دنیای اقتصاد- دو مسوول کلیدی طرح تفصیلی تهران در دولت و شهرداری برای پایان دادن به گلایه‌هایی که در پی «تغییر کاربری زمین‌های دولتی» به وجود آمده، درخواست منتقدین برای تعلیق طرح را با اعلام «نه رسمی» پاسخ دادند؛ دبیر شورای‌عالی شهرسازی، تعیین کاربری مسکونی برای زمین‌های دولتی را در راستای تنظیم بازار مسکن پایتخت عنوان کرد و این شورا را مرجع نهایی تصویب و تایید طرح دانست؛ از سوی دیگر معاون شهردار نیز شکل کنونی طرح تفصیلی را در انطباق کامل با قوانین بالادست ارزیابی کرد. پاسخ مشترک دولت‌و‌شهرداری‌ به معترضین طرح‌‌تفصیلی

«نه» رسمی به «تعلیق» سند تهران

پرونده ۲۵۰۰ میلیارد‌تومانی زمین‌های دولتی در تهران بسته شد؟

فرید قدیری- بهشاد بهرامی

گلایه‌های چند روز اخیر اعضای شورای‌شهر تهران درباره توافق مشترکی که دولت و شهرداری بدون اطلاع شورا، بر سر کاربری زمین‌های دولتی موجود در پایتخت انجام داده‌اند، از مسیر پیگیری خارج شد.

اعضای شورای‌شهر تهران طی دو هفته گذشته با دست گذاشتن روی پرونده «تبدیل کاربری زمین‌های دولتی به مسکونی» درخواست برگشت طرح تفصیلی به صحن شورا را مطرح کرده بودند تا تکلیف این پرونده در طرح‌تفصیلی را روشن کنند.

اما دو مسوول کلیدی طرح تفصیلی در دولت و شهرداری، برای پایان دادن به اعتراض‌ها نسبت به محتوای مصوب طرح، درخواست اخیر معترضین برای تعلیق طرح‌تفصیلی را با اعلام «نه رسمی» پاسخ دادند.

دبیر مرجع تصویب‌کننده طرح تفصیلی تهران در دولت، دیروز در حضور مدیر اجراکننده این طرح در شهرداری‌، با دفاع از تغییراتی که شورای عالی شهرسازی و معماری کشور در متن طرح تفصیلی اعمال کرده، شورای عالی را تنها مرجع رسمی برای سیاست‌گذاری و تصویب طرح‌های تفصیلی از جمله طرح تفصیلی تهران معرفی کرد و با این دفاعیه، به منتقدینی که مدعی هستند «چرا تغییر طرح تفصیلی بدون هماهنگی شورای‌شهر انجام شده است؟» پاسخ داد.

میرمحمد غراوی دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری کشور همچنین علت تعیین کاربری مسکونی برای زمین‌های دولتی را نتیجه اشتباهی که برخی مشاورین طرح تفصیلی هنگام تدوین طرح مرتکب شده بودند، عنوان کرد و گفت: زمانی که پیش‌نویس طرح تفصیلی برای تایید نهایی به کمیسیون ماده ۵ و شورای عالی شهرسازی آمد، در جریان بررسی متن طرح مطلع شدیم کاربری زمین‌های دولتی که در گذشته مسکونی بوده توسط مشاورین طرح تفصیلی تبدیل به کاربری‌های خدماتی شده‌ است.

غراوی تصریح کرد: شهردار تهران بعد از اطلاع از این اتفاق، دستور اصلاح کاربری این زمین‌ها را صادر کرد، طوری که هم‌اکنون تعیین کاربری مسکونی برای زمین‌های دولتی در طرح تفصیلی اگرچه به «تغییر کاربری» تعبیر شده، اما در حقیقت اصل کاربری این زمین‌ها احیا شده است.

دبیر شورای عالی شهرسازی‌ومعماری کشور افزود: اگر کاربری مسکونی اولیه این زمین‌ها در طرح تفصیلی تهران که نادیده گرفته شده بود، مورد تغییر و اصلاح قرار نمی‌گرفت، حقوق مالکانه صاحبان این زمین‌ها ضایع می‌شد.

گزارش «دنیای‌اقتصاد» از پرونده زمین‌های دولتی مسکونی داخل شهر تهران حاکی است: ارزش این زمین‌ها حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود.

