دنیای اقتصاد - در شهر تهران برای ایام باقی‌مانده از سال جاری دو محرک ساخت‌و‌ساز توسط شهرداری و شورای شهر تدارک دیده شده است. براساس مصوبه جدید شورای شهر انبوه‌سازانی که هزینه عوارض ساخت و تراکم را نقدی پرداخت کنند از ۱۸ درصد تخفیف برخوردار می‌شوند و در عین حال در پروژه‌های بزرگ مقیاس که امکان تسویه نقدی عوارض غیرممکن است، پیش‌بینی شده سازنده‌ها آن را در اقساط حداکثر ۲۴ ماهه پرداخت کنند. عوارض ساخت، هزینه پایه‌ای محسوب می‌شود که اکنون با طرح جدید، سهم آن در قیمت تمام‌شده تا حدودی تعدیل می‌شود. با پیشنهاد شهرداری‌تهران، در شورای‌شهر تصویب شد

دو «محرک» برای ساخت‌وساز

معاون مالی‌اداری شهرداری: انبوه‌سازان درصورت پرداخت‌نقدی «عوارض‌ساخت» مشمول «۱۸درصد تخفیف نقدی» می‌شوند

تقسیط ۲۰ تا ۵۰ درصدی هزینه عوارض و تراکم تا سقف ۲ سال: برنامه حفظ رونق ساخت‌وساز تا ماه‌های پایانی سال

گروه مسکن- بهشاد بهرامی: در تهران برای حفظ رونق فعالیت‌های ساختمانی در ماه‌های باقی‌مانده از سال جاری، دو محرک ساخت‌وساز تدارک دیده شده تا به واسطه آن، بخشی از هزینه‌‌های اولیه‌ای که برای صدور پروانه‌‌ساختمانی به انبوه‌سازان تحمیل می‌شود، کاهش پیدا کند.

با پیشنهاد شهرداری و تصویب در شورای‌شهر تهران، از ابتدای زمستان امسال به مدت ۹ ماه سازنده‌هایی که هزینه عوارض و تراکم ساخت را به صورت نقدی به شهرداری پرداخت کنند، مشمول ۱۸ درصد تخفیف خواهند شد.

همچنین در صورت تمایل انبوه‌سازان به پرداخت قسطی عوارض، متناسب با مبلغ آن، بین ۲۰ تا ۵۰ درصد رقم قابل پرداخت، می‌تواند تقسیط و حداکثر طی ۲۴ ماه به شهرداری پرداخت شود.

تعریف ابزارهای «تخفیف و تقسیط» در عوارض ساخت به دلیل منافعی است که شهرداری ‌تهران از آپارتمان‌سازی‌‌های داخل شهر به جهت «تامین بیش از ۵۰ درصد از منابع مالی اداره پایتخت از محل صدور پروانه و تراکم» به دست می‌آورد به طوری که این دو محرک برای ایام سرد سال‌جاری که معمولا فعالیت‌های ساختمانی کاهش پیدا می‌کند، می‌تواند انبوه‌سازان را همچون نیمه اول امسال به تعریف پروژه‌های جدید تشویق کند.

درباره نحوه اعمال تخفیف نقدی و تقسیط عوارض ساخت‌وساز و همچنین وضعیت مالی شهرداری‌تهران، با حسین‌محمد پورزرندی معاون مالی و اداری شهرداری گفت‌وگو کرده‌ایم:

چرا امسال همچون سال گذشته از ابتدای سال، طرح تخفیف در عوارض ساخت‌وساز را اعمال نکردید؟ آیا انصراف اول سال شهرداری برای تخفیف، بخاطر رشد صدور پروانه‌ها طی این مدت بود؟

اوایل امسال مصوبه سال گذشته شورای‌شهر کماکان برقرار بود، اما بعد از آن عمر لایحه‌ای که شهرداری داده بود به پایان رسید و بلافاصله لایحه جدیدی تقدیم شورا شد که الان به تصویب رسیده و هر سازنده‌ای که مبلغ عوارض را نقد پرداخت کند مشمول ۱۸ درصد تخفیف خواهد شد. برای انبوه‌سازان پروژه‌های بزرگ‌مقیاس نیز که توان پرداخت نقدی عوارض را ندارند امکان تقسیط فراهم شده به این ترتیب که بر مبنای میزان بدهی تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال، معادل ۲۰درصد، از ۵۰۰ میلیون ریال تا یک میلیارد ریال معادل ۳۰درصد و از یک میلیارد ریال تا سقف یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال ۴۰درصد پیش پرداخت، نقدی پرداخت می‌شود و از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال به بالا نیز پرداخت ۵۰درصد پیش پرداخت نقدی ضروری است.

