گروه مسکن- مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن تا پایان تیرماه سال‌جاری، فناوری‌های نوین ساختمانی منطبق با شرایط مختلف لرزه‌خیزی و اقلیمی کشور را به جامعه مهندسی ارائه می‌کند. به گزارش خبرنگار دنیای‌اقتصاد دکتر فاطمی عقدا، رییس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن، با اعلام این مطلب اظهارکرد: یکی از اقدامات اساسی که در سال گذشته توسط مرکز انجام شد، ارزیابی فنی و تایید ۱۷ سیستم و اجزای ساختمانی نوین بود. این فناوری‌های نوین پس از تطابق با شرایط مختلف لرزه‌خیزی و اقلیمی کشور و انطباق با آیین‌نامه‌های ملی یا معتبر بین‌المللی و تعیین الزامات و محدودیت‌های سازه‌ای و لرزه‌ای، تاییدیه فنی مرکز را دریافت کردند.

وی افزود: موجود بودن مصالح و امکانات مورد استفاده فناوری در کشور، توجیه‌پذیری اقتصادی، امکان تخریب و جمع‌آوری سریع، قابلیت‌ بازیافت در چرخه صنعت، تامین‌کننده شاخص‌های تولید صنعتی از نظر سبک‌سازی، سریع‌سازی و سری‌سازی، امکان تولید پیش ساخته و تمام خودکار و حداقل کردن عملیات کارگاهی، انطباق با فرهنگ و نیازمندی‌های فیزیکی و اجرای کیفی و مناسب ساخت و نصب از دیگر ویژگی‌هایی است که در سیستم‌ها و اجزای ساختمانی منتخب مورد توجه قرارگرفته است.

رییس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن تصریح کرد: ارائه الگو و راهکارهای علمی ـ کاربردی برای تولید صنعتی و ساخت سیستم‌های نوین ساختمانی سازگار و مناسب که تامین‌کننده نیازهای کشور و الزامات مربوط به مباحث سازه و لرزه، معماری، انرژی، حریق و آکوستیک باشد و همچنین روش‌ها و تکنولوژی‌های نوین اجرایی در ساخت و ساز سیستم‌های ساختمانی را نیز پوشش دهد، یکی دیگر از برنامه‌های مرکز در جهت صنعتی سازی و انبوه‌سازی مسکن در سال ۸۷ خواهد بود.

گفتنی است: مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن به استناد جزء ۲-۶ بند «د» تبصره ۶ قانون بودجه کل کشور در سال ۱۳۸۶ مسوولیت تایید فناوری‌های نوین ساختمانی در کشور را برعهده دارد.