دنبال درآمد از زمین‌های دولتی نیستیم

غراوی در نشست دیروز خود که به صورت مشترک با معاون شهرسازی‌ومعماری شهرداری تهران برگزار شد، گفت: دولت هیچ قصد تجاری از تغییری که در کاربری زمین‌هایش ایجاد کرده ندارد. حتی زمین‌هایی که تجاری بوده را در طرح تفصیلی به مسکونی تبدیل کرده تا از آنها برای تنظیم بازار مسکن استفاده کند.

وی افزود: در حال حاضر خیلی از اراضی دولتی، در اختیار شهرداری تهران است که برای خدمات‌شهری از آنها استفاده می‌کند.

معاون قالیباف: تغییر دولتی را قبول داریم

علیرضا جاوید معاون شهردار تهران نیز در این نشست درباره انتقاد و ایراداتی که شورای‌شهر به موضوع زمین‌های دولتی در طرح تفصیلی وارد کرده، با احتیاط پاسخ داد و گفت: همدلی و کار کارشناسی مشترک همیشه بین دولت و شهرداری بوده و در این میان، شورای‌شهر صاحب صلاحیت برای نظارت بر عملکرد شهرداری است. جاوید سپس افزود: شورای شهر تهران اگر نکته‌ای را بیان می‌کند از روی دلسوزی است، اما انتقاد فقط در قالب فرآیندهای قانونی قابل پیگیری خواهد بود.

مسوول اجرای طرح تفصیلی در شهرداری تهران با این مقدمه، تاکید کرد: تغییراتی که در شورای عالی شهرسازی و معماری کشور برای کاربری زمین‌های دولتی شهر تهران انجام شده انصافا با قوانین و ضوابط و مقررات انطباق دارد.

نامه‌ای ندیدیم

در حالی که اعضای شورای شهر تهران از ارسال دو نامه پیاپی به رییس دولت و شهرداری تهران برای پیگیری بازگشت طرح تفصیلی جدید به دلیل تغییرات اعمال شده در آن خبر می‌دهند اما معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران از دریافت هرگونه نامه رسمی یا غیررسمی مبنی بر اعتراض یا درخواست بازگشت طرح تفصیلی جدید اظهار بی اطلاعی کرد.

به گزارش «دنیای اقتصاد» هر چند رییس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران در حاشیه جلسه علنی هفته گذشته شورا از ارسال نامه دوم به رییس شورا برای پیگیری تعلیق و بازگشت طرح تفصیلی جدید به شورا خبر داده بود اما به نظر می‌رسد اقدام اعضای شورای شهر تهران هنوز به مرحله عمل نرسیده است چرا که نه تنها طرح تفصیلی همچنان در مرحله اجرا است بلکه معاون شهرسازی و معماری شهرداری رسما اظهار کرد: هیچ‌گونه نامه‌ای از سوی شورای شهر مبنی بر درخواست بازگشت طرح تفصیلی به دست ما نرسیده است.

در میانه‌های جلسه مشترک نمایندگان وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران، معاون شهرسازی و معماری شهرداری در پاسخ به این سوال که شهرداری تهران، برای پاسخ دادن به دو نامه اعتراض‌آمیز شورای شهر(نهاد ناظر بر عملکرد شهرداری تهران) در خصوص تغییرات غیرکارشناسی اعمال شده در طرح تفصیلی چه تصمیمی دارد؟ به «دنیای اقتصاد» گفت: تاکنون مکاتبه‌ای اداری در این خصوص میان شورا و ما نشده است.

علیرضا جاوید در توضیح خود به موضوع احتمالی مورد اعتراض اعضای شورای شهر اشاره و اظهار کرد: از ریز اعتراض اعضای شورا اطلاع دقیقی ندارم اما عمده اعتراض اعضای شورای شهر نسبت به تغییرات طرح تفصیلی در دو بند شامل تغییرات کاربری زمین‌های وزارت راه و تغییر تراکم برخی از مناطق در طرح است اما تا این زمان مکاتبه‌ای اداری میان ما انجام نشده ولی در صورتی که چنین اعتراضی رسما به دست ما برسد وظیفه داریم پاسخ دهیم.

ضمانت اجرا تا کی؟

جاوید در پاسخ به سوالی دیگر در خصوص ضمانت اجرای طرح تفصیلی برای مدیران شهری در دوره بعد از مدیریت فعلی شهری تصریح کرد: طرح تفصیلی تا ۱۵ سال آینده که افق طرح دیده شده است لازم الاجرا است.

او ادامه داد: مدیران آینده باید پایبند باشند و در صورت متعهد نبودن با آنها برخورد خواهد شد.