گروه مسکن - لیلا درخشان: حجم مصالح ساختمانی که برای ساخت هر واحد مسکونی در ایران مصرف می‌شود، ۸برابر سایر کشورها است؛ در حالی که عمر متوسط ساختمان‌ها در ایران یک چهارم عمر متوسط ساختمان‌ها در این کشورها است. به گزارش دنیای اقتصاد، باقر میلانی، کارشناس اقتصادی انجمن مفاخر معماری ایران با بیان این مطلب، گفت: متاسفانه ساختمان‌ها در کشورمان به گونه‌ای طراحی و ساخته می‌شود که با آفتاب غریبه هستند و همین امر سبب می‌شود انرژی دریافتی برای رفاه ساکنان از بین برود.

وی افزود: برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی و استفاده بهینه از منابع موجود در امر ساخت‌و‌ساز به یک اراده ملی نیازمند هستیم.

به گزارش دنیای اقتصاد در نشستی که اعضای انجمن فن‌آوری‌های نوین ساختمان روز گذشته در خانه هنرمندان برگزار کردند، شهریار یقینی از اعضای شورای راهبردی فن‌آوری‌های نوین نیز تاکید کرد: بهتر است از این به بعد به جای کاربرد واژه مسکن از کلمه خانه استفاده شود؛ چراکه هنگام تهیه خانه تامین همه جوانب رفاهی، فرهنگی و ایمنی انسان لحاظ می‌شود.

عضو شورای راهبردی فن‌آوری‌های نوین ساختمانی ضمن اعلام این مطلب گفت: واژه مسکن فقط یادآور فراهم کردن یک سرپناه برای مردم است، سرپناهی که آنها را از گزند باد و باران مصون می‌دارد. این در حالی است که کلمه خانه همه ابعاد زندگی انسان را در برمی‌گیرد.

شهریار یقینی گفت: در ساخت مسکن دو بخش اجرایی و طراحی و مسائل فنی باید درنظر گرفته شود که دربخش طراحی معماری در مسکن باید گفت که این بخش از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که علاوه برتوجه به کیفیت سازه‌ها، ایجاد تنوع در معماری ساختمان‌ها و سریع‌سازی براساس فرهنگ بومی کشورمان بسیار ضروری است.

وی خاطر نشان کرد: در همین حال در مسائل فنی کاربرد فن‌آوری‌های نوین ساختمان، مصرف انرژی در محقق ساختن اهداف اصلی، کاربرد روش‌های اجرایی مفید برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی و مدیریت زمان از جمله مهمترین موارد بحث ساخت‌و‌ساز و مسکن کشورمان را تشکیل می‌دهد.

یقینی اظهارداشت: در کشورهای بلوک شرق سابق تامین مسکن و انبوه‌سازی با موفقیت انجام شده است؛ این در حالی است که وجود انبوهی از مشکلات از جمله فقدان تنوع در طراحی معماری و وجود ساختمان‌های یک‌دست و یک‌رنگ مشکلات عدیده‌ای برای آنها ایجاد کرده است.

یقینی گفت: خوشبختانه کشور ما از لحاظ دارا بودن معماران با استعداد مشکلی ندارد، اما برای حفظ هویت معماری ارتباط تنگاتنگ دانشگاه‌ها و هیات‌های علمی با مسوولان دست‌اندرکار اجرایی ضروری است.

در ادامه این نشست همچنین دکتر ایرج شهروز تهرانی، عضو هیات امنای انجمن مفاخر معماری ایران نیز خاطرنشان کرد: از بررسی‌هایی که توسط ارگان‌های مسوول در مورد احتیاج مسکن انجام شد، برآورد شده است که به تولید ۵/۱ میلیون واحد مسکونی در سال نیازمند هستیم؛ در نتیجه استفاده و به کار گرفتن سیستم‌های جدید ساختمانی و ... نمی‌تواند به سادگی جوابگوی کاملی به مساله اصلی باشد و می‌بایست حتی المقدور به مفهوم واقعی توسعه پایدار و در نتیجه شهر پایدار و معماری پایدار توجه کامل داشت.