اعضای شورای‌شهر: طرح‌تفصیلی با این شکل مورد قبول ما نیست
گروه مسکن- بهشاد بهرامی: اعضای شورای‌شهر تهران بعد از آنکه در جلسه غیرعلنی روز یکشنبه‌شان با شهردار متوجه شدند تغییراتی که توسط شورای عالی شهرسازی روی طرح تفصیلی به‌وجود آمده، ربطی به شهردار نداشته است، دیروز نامه‌ای حاوی ۱۲ امضا خطاب به رییس‌جمهور تنظیم کردند تا از او بخواهند علت ورود دولت به طرحی که در شورای‌شهر به تصویب رسیده بوده و قرار بوده توسط دولت فقط تایید نهایی شود را بررسی کند.

متن نامه به این شرح است: «طرح تفصیلی ابلاغ شده نسبت به طرحی که شورای شهر تهران به تصویب رسانده است دچار تغییرات بنیادی از سوی کمیسیون ماده پنج شورای عالی شهرسازی و معماری شده است که شورای شهر در جریان این تغییرات و اثری که می‌تواند روی شهر تهران داشته باشد نبوده است. لذا درخواست می‌شود قبل از هرگونه ابلاغ رسمی، مجددا ‌این تغییرات در شورای شهر تهران مطرح شود.»
تغییرات منطق شهرسازی ندارد
محمدعلی نجفی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص علت اعتراض اعضای شورای شهر به تصمیمات کمیسیون ماده پنج به «دنیای اقتصاد» گفت: در طرح تفصیلی تغییراتی ‌ایجاد شده که شهرداری مدعی است این تغییرات از سوی او نبوده است، اما آنچه قطعی است ‌این است که هم کمیسیون ماده پنج و هم شورای عالی شهرسازی و معماری کشور تغییرات جدی و اساسی روی طرح تفصیلی داده‌اند که صرف نظر از اختیارات قانونی ‌این ارگان، به نظر می‌رسد‌ این تغییرات از نظر کارشناسی و تخصصی فاقد منطق معماری و شهرسازی است.
او ادامه داد: همچنین اگر همه تغییرات اعمال شود، اساس اصولی که در طرح تفصیلی آمده را زیر پا بگذارد و در ‌این شرایط تصمیمی‌که در طرح تفصیلی گرفته شده با اصلی که در طرح جامع به آن استناد شده منتفی شود در نهایت به‌این نتیجه می‌رسیم که برخلاف اصول طرح جامع عمل می‌شود.
نجفی تغییرات‌ایجاد شده در طرح تفصیلی را جدی خواند و افزود: به عنوان مثال در متن مصوبه اخیر شورای عالی شهرسازی آمده است که کلیه اراضی متعلق به وزارت راه و شهرسازی در پهنه‌بندی‌های طرح تفصیلی جدید شهر تهران جهت تعیین سیاست‌های این وزارتخانه به کاربری مسکونی (R) و مختلط (M) تعلق می‌یابد.
نجفی در این باره توضیح داد: پهنه M متعلق به تجاری و مسکونی توامان است و به این ترتیب بعدها امکان استفاده از اراضی وزارت راه و شهرسازی برای واحدهای تجاری نیز وجود دارد. با‌این اوصاف از نظر اعضای شورا تغییرات داده شده در طرح تفصیلی جدی است. به عنوان مثال در بخشی از تغییرات سه پهنه از پهنه‌‌های مسکونی به کلی تغییر داده شده و در برخی دیگر تراکم پهنه‌‌ها بدون هماهنگی یک یا دو طبقه اضافه شده است. البته در‌این مصوبه اشاره شده است که‌این تغییرات در صورتی اعمال می‌شود که شرایط موردنظر وجود داشته باشد اما به هر حال کنترل‌این شرایط هم با خود شهرداری است! نجفی به بخش دیگری از اعتراض اعضای شورا اشاره و عنوان کرد: تغییر پهنه موجب شده تا تبعیض ناروایی بین وزارت راه‌وشهرسازی در مقایسه با سایر وزارتخانه‌‌ها‌ ایجاد شود. به ‌این معنا که کل اراضی متعلق به ‌این وزارتخانه در تهران در هر شرایطی که هستند به کاربری مسکونی و مختلط تبدیل شوند و چنین تغییری از نظر کارشناسی هیچ گونه قابل دفاع نیست. او با بیان اینکه اگر منطق دولت برای اعتراض به کاربری اراضی وزارت راه و شهرسازی این بوده که چرا همه زمین‌های آنها در پهنه سبز (G) قرار گرفته است، راه درست این بود که مورد به مورد اعتراض آنها در شورای عالی بررسی و اگر خطایی صورت گرفته کاربری آن اصلاح شود، افزود: پیشنهاد من این است که اعتراض اعضای شورای شهر به این اقدام شورای عالی شهرسازی تدوین و برای بررسی به شورای عالی ارسال شود، چرا که با چنین استدلال‌هایی نمی‌توان به کل اراضی یک وزارتخانه کاربری مسکونی و مختلط داد.
