 7/5درصد کاهش نشان می‌دهد.
آمار خانه‌های جدید ساخته‌شده
در شش ماه اول سال 1386، تعداد 91099 دستگاه ساختمان در مناطق شهری ایران توسط بخش خصوصی تکمیل شده که نسبت به دوره مشابه سال قبل 7/5درصد افزایش داشته است. برای احداث این ساختمان‌ها که سطح کل زیربنای طبقات آنها 9/31میلیون مترمربع بوده معادل 56593میلیارد ریال هزینه شده است.
در شش ماه مورد گزارش، متوسط هزینه بنای ساختمان‌های فوق معادل ۶۲۱میلیون ریال، میانگین سطح کل زیربنای آنها ۳۵۰ مترمربع و هزینه یک مترمربع بنای آنها معادل ۸/۱میلیون ریال بوده که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل متوسط هزینه بنای ساختمان‌ها و هزینه یک مترمربع بنای آنها به ترتیب ۵/۱۶درصد و ۸/۲۵درصد افزایش داشته است، در حالی که میانگین سطح کل زیربنای آنها ۴/۷درصد کاهش نشان می‌دهد.
در نیمه اول سال 1386، از کل تعداد ساختمان‌های تکمیل‌شده در مناطق شهری ایران 76653دستگاه مسکونی بوده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل 6درصد افزایش نشان می‌دهد. هزینه بنای ساختمان‌های فوق حدود 42599میلیارد ریال و سطح کل زیربنای طبقات آنها 25میلیون مترمربع می‌باشد.
در شش ماه مورد گزارش، میانگین هزینه بنای ساختمان‌های مسکونی تکمیل شده در مناطق شهری ایران معادل ۵۵۶میلیون ریال، متوسط سطح کل زیربنای ساختمان‌های فوق ۳۲۷مترمربع و هزینه یک مترمربع بنای آنها حدود ۷/۱میلیون ریال بوده است که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل متوسط هزینه بنای ساختمان‌ها و هزینه یک مترمربع بنای آنها به ترتیب ۸/۱۲درصد و ۶/۲۲درصد افزایش داشته است، در حالی که میانگین سطح کل زیربنای آنها ۹/۷درصد کاهش نشان می‌دهد.
در استان تهران، تعداد 7485دستگاه ساختمان مسکونی در شش ماه اول سال 1386، توسط بخش خصوصی تکمیل گردیده که نسبت به دوره مشابه سال قبل 3/13درصد افزایش داشته است. هزینه ساخت این ساختمان‌ها معادل 13863‌میلیارد ریال و سطح کل زیربنای طبقات آنها 6/6میلیون مترمربع بوده است.
متوسط هزینه بنای ساختمان‌های فوق حدود ۱۸۵۲میلیون ریال، میانگین سطح کل زیربنای آنها ۸۸۶مترمربع و هزینه یک مترمربع بنای آنها معادل ۱/۲میلیون ریال بوده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل متوسط هزینه بنای ساختمان‌ها و هزینه یک مترمربع بنای آنها به ترتیب ۵/۱۲درصد و ۷/۲۴درصد افزایش داشته است. در حالی که میانگین سطح کل زیربنای طبقات آنها ۸/۹درصد کاهش نشان می‌دهد.
در شش ماه اول سال 1386، از کل تعداد 84381دستگاه ساختمان مسکونی و مسکونی و غیرمسکونی توام تکمیل شده توسط بخش خصوصی، بناهای دارای یک واحد مسکونی با 2/47درصد بیشترین سهم را دارا می‌باشد. همچنین ساختمان‌های شامل دو واحد مسکونی با 25درصد، سه واحد مسکونی با 4/8درصد، هفت واحد مسکونی و بیشتر با 6/7درصد در ردیف‌های بعدی قرار گرفته‌اند. تعداد کل واحدهای مسکونی ایجاد شده در ساختمان‌های فوق برابر 229210دستگاه می‌باشد. متوسط سطح زیربنای این واحدهای مسکونی 122مترمربع بوده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل 8/0درصد کاهش داشته است.
در شش ماهه مورد گزارش، از کل تعداد واحدهای مسکونی تکمیل‌شده، استان تهران ۳/۲۵درصد، استان خراسان رضوی ۶/۱۱درصد و استان اصفهان ۹/۸درصد را به خود اختصاص داده‌اند.
از تعداد 7993دستگاه ساختمان مسکونی و مسکونی و غیرمسکونی توام تکمیل شده در استان تهران، 5/40درصد را ساختمان‌های دارای چهار واحد مسکونی، 7/32درصد را هفت واحد مسکونی و بیشتر و 7/12درصد را پنج و شش واحد مسکونی تشکیل می‌دهند. تعداد کل واحدهای مسکونی تکمیل‌شده در این استان 57944واحد می‌باشد. متوسط سطح زیربنای این واحدهای مسکونی 126 مترمربع بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل 6/1درصد کاهش داشته است.