شهرداری به انتقال پایتخت واکنش نشان داد

طرح:ساسان ضرابی

معاون شهردار تهران: اینکه گفته می‌شود هزینه انتقال پایتخت ارزانتر از اداره یک‌سال تهران است، اظهار نظر درستی نیست

گروه مسکن- میترا یافتیان:یک معاون ارشد شهردار تهران به تصمیم دولت به اسباب‌کشی سیاسی از پایتخت واکنش نشان داد. معاون شهردار تهران در گفت‌و‌گو با دنیای اقتصاد درباره تصمیم دولت به انتقال پایتخت، گفت: صراحتا اعلام می‌کنم انتقال پایتخت با هدف کاهش مهاجرت، گرانی مسکن و ... در تهران، نوعی غفلت از علل و عوامل ریشه‌ای این مشکلات و پرداختن به مسائل حاشیه‌ای است.

وی افزود: راه حل کنترل و کاهش میزان مهاجرت به تهران و مشکلات ناشی از آن نظیر کاهش اشتغال، گرانی مسکن و ... انتقال پایتخت نیست، بلکه رسیدگی به امکانات مناطق محروم و ایجاد اشتغال در آن مناطق است.

وی گفت: از این رو درشرایطی که اهداف انتقال پایتخت از تهران به طور شفاف بیان نشده، معلوم نیست که چه میزان اجرای این طرح، امکان عملی شدن دارد و تا چه حد می‌تواند نتایج موردنظر را محقق کند.

واکنش شهرداری تهران به تصمیم اخیر دولت برای انتقال پایتخت را شاید بتوان در قالب اختلاف نظرهای متعدد دولت و شهرداری در بحث‌های مرتبط با اداره شهر تهران همچون ترافیک، حمل و نقل، عوارض شهری و... تحلیل کرد.از یک‌سو بانی بحث انتقال پایتخت در دولت نهم معتقد است با انتقال پایتخت از تهران، زمینه کنترل مهاجرت و توسعه اشتغال در سایر شهرهای کشور فراهم می‌شود. از سوی دیگر معاون شهردار تهران هیچ ارتباطی بین عامل مهاجرت و پایتخت سیاسی بودن قایل نیست.

معاون هماهنگ‌کننده و برنامه‌ریزی شهردار تهران موضوع انتقال پایتخت را ایده‌ای خام، غیرکارشناسی، مبهم و بدون پشتوانه مطالعاتی لازم دانست. موضوع انتقال پایتخت اواخر سال گذشته در دستور کار شورای عالی مسکن تحت نظارت مستقیم رییس‌جمهوری قرار گرفت و محمد جهرمی، وزیر کار با پیش کشیدن این موضوع قدیمی در این شورا ضمن دفاع از مزایای انتقال پایتخت اجرای آن را به صلاح تهران و سایر شهرهای کشور دانست. وزیر کار به عنوان بانی انتقال پایتخت در دولت به تازگی از پیگیری پیش‌نیازهای انتقال پایتخت در کمیته‌ای مخصوص خبر داد. این در حالی است که محمدرضا واعظ مهدوی، معاون هماهنگی شهرداری تهران معتقد است: مساله انتقال پایتخت در هر مقطعی که مطرح شده مطالعات و پشتوانه لازم کارشناسی را نداشته است. وی افزود: مطرح شدن انتقال پایتخت در گذشته تنها موجبات ایجاد رانت‌های مختلف و افزایش قیمت‌ها را در نقاط جایگزین فراهم می‌کرد.

واعظ مهدوی پیرامون موضوع انتقال پایتخت، خاطرنشان کرد: بحث تغییر پایتخت در کشور از مدت‌ها پیش مطرح بوده و در مقاطع مختلف قبل و بعد از انقلاب بارها بیان شده و نقاط مختلفی نیز برای جایگزینی در نظر گرفته شده است.

معاون شهردار تهران موضوع انتقال پایتخت را از چند منظر قابل بررسی دانسته و گفت: مهاجرت از موضوعاتی است که می‌تواند مورد بررسی قرار بگیرد که در این بین باید پرسید، مهاجرت به تهران به دلیل پایتخت سیاسی بودن است یا شرایط دیگر از قبیل وضعیت اقتصادی‌، کسب و کار‌، اشتغال و ... تاثیر عمده‌ای براین امر دارد؟

وی با اشاره به وضعیت مهاجرت به کلان‌شهرهای کشور تصریح کرد: وضعیت مهاجرات به شهرهای مشهد‌، اصفهان‌، شیراز‌، تبریز و ... نشان می دهد که عامل مهاجرت به هیچ وجه ربطی به پایتخت سیاسی بودن ندارد و این مساله به صورت مستقیم با تمرکز فعالیت‌های اقتصادی در ارتباط است.

به گفته واعظ مهدوی راه‌حل این مساله‌، سوق دادن فعالیت‌های اقتصادی به نقاط و شهرهای پیرامونی است و اینکه با یک برنامه جامع جهت ایجاد رونق کسب و کار در این نقاط بتوان از رشد بی رویه کلان شهر‌ها بدون آنکه پایتخت باشند جلوگیری کرد و به جز این راه حل و نظایر آن با انتقال پایتخت مشکلی حل نخواهد شد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: باید با برنامه‌ریزی در جهت توزیع عادلانه امکانات‌، درآمدها و اختیارات قدم برداشت و با تمرکز زدایی از شهرهای بزرگ قطبهای جدید صنعتی‌، تجاری و اقتصادی را شکل داد.

به گفته وی موضوع ترافیک در تهران نیز با انتقال پایتخت ارتباطی ندارد؛ چرا که ترافیک در سایر شهرهای بزرگ کشور نیز که پایتخت نیستند هم، وضعیتی مشابه با تهران را پیدا کرده است.

پاسخ به اظهارنظر وزیر کار

وی درباره اظهارنظر وزیر کار مبنی بر اینکه هزینه انتقال پایتخت از هزینه اداره یک سال تهران کمتر است، گفت: تا به حال برآوردی از این قضیه نشده، اما آنچه مسلم است اینکه این مطلب اظهارنظر درستی نیست؛ زیرا حداقل کاری که در انتقال پایتخت از تهران باید صورت گیرد، تملک اراضی برای ایجاد ساختمان‌های دولتی، ایجاد منازل مسکونی برای کارمندان دولتی، ایجاد امکانات لازم به لحاظ بهداشتی، آموزشی و صدها پارامتر دیگر است. بنابراین در شرایطی که هزینه اداره تهران در سال گذشته حدود ۳۵۰۰ میلیارد تومان بوده آیا تصور می‌شود با انتقال پایتخت، این هزینه‌ها کاهش پیدا کند؟

پاسخ بنده این است که چنین امری نه تنها اتفاق نمی‌افتد، بلکه بیش از این میزان نیز برای انتقال پایتخت از تهران باید صرف شود.