فرید قدیری

«یک بار برای همیشه وضعیت مسکن را ساماندهی می‌کنیم.» رییس‌جمهوری دوشنبه شب برای دومین بار طی یک ماه و نیم گذشته با صراحت کامل به مردم قول داد دغدغه مسکن را برایشان مرتفع کند. پیش از این نیز رییس‌جمهوری با اعلام اینکه شخصا به بحث مسکن وارد می‌شوم هشداری غیرمستقیم به سوداگران این بازار داده بود.

اما آنچه رییس‌جمهور کشورمان دوشنبه شب در حوزه مسکن و ساختمان‌سازی مطرح کرد به دلایل زیر قابل تامل و احیانا قابل تجدیدنظر است.

دکتر محمود احمدی‌نژاد در مقابل پرسش مشاور رسانه‌ای خود مبنی بر اینکه «چرا در صنعت ساختمان‌سازی صنفی وجود ندارد و هر کس دلش خواست وارد این عرصه می‌شود؟» گفت: قرار است صنف سازندگان مسکن با همکاری وزارت بازرگانی و وزارت مسکن تشکیل شود... سوالی که در این میان مطرح است اینکه مگر تا به حال صنفی یا تشکلی برای پیگیری امور ساخت‌وساز در کشور وجود نداشته است؟

شواهد موجود پاسخ این پرسش را می‌دهد: هر شخصی الان بخواهد وارد عرصه ساخت‌وساز شود ابتدا باید با مراجعه به مجموعه‌هایی همچون شهرداری محل سکونت خود، سازمان مسکن و شهرسازی شهر سکونت و سازمان نظام مهندسی درخواست خود را به صورت کتبی مطرح کند.

در مقابل این درخواست، کارشناسان این سازمان‌ها اقدام به بررسی و در نهایت صدور مجوز ساخت می‌کنند. ضمن اینکه در طول مراحل ساخت نیز نظارت مستقیم بر امور دارند. حال اینکه ساختمانی در مرحله ساخت ریزش می‌کند نباید دلیلی برای تشکیل صنف جداگانه شود. بلکه باید خلاء‌های موجود در نحوه کنترل سازمان‌های ناظر بر امر ساخت‌وساز که تعدادشان کم هم نیست شناسایی و رفع شود.

به بیان ساده‌تر این تصور که اگر صنف جداگانه‌ای برای ساخت‌وساز تشکیل شود، قیمت مسکن ارزان خواهد شد و حوادث ساخت‌وساز کاهش خواهد یافت نمی‌تواند منطق فنی به دنبال داشته باشد.

به نظر می‌رسد برای ریشه‌کن کردن بحران مسکن در کشور باید فراتر از حوزه مسکن نگاه شود. مگر نه اینکه رییس‌جمهوری خودشان در برنامه دوشنبه شب اعلام کردند برخی صاحبان صنعت از بانک‌ها وام برای واردات مواد اولیه می‌گیرند،اما بلافاصله آن را برای خرید ملک در تهران هزینه می‌کنند؟ پس یعنی اینکه انگیزه سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن آنقدر زیاد است که یک صاحب صنعت هم تمایل دارد در این بازار وارد شود. حال آیا صنف جدیدی که قرار است تشکیل شود می‌تواند جلوی سرمایه‌گذاری افراد را در بازار مسکن بگیرد؟

لذا شایسته است دولت قبل از اقدام به تاسیس صنفی با چنین هدفی، دلایل ورود سرمایه به بازار مسکن را شناسایی کند تا با هدایت آنها زمینه را برای تقویت سایر بازارها فراهم کند.