رییس‌جمهور: هزینه‌های اضافی ساخت مسکن حذف شود

گروه مسکن- رییس‌جهوری در جلسه دوشنبه عصر شورای عالی مسکن بر تولید ضربتی و گسترده مسکن تاکید کرد.

دکتر محمود احمدی‌نژاد در جمع اعضای شورای عالی مسکن همچنین خواستار حذف هزینه‌های اضافی در ساخت مسکن با هدف کاهش قیمت تمام شده ساخت شد و گفت: باید برخی هزینه‌های زائد در ساخت مسکن حذف شود تا از یک طرف مردم هزینه کمتری را متحمل شوند و از طرف دیگر سرعت تولید مسکن در کشور افزایش پیدا کند. وی همچنین با اشاره به اهمیت توجه به فرهنگ بومی - اسلامی در تولید و ساخت مسکن اظهار کرد: غیر از کلان شهرها که نیازمند انبوه‌سازی هستیم، در بقیه نقاط کشور نیازی به تولید مسکن در بیش از ۳ تا ۴ طبقه وجود ندارد.

رییس‌جمهور ثبت قرارداد خرید و فروش زمین و مسکن را برای ساماندهی مسکن مهم ارزیابی کرد و افزود: همه اطلاعات مربوط به خرید و فروش املاک باید ثبت و ضبط شده و این موضوع باید با جدیت پیگیری شود.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه قوانینی که در گذشته برای مسکن نوشته شده به هیچ‌وجه پاسخگوی شرایط امروز نیست.

احمدی‌نژاد همچنین در ادامه این جلسه ضرورت تشکیل ستادی به منظور ساماندهی کلیه امور مربوط به مسکن به ریاست وزیر مسکن و شهرسازی را مورد تاکید قرار داد.

جلسه شورای عالی مسکن دوشنبه هر هفته با حضور وزیر مسکن، معاونان وزیر مسکن و ۶ وزیر عضو شورا به ریاست محمود ‌احمدی‌نژاد تشکیل جلسه می‌دهد.

تولید ضربتی ۴ سال دیگر جواب می‌دهد

اما در حالی که رییس‌جمهوری بر تولید ضربتی مسکن تاکید می‌کند یک کارشناس مسکن معتقد است تولید ضربتی و گسترده مسکن در کشور برای حدود ۴ سال آینده تحقق می‌یابد.

بیژن کاموری در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر افزود: نبود رونق اقتصادی در سایر بخش‌های اقتصادی سبب شده تا سرمایه‌های سرگردان وارد بازار مطمئن‌تری همچون مسکن شود، ضمن اینکه نقدینگی‌های سرگردان در تمامی‌بخش‌های اقتصادی منجر به تولید ثروت نمی‌شود.

وی با اشاره به افزایش ۳۰ تا ۴۰درصدی قیمت آهن در حدود چهار ماه اخیر و تاثیر آن بر افزایش قیمت مسکن، بیان کرد: قیمت اصلی مسکن یعنی زمین به دلیل افزایش قیمت مصالح ساختمانی افزایش یافته و هجوم نقدینگی سبب شده تا رشدی حداقل دو برابر تورم در بخش مسکن ایجاد شود.

کارشناس مسائل مسکن اظهار داشت: در سال گذشته رشد قیمت مسکن سه تا چهار برابر تورم رسید و همین مساله منجر به افزایش ۸۰درصدی قیمت مسکن در بازار شد؛ لذا در چنین شرایطی باید راهکار اقتصادی مناسبی از سوی مسوولان ارائه شود، زیرا هم اکنون درآمد یک خانوار برای تامین مسکن بسیار پایین و محدود است.

وی افزود: در دنیا تا ۵ برابر درآمد سالانه خانوار قیمت مسکن است، ولی در ایران این رقم از مرز ۱۵ برابر عبور کرده، ضمن اینکه تسهیلات بانکی ۱۰ تا ۱۵درصد قیمت مسکن را پوشش می‌دهد، در حالی‌که در سایر کشورها وام بانکی ۸۰درصد قیمت ملک را در بر می‌گیرد.