شهرداری‌تهران مدتی است بحث «شفا‌ف‌سازی مالی» را به عنوان موضوعی که معتقد است پیش‌از این در این نهاد عمومی استفاده نمی‌شده، پیش کشیده و مدعی است همه اقدامات شهری را با این رویکرد انجام می‌دهد. در حال حاضر عملکرد شهرداری چه تفاوت ملموسی پیدا کرده است؟

به اعتقاد من قدم نخست برای اینکه سازمان‌ها بتوانند پاسخگو باشند باید سیستم‌های اطلاعاتی‌شان به گونه‌ای باشد که همه رویدادهای مالی چه نقدی و چه غیر نقدی را نشان دهد. تا پیش از این در سیستم شهرداری‌ها فقط بخشی که به صورت نقدی پول پرداخت می‌شد به ثبت می‌رسید. به عنوان مثال در سال ۸۲ ، فقط ۳۰۰ میلیارد تومان به صورت نقدی ثبت شده است، در حالی که ۹۰۰ میلیارد تومان یعنی چیزی در حدود ۳ برابر بودجه به صورت غیر نقدی بوده است که در هیچ جا ثبت نشده است. در راستای شفاف سازی اولین موضوعی که در رابطه با آن اقدام کردیم استقرار سیستم متناسب با رویدادهای مالی در شهرداری بود. ایجاد چنین سیستمی ‌کار سختی بود. خیلی‌ها هم توصیه می‌کردند این کار را انجام ندهیم. اما بالاخره شروع کردیم و در ابتدا سیستم حسابداری به صورت پایلوت مستقر شد. در مرحله بعد متوجه شدیم چون بودجه غیر نقدی را هم به آن اضافه کردیم سیستم ایجاد شده به بودجه نمی‌خورد، بعد از آن بالاخره در مسیر بودجه عملیاتی قرار گرفت. قدم دوم ایجاد زمینه‌ای بود تا بتوانیم حسابداری بهای تمام شده را اجرایی بکنیم. یکی از نتایج این رویدادها این است که ما بتوانیم قیمت تمام شده همه فعالیت‌ها، رویدادها، پروژه‌ها و خدمات را از طریق سیستم استخراج بکنیم. سیستم بهای تمام شده نیز از ابتدای سال اجرایی شد و ما اکنون می‌توانیم به صورت لحظه‌ای بهای تمام شده پروژه‌ها، خدمات و کارهایی که انجام می‌شود را ارائه بدهیم. مجموعه این اقدامات در جهت شفاف‌سازی است. در بحث شفاف سازی نیز دو موضوع وجود دارد.اول پاسخگویی است، یعنی اینکه بگوئیم هر پروژه‌ای که انجام می‌شود از نظر زمان‌بندی، کیفیت و قیمت تمام شده در چه وضعیتی قرار دارد.

دومین موضوعی که در بحث شفاف سازی وجود دارد این است که چون مردم پول شهرداری را تامین می‌کنند باید از رویدادهای مالی باخبر شوند.

چرا عملکرد بودجه سال ۸۹ همانند اصل بودجه روی سایت شهرداری قرار داده نشده است؟

چون اصلاحیه‌های بودجه دیر به شورا ابلاغ شد عملکرد بودجه سال ۸۹ امسال هنوز اعلام نشده است. به هر صورت اصلاحیه حدود مردادماه ابلاغ شد و فکر می‌کنم ظرف چند روز آینده روی سایت گذاشته می‌شود.

تجربه نشان داده است که فقط ۵۰ درصد عوارض نوسازی که به نوعی «مالیات مصرفی» محسوب می‌شود از سوی شهروندان پرداخت می‌شود. در حالی که رقم پیش‌بینی شده برای کسب درآمد از این محل هر ساله در حدود ۵۰۰ میلیارد تومان است.

