نوسازی هر هکتار بافت فرسوده 10میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

عکس:آکوسالمی

گروه مسکن- میترا یافتیان: بر اساس قیمت‌های سال ۸۶، بهسازی و نوسازی هر هکتار بافت فرسوده به ۸میلیارد تومان اعتبار مالی نیاز دارد. این در حالی است که با در نظر گرفتن نرخ تورم در سال ۸۷ و با کمی اغماض، برای بهسازی، نوسازی هر هکتار بافت فرسوده بدون محاسبه قیمت زمین تامین ۱۰میلیارد تومان اعتبار ضروری است. دکتر بهرام وهابی، مدیر کل دفتر تجهیز منابع مالی و مشارکت‌های مردمی شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران در گفت‌وگو با خبرنگار دنیای اقتصاد، گفت: این مبلغ برای میزان اعتبار مورد نیاز در نوسازی و بهسازی هر هکتار بافت فرسوده با فرض اینکه زمین به عنوان آورده مردم باشد و پولی بابت تملک زمین پرداخت نشود، محاسبه شده است. لذا با این پول فقط ساخت و سازها انجام می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر بیش از ۵۰هزار هکتار بافت فرسوده در کشور شناسایی شده، بنابراین به میزان ۵۰۰هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز است تا بهسازی و نوسازی کامل در این مناطق اتفاق بیفتد. به گفته وی دولت، شهرداری‌ها و بانک‌ها از جمله منابع مالی مهمی هستند که امکان بهره‌گیری از توان آنها در طرح‌های نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده وجود دارد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه بودجه عمومی دولت در سال ۸۷ حدودا ۱۰۰هزار میلیارد تومان است از این رو اگر دولت برای بهداشت و درمان، کشاورزی و صنعت و ... و نیز حتی برای امور جاری نظیر حقوق و دستمزد کارمندان، هیچ هزینه‌ای نداشته باشد و تمام پولی که دارد صرف نوسازی کند حدود ۵سال نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده موجود به طول می‌انجامد. وی گفت: از منظر دیگر تصور کنیم که شهرداری‌‌های کل کشور که به واقع می‌توانند حضور و نقش مالی خوبی داشته باشند، تمام بودجه یک سال خود را صرف امور بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده کنند؛ با توجه به اینکه بودجه کل شهرداری‌ها در سال ۸۶، بین ۶ تا ۷هزار میلیارد تومان بوده، با محاسبات ما اگر شهرداری‌ها هم هیچ هزینه‌ای نداشته باشند، با بودجه آنها حدود ۷۰سال طول می‌کشد که با بودجه سالانه شهرداری‌ها بافت‌های فرسوده کشور نوسازی و بهسازی شوند. وی اضافه کرد: در مورد بهره‌گیری از منابع مالی حاصل از تولید ناخالص ملی نیز بر اساس آخرین آمار، مجموع تولید کل کشور در سال ۸۵ حدود ۲۰۰هزار میلیارد تومان بوده که اختصاص کامل با این رقم ۵/۲سال، اجرای طرح‌های بخش نوسازی و بهسازی بافت فرسوده به طول می‌انجامد.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه تشکیل سرمایه ثابت ناخالص نیز کل سرمایه‌گذاری‌هایی که طی سال ۸۵ در کشور انجام شده حدود ۵۴هزار میلیارد تومان بوده و در صورتی که کل این مبلغ به نوسازی و بهسازی بافت فرسوده اختصاص داده شود، باز هم به ۹ سال زمان نیاز داریم. از سوی دیگر حتی اگر بخواهیم از کل پول موجود در دست مردم نیز به طور کامل استفاده کنیم آمارها نشان می‌دهد که حدود ۱۴۸هزار میلیارد تومان به صورت پول، شبه پول و ... به عنوان نقدینگی در دست مردم طی سال ۸۵ بوده که با این پول‌ها نیز ۵/۳سال نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده کشور طول می‌کشد.

وی تصریح کرد: بنابراین هیچ یک از این منابع برای بهسازی و نوسازی بافت فرسوده کفایت نمی‌کند از این رو برای تجهیز منابع باید سبدی از منابع شامل گزینه‌های مختلف تعریف شود تا بتواند نیازهای مالی طرح‌های بهسازی و نوسازی شهری را در هر سال تامین کند. وی ادامه داد: برخی از اجزای این سبد که هر یک از آنها به برنامه‌ریزی دقیقی نیازمند است شامل دولت، شهرداری‌ها، مشارکت مردمی و سیستم مالی کشور است.

وی در رابطه با نقش دولت در این طرح‌ها، گفت: در این زمینه از ۳ روش می‌تواند کمک مالی به پروژه‌های نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده داشته باشد.

این روش‌ها شامل: ارائه یارانه‌های تشویقی نظیر تامین هزینه دسترسی‌ها و ...، مطالعات، بیمه ساختمان های مسکونی، کمک غیرمستقیم نظیر صدور مجوزهایی که به ایجاد پول می‌انجامد (مجوز انتشار و فروش اوراق مشارکت و مجوز فاینانس) ، مداخله مستقیم در نوسازی و بهسازی نظیر اجرای پروژه‌های الگو برای ارزش آفرینی در بافت‌های فرسوده می‌شود.وی در توضیح نقش شهرداری‌ها نیز گفت: براساس برنامه‌ریزی ۱۰ ساله ما شهرداری‌ها نیز باید تامین حدود ۱۵درصد منابع مالی لازم برای نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده را بر عهده گیرند.

وی اضافه کرد: برای مشارکت‌های مردمی نیز سهم ۴۰درصدی در نظر گرفته شده؛ چرا که در صورت نبود مشارکت‌های مردمی در این طرح‌ها نمی‌توان به موفقیت آمیز بودن پروژه‌ها امیدوار بود.بنابراین اعتمادسازی در میان مردم اولین اصلی است که برای جلب مشارکت و افزایش آن در طرح‌های بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده باید مورد توجه قرار گیرد.