گروه مسکن - میترا یافتیان: باتوجه به اینکه طرح انجام تحقیق و تفحص از کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری تهران در شورای شهر مطرح و با موافقت اعضا رو‌به‌رو شد، اما بنابر برخی ملاحظات مقرر شد عنوان این طرح به ساماندهی عملکرد کمیسیون ۱۰۰ تغییر یابد تا اقدامی اصولی در این‌باره صورت گیرد. در این باره با دکتر حمزه شکیب، رییس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران گفت‌و‌گویی انجام داده‌ایم که متن آن درپی می‌آید: درشرایطی که گفته می‌شود تخلفات ساختمانی به‌دلیل افزایش نظارت‌های شهرداری کاهش یافته، علت ارائه طرح تحقیق و تفحص از کمیسیون ماده ۱۰۰ در شورای شهر چه بوده است؟

باتوجه به سیستمی که هم‌اکنون در کمیسیون ماده ۱۰۰ فعال است، ساخت‌و‌سازها به گونه‌ای انجام می‌شود که می‌تواند تخلفاتی هم در طول اجرای این طرح‌ها شکل بگیرد. به‌طور کلی وقتی تخلفی در ساخت‌و‌ساز صورت می‌گیرد، شهرداری پرونده تخلف را به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع می‌دهد؛ در این کمیسیون ۳ قاضی هستند که یک نفر از آنها نماینده دولت، دیگری نماینده قوه قضائیه و نفر سوم هم نماینده مردم است که این افراد باید در رابطه با تخلف صورت گرفته، تصمیم‌گیری کنند.

متاسفانه وضعیتی که بر کمیسیون ماده ۱۰۰ حاکم بوده، می‌توانست شائبه‌هایی ایجاد کند. همچنان‌که وقتی پرونده‌ها از شهرداری به کمیسیون می‌آید، قاعده این است که در آنجا پرونده به صورت تصادفی به کمیسیون‌های ۱۰گانه ماده ۱۰۰ برود. بدین مفهوم که در کمیسیون ماده ۱۰۰، مدیر کمیسیون ماده ۱۰۰ نباید در مورد پرونده‌ها تصمیم‌گیری کند تا پرونده‌ای به کمیسیون خاصی برود. از این حیث قاعدتا نباید چنین مواردی صورت گیرد، اما متاسفانه بسیاری از این موارد اتفاق افتاد.همچنین وقتی پروند‌ه‌ها وارد کمیسیون ماده ۱۰۰ می‌شود، دیگر نباید از کمیسیونی خارج و وارد کمیسیون دیگری شود که متاسفانه این تخلفات در کمیسیون ماده ۱۰۰ روی داده است.از این رو با نظر اعضای شورا قرار بود تحقیق و تفحص از کمیسیون ماده ۱۰۰ انجام شود این طرح در شورای شهر هم رای ‌آورد، اما بعدا اعضای شورا گفتند به‌جای این‌کار، یک اقدام اصولی انجام شود و آن هم ساماندهی وضعیت کمیسیون ماده ۱۰۰ باشد تا همانند قبل این تخلفات صورت نگیرد. بنابراین قطعا مدیر کمیسیون ماده ۱۰۰ نباید دخل و تصرفی بر پرونده‌ها داشته باشد و در رابطه با تخریب یا جریمه هر پرونده نظر دهد.

با توضیحاتی که شما دادید، مشکلی پیش‌ نمی‌آمد که تحقیق و تفحص انجام می‌شد و با دلایل و مستندات بیشتری طرح ساماندهی وضعیت کمیسیون ماده ۱۰۰ به تصویب می‌رسید. پس چرا انجام تحقیق و تفحص لغو شد؟

ببینید این تصمیم جمعی اعضای شورا بود، هرچند که نظر شخصی من این بود که تحقیق و تفحص انجام شود. زیرا با این کار قطعا اطلاعاتی کسب می‌شد تا بازنگری بهتر و مناسبتری در سیستم عملکردی کمیسیون ماده ۱۰۰ اعمال شود.

آیا انجام طرح تحقیق و تفحص از کمیسیون ماده ۱۰۰ و اعلام نتیجه گزارش در صحن علنی و تبعا انتشار این گزارش در رسانه‌ها، به صلاح جامعه نبود؟

خیر، چون تحقیق و تفحص حق شورای شهر است و به شهردار هم در شفاف‌سازی عملکرد شهرداری کمک می‌کند، از سوی دیگر شائبه‌های به‌وجود آمده درمیان اعضای شورا را برطرف می‌کند.

آیا تاکنون شورای شهر تهران در دوره سوم موفق به اجرای طرح‌های تحقیق و تفحص از بخش‌های مختلف عملکرد شهرداری شده است؟

خیر، تحقیق و تفحص از کمیسیون ماده ۱۰۰ اولین طرح بود که در ابتدا مورد موافقت اعضای شورا قرار گرفت و سپس انجام آن رد شد وبه طرح ساماندهی وضعیت کمیسیون ماده ۱۰۰ تغییر یافت.