هشدار درباره خانه سازی اطراف فرودگاه امام

چمران: چند سال دیگر که خانه‌های مردم تا دیوار فرودگاه پیش رفت، می‌گویند چرا فرودگاه کنار خانه‌هایمان ساخته شده است

رییس شورای شهر خواستار رسیدگی جدی استاندار به روند غیرمنطقی خانه‌سازی در اطراف فرودگاه امام خمینی (ره) شد. رییس شورای شهر تهران گفت: تعداد شهرهای اطراف شهر تهران در سال‌های گذشته، ۱۰ برابر رشد داشته‌اند، به طوری که این شهرها در کنار مکان‌هایی نظیر فرودگاه امام (ره) و بهشت زهرا (س) و کهریزک شکل گرفته‌اند و امروز مردم نسبت به حضور آنها معترض هستند.

به گزارش ایسنا مهدی چمران با تاکید بر این که استانداری تهران باید به تفکیک زمین‌های اطراف فرودگاه امام خمینی (ره) رسیدگی کند، تا بعدا دچار مشکل نشویم، افزود: فرودگاه امام (ره) در حال حاضر در حریم شهرهای دیگر قرار گرفته و بخشی از زمین‌های اطراف آن، به دلیل درآمدزایی که دارند،‌ در حال تفکیک و فروش هستند، لذا از استانداری تهران می‌خواهیم که به این موضوع رسیدگی کند.

وی یادآور شد: تا چند سال بعد که این زمین‌ها مسکونی شد و خانه‌های مردم تا دیوار فرودگاه امام (ره) رفت، ساکنان این شهر به نزدیکی فرودگاه با خانه‌هایشان اعتراض می‌کنند، در حالی که اول، فرودگاه در آن منطقه وجود داشته و این همان شرایطی است که در حال حاضر در کهریزک و بهشت زهرا (س) با آن مواجه هستیم.

رییس شورای شهر تهران خاطر نشان کرد: در مورد ساماندهی این مناطق، سازمان‌های مختلف مسوولیت دارند، اما در راس آنها استانداری باید با قانون مشخص، رسیدگی کند.

وی عنوان کرد: پیشنهاد اصلاح قانون حریم شهر تهران همزمان با ارائه طرح جامع شهر تهران به دولت پیشنهاد شده است و تا به حال وزارتخانه‌های مسکن و کشور و شورای شهر به طور مشخص، دو جلسه در مورد حریم شهر تهران داشته‌اند و پس از بررسی این موارد در دولت، اصلاح قانون حریم شهر تهران به مجلس شورای اسلامی می‌رود.

چمران تصریح کرد: در جریان اصلاح قانون حریم شهر تهران، شورا بیشترین تلاش و پیگیری را داشته است.

وی ادامه داد: متاسفانه قانون حریم شهر تهران بر اساس نیاز این شهر تهیه نشده، بلکه مطابق با شرایط کل کشور تصویب شده است، در واقع آنچه در حریم شهر تهران اتفاق افتاده فاجعه است و در طول سال‌های گذشته، مناطق و روستاهای پرجمعیت، تبدیل به یک شهر جدید شده‌اند.

به گفته رییس شورای شهر تهران، جمعیت شهر تهران هر روز افزوده می‌شود در حالی که آمارهای رسمی نشان دهنده رشد منفی جمعیت شهر تهران است، اما این افزایش جمعیت، ناشی از تبدیل فضاهای سبز، زمین‌های کشاورزی به سنگ و آجر و سوله و کارخانه است. به گفته وی، رشد بادکنکی شهرهای اطراف تهران ناشی از ضعف قانون حریم شهر تهران است که به هر دلیلی تا به حال اصلاح نشده است و اگر با همین روند شهر تهران پیش برود، تا دو سال دیگر به جز شهر تهران، درکل استان تهران، کمبود آب خواهیم داشت.