گروه مسکن - مهدیس فرقانی: برخی از مالکان به طور خواسته یا ناخواسته در بازار اجاره، وارد زنجیره‌ای می‌شوند که ممکن است گاهی به ضرر مستاجر قدم بردارند و منظور آن دسته از مالکانی است که علاوه بر موجر بودن‌، خودشان به عنوان مستاجر در بازار حضور دارند. مستاجرانی که خود در قالب موجر هستند‌، اکثر مواقع برای تامین نیاز مالی به خصوص مبلغ اجاره‌، مستاجر واحد خود را در تنگنا قرار می‌دهند و رفتاری را با مستاجر خود دارند که موجرشان با آنها دارد و همین مساله باعث می‌شود تا افزایش زنجیره‌ای اجاره بها خود به خود در بازار اجاره مسکن شکل بگیرد.

در همین حال، تعدادی از بنگاهداران در برخی از محله‌های تهران درباره اینکه چه تعداد از مالکان در بازار اجاره مستاجر هستند یا چند درصد آنها نسبت به نرخ اجاره‌ای که باید پرداخت کنند میزان اجاره بهای واحد خود را تعیین می‌کنند یا اکثر موجران اجاره‌نشین‌، واحدهای خود را با شرایط رهن کامل اجاره می‌دهند یا رهن و اجاره؟ مستاجر بهتر است از مالکی که مستاجر است واحدی را اجاره کند یا مالکی که در واحد استیجاری زندگی نمی‌کند؟ و در آخر اینکه مالکانی که اجاره‌نشین هستند به دلیل خوش نشینی در بازار اجاره حضور دارند یا اینکه از سر ناچاری به دلیل کمبود نقدینگی؟‌ به «دنیای اقتصاد» نظرات متفاوتی را ارائه کردند که بدین شرح است:

از مالکان اجاره‌نشین اجاره نکنید

یکی از بنگاهداران فعال در خیابان سردار جنگل درباره اینکه آیا مستاجر از مالکی که خود مستاجر است واحدی را اجاره کند به سودش است یا اینکه از مالکی که مستاجر نیست؟ گفت: بطور یقین مستاجر باید واحدی را اجاره کند که مالک آن اجاره نشین نباشد.

وی در ادامه تاکید کرد: زیرا مالکی که واحدش را اجاره داده آن را مناسب سکونت از هر لحاظی (نوع امکانات‌، میزان متراژ و غیره) برای خود نمی‌دانسته به همین خاطر واحدی مرغوب تر از واحد خود را اجاره کرده و به همین دلیل وی مجبور است اجاره بیشتری را پرداخت کند و این موضوع باعث می‌شود تا مالک به مستاجر خود برای تامین نرخ اجاره فشار وارد کند.

نیما همچنین گفت: در حال حاضر در محدوده سردارجنگل بین ۲۰ تا ۲۵ درصد از مالکان‌، خودشان مستاجر هستند و نزدیک به ۹۰ درصد آنها تامین نرخ اجاره ماهانه خود را بر دوش مستاجرشان می‌گذارند.

این بنگاهدار تصریح کرد: این دسته از مالکان که مستاجر هستند واحدهای خود را با شرایط رهن و اجاره به مستاجر واگذار می‌کنند.

درک مشکلات مستاجران از طریق مالکانی که مستاجر هستند

اما از سوی دیگر مشاور املاکی معتقد است اگر متقاضیان از مالکانی که مستاجر باشند، واحدی را اجاره کنند سود بیشتری کرده‌اند، چرا که این دسته از مالکان مشکلات فراهم کردن مبلغ اجاره را از سوی مستاجران درک می‌کنند.

این بنگاهدار که در حوالی خیابان آیت‌الله کاشانی فعالیت می‌کند با افزودن به این مطلب‌، اذعان کرد: به نظر می‌رسد که مالکانی که در بازار اجاره علاوه بر موجر به صورت مستاجر در بازار حضور دارند برای شرایط پرداخت و میزان نرخ اجاره با مستاجران بیشتر کنار می‌آیند.

کاهش تعداد مستاجران خوش‌نشین

در منطقه نارمک یکی از مشاوران املاک بر این باور است که شرایط فعلی بازار اجاره به نحوی است که باعث شده تا حجم مستاجران خوش‌نشین کاهش پیدا کند.

وی در ادامه گفت: اکنون اگر مالکی در بازار اجاره قصد داشته باشد واحد خود را تبدیل کند به طور یقین به دلیل وجود برخی از مشکلات است. برای مثال اگر موجری یک واحد ۴۰ متری داشته باشد اما تعداد اعضای خانواده‌شان ۴ نفر باشد، زندگی در چنین واحدی طاقت فرسا خواهد بود به همین دلیل این مالک تصمیم می‌گیرد واحد خود را اجاره دهد و با دریافت نرخ اجاره واحد بزرگ‌تری را اجاره کند و از طرف دیگر بعید به نظر می‌رسد که در شرایط فعلی که مدتی است نرخ‌ها در بازار اجاره رشد کاذب داشته است، مالکی راضی باشد که چنین نرخ‌های کذایی را به عنوان اجاره بها پرداخت کند.

سینا در ادامه افزود: نزدیک به ۳۰ درصد از مالکان در منطقه نارمک مستاجر هستند و عین همین ۳۰ درصد نرخ اجاره واحدی که به مستاجر اجاره داده‌اند را با اجاره بهای واحدی که خود اجاره کرده اند تطابق می‌دهند.

این مشاور املاک درباره اینکه مالکان مستاجر نشین واحدهای خود را با چه شرایطی به بازار اجاره عرضه می‌کنند‌، خاطر نشان کرد: این دسته از مالکان بستگی دارد که خود با چه شرایطی واحدی را اجاره کرده باشند؛ زیرا طبق همان شرایط واحد خود را اجاره می‌دهند.

تشکیل زنجیره بین مستاجر و مالک مستاجر نشین

یکی دیگر از فعالان بازار مسکن در منطقه پونک تاکید کرد: میزان اجاره‌ بهایی که موجر مستاجرنشین می‌پردازد و شرایط پرداخت نرخ اجاره به صورت رهن کامل یا رهن و اجاره کاملا برای شخصی که مستاجر این مالک است، منعکس می‌شود. پس با این حساب بهتر است که متقاضیان از مالکانی که مستاجر نیستند واحدی را اجاره کنند.