شهرداری برای فرهنگ سازی بین شهروندان برای تشویق به پرداخت عوارض نوسازی چه اقداماتی انجام داده است؟

پرداخت عوارض نوسازی کمتر از ۵۰ درصد است. البته چون این عوارض جزو درآمدهای پایدار شهرداری محسوب می‌شود باید کاری اصولی و اصلاحی در این زمینه انجام دهیم تا بتوانیم میزان پرداخت عوارض از سوی مردم را بالا ببریم.

پیش‌‌بینی شما برای وصول عوارض نوسازی چقدر است؟

به اعتقاد من دریافت این عوارض در سال جهاد اقتصادی باید به ۶۰ تا ۷۰ درصد برسد. شهرداری و به خصوص حوزه معاونت مالی به شدت در جلسات هفتگی خود با شهرداری مناطق پیگیر این موضوع است.

در مورد چک‌های برگشتی که شهرداری به صورت طلب از مردم دارید، توضیح دهید.

در حدود ۴۵۰ میلیارد تومان چک برگشتی داشتیم که برخی از آنها از ۱۵ سال گذشته بوده است که مربوط به این شهرداری هم نیست، اما برای بررسی این موضوع از سوی معاونت مالی تیمی ‌را تشکیل دادیم. عجیب این است که بیش از ۸۵ درصد از این چک‌ها، رقم‌های درشت بود یعنی بالای ۵۰ تا۱۰۰ میلیون تومان در حالی که چک‌های با مبلغ زیر ۵۰ میلیون از نظر تعداد زیاد بود ولی مجموعا ۲ تا۳ درصد از کل مبالغ را شامل می‌شدند. به عبارت دیگر هزار فقره چک معادل ۳۸۰ میلیارد تومان بود و ۶۷ هزار فقره چک نیز فقط معادل ۷۰ میلیارد تومان.

برای چک‌ها برنامه‌ریزی کردیم که در ابتدا صاحبان چک‌های درشت را ممنوع الخروج یا اموالشان را تصرف کردند. این موضوع تاریخی که از سال‌ها پیش به صورت مداوم اضافه می‌شد بالاخره کنترل شد. در مورد عوارض نوسازی هم باید اقدامات اساسی انجام شود.

شفافیت مالی در شهرداری تهران در حال حاضر غیرقابل انکار است، اما چرا مدتی است که اعضای شورای‌شهر در مورد موضوعاتی همچون تراکم فروشی ابهاماتی دارند؟

بعضا برخی از افراد احساس می‌کنند که تراکم فروشی وجود دارد. اما واقعیت این نیست ما به طور کلی تراکم‌فروشی و تراکم سیار نداریم. زمانی که بارگذاری به ریال تبدیل می‌شود ما در حساب‌ها ثبت می‌کنیم یعنی هر چیزی که شهرسازی تبدیل به جواز و تغییر کاربری می‌کند ثبت می‌شود. اما تا پیش از این کارگزاری زیاد بود که بعضا ۲۰ تا۳۰ درصد هم حق‌العمل از پیمانکاران می‌گرفتند، اما الان شرکت جهان یک ریال از پیمانکار نمی‌گیرد بلکه حق العمل خودش را از شهرداری می‌گیرد. به اعتقاد من بهتر است این موضوع توسط یک تیم کارشناسی بررسی شود تا اینکه مدارک یکطرفه‌ای ارائه شود.

تا سال گذشته میزان بدهی شهرداری به پیمانکاران بیش از هزار میلیارد تومان بود، الان این رقم چقدر است؟

بدهی پیمانکاران خیلی کم شده است. سال گذشته هزار و۲۰۰ میلیارد تومان بود، اما الان تقریبا به نصف رسیده است. بدهی املاک هم که ادعا می‌کردند بیش از ۲ تا ۳ هزار میلیارد تومان است، زمانی که گروه حسابرسی گذاشتیم دیدیم برخی از افراد ادعا می‌کردند که مثلا زمین پارک ملت مال آنهاست و از شهرداری طلب دارند، اما تیم حسابرسی فقط ۸۰۰ میلیارد تومان آن را تائید کرد.

در حال حاضر کل بدهی شهرداری چقدر است؟

در صورت‌های مالی امسال هم اعلام کردیم که هزار و۴۰۰ میلیارد تومان بدهی داریم.