نجفی در پاسخ به‌این سوال که میزان اثرگذاری اعتراضات اعضای شورای شهر تا چه‌اندازه خواهد بود؟ گفت: متاسفانه خیلی نمی‌توان به حل ‌این موضوع از طریق قانون دلخوش بود، اما به هر حال به عنوان وظیفه‌ای که در قبال شهروندان تهرانی داریم حرف خودمان را می‌زنیم.
خروج امضای اعضای شورا
پروین احمدی‌نژاد، عضو دیگر کمیسیون برنامه و بودجه شورا در این رابطه، با بیان اینکه نمایندگان شورای عالی شهرسازی نیز باید برای دفاع از عملکرد خود در این جلسه حاضر می‌بودند، اظهار کرد:‌ زمانی که مهم‌ترین نگرانی ما عدم ابلاغ طرح تفصیلی شهر تهران بود، جلساتی با برخی اعضای شورای عالی شهرسازی برگزار کردیم که در جریان آن جلسات متوجه ابهاماتی همچون خروج امضاهای اعضای شورای شهر از طرح تفصیلی شدیم و مسائلی در خصوص نحوه دست یافتن شورای عالی شهرسازی به طرح تفصیلی مصوب شورای شهر مطرح شد.
تغییر کاربری به بهانه کاهش قیمت مسکن
حسن بیادی نایب رییس شورای شهر تهران یکی دیگر از اعتراض کنندگان به تغییرات طرح تفصیلی، در صحن علنی جلسه دیروز اظهار کرد: برای تهیه طرح جامع و تفصیلی تهران میلیاردها تومان هزینه شد تا به عنوان یک سند بالادستی باید از آن رونمایی شود. اما به‌رغم اینکه شورای شهر تهران مرجع تصویب طرح تفصیلی است و شورای عالی معماری و شهرسازی تنها باید این طرح را تایید کند، شورا از تغییرات اعمال شده توسط شورای عالی شهرسازی اطلاعی ندارد.
بیادی با بیان اینکه شورای عالی شهرسازی به بهانه کاهش قیمت مسکن تمامی اراضی متعلق به وزارت راه‌وشهرسازی را در پهنه مسکونی جای داده است، اظهار کرد: با انجام این کار غیرکارشناسی، اجرای طرح تفصیلی جدید به چه درد مردم تهران می‌خورد؟!
تناقض در سیاست‌گذاری‌‌های دولتی
معصومه ابتکار، رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران هم اظهار کرد: دیدگاه دولت در خصوص جمعیت پایتخت دچار فراز و نشیب شده است، به گونه‌ای که دولت در دو سال اخیر سیاست کاهش جمعیت تهران، کاهش تعداد دانشگاه‌ها و انتقال کارمندان دولت را دنبال می‌کرد، اما جای تعجب دارد که چگونه هم اکنون با اختصاص کاربری مسکونی به اراضی وزارت راه‌وشهرسازی، سیاست جمعیت‌پذیری تهران را دنبال می‌کند!