گروه مسکن- تابلوهای تالار مسکن قم در آذرماه سال‌جاری فعال می‌شوند. مجتبی بیگدلی، ریاست انجمن انبوه‌سازان مسکن استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به مطلب فوق گفت: طبق برنامه اعلام شده، اساسنامه و ساختمان این تالار در حال حاضر آماده است.وی افزود: وزیر مسکن و شهرسازی در سفر اخیر خود به قم از این تالار استقبال کرد و قرار شد که بهره‌برداری آزمایشی تالارهای مسکن از قم آغاز شود.

عضو هیات مدیره انبوه‌سازان مسکن و ساختمان کشور با اشاره به اقدامات مثبت وزارت مسکن و شهرسازی در زمینه جذب سرمایه‌گذاری خارجی گفت: دولت اهمیت وجود مکانیزم‌های تشویقی برای جذب سرمایه‌گذاران را درک کرده است.

وی افزود: اعطای زمین رایگان، ارائه یارانه، اعطای فعالیت‌های مالیاتی، گمرکی، انبارداری و ... از جمله مکانیزم‌های دولت‌ها برای توسعه ساخت‌وساز است.

بیگدلی با اشاره به اینکه راه ‌و ساختمان از اصول توسعه هر کشور است، اضافه کرد: باید علاوه بر جذب سرمایه‌گذاران خارجی، بستر مناسب را از طریق یارانه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاران داخلی ایجاد کنیم.

وی با اشاره به اینکه دبی به عنوان بزرگ‌ترین کارخانه ساختمانی دنیا مطرح شده است، گفت: حجم فرار سرمایه‌های ایرانی به دبی دوهزار میلیارد دلار بوده است، که یک چنین مساله‌ای تنها با ایجاد یارانه‌ها و تشویق‌های حکومت دبی ایجاد شده است.

وی تصریح کرد: دبی به سازندگانی که بیش از ۵۰ واحد مسکونی بسازند علاوه بر ارائه زمین رایگان در زمینه انشعابات، ۵درصد تخفیف می‌دهد. همچنین سازنده، اقامت دبی را نیز می‌گیرد.

به گفته وی باید در بیابان‌های اطراف شهرها ساخت‌وسازها را شروع کرد تا علاوه بر انتقال جمعیت به شهرک‌های جدید، بار ترافیکی کلانشهرها را نیز کاهش داد.

وی با اشاره به اینکه شهرهای بزرگ، دیگر ظرفیت ساخت‌وسازهای اضافه را ندارند و به حد کافی گسترده شده‌اند، افزود: اگر در بیابان‌های اطراف شهر‌ها ساخت‌وساز صورت بگیرد، شاخصه‌های شهرسازی نیز در آنها تعریف می‌شود.

به طوری که آب، برق، مترو و... نیز به آن شهرک‌ها منشعب می‌شود. وی اهدای زمین رایگان و خرید تضمینی از سازنده را از جمله شرایط سرمایه‌گذاری مالزیایی‌ها ذکر کرد که می‌تواند در جذب سرمایه‌گذاران، چشم‌انداز خوبی را ترسیم کند.

وی با تاکید بر اینکه دولت باید به کارآفرینان داخلی اهتمام بیشتری داشته باشد، تصریح کرد: در حالی که سالانه بیش از یک‌میلیون خانه نیاز داریم و در شرایط فعلی بازار داخلی نیز با رکود مواجه شده، اقدام دولت در زمینه جذب سرمایه‌های خارجی را می‌توان به فال نیک گرفت.

بستر لازم برای سرمایه‌گذاری در بخش مسکن فراهم نیست

عضو هیات‌مدیره سازمان نظام مهندسی مسکن و ساختمان گفت: در شرایط فعلی که سرمایه‌های داخلی از بخش ساخت‌و‌ساز می‌گریزند، ‌نمی‌شود سرمایه‌های خارجی را جذب کرد.

کامیار بیات ماکو در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، درمورد جذب سرمایه‌گذاری خارجی در بخش مسکن، ‌گفت:‌ اقدام برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی مثبت است.

به گفته وی، این درحالی است که هم اکنون و به دلیل نداشتن بستر لازم و فقدان قانونی مصوب در زمینه سرمایه‌گذاری خارجی، لذا جذب سرمایه خارجی در کشور مشکل شده است.

بیات ماکو با تاکید بر اینکه نمی‌توان بدون زمینه‌سازی و درحالی که هنوز امنیت سرمایه‌گذاری تامین نشده، سرمایه‌های خارجی را جذب کرد،‌ تصریح کرد:‌ قطعا در صورت جذب سرمایه‌های خارجی در بخش مسکن علاوه بر ورود تکنولوژی نوین ساخت‌وساز، موجب افزایش تولید مسکن و در نتیجه رونق بازار خواهد شد.

وی درمورد دلایل ایجاد رکود در بازار مسکن گفت:‌ ناتوانی مردم از خرید مسکن به لحاظ ریالی و ناتوانی روحی مردم از خرید مسکن (به طوری که حتی در صورت نیاز شدید مردم به مسکن، اما ترجیح می‌دهند مسکن خریداری نکنند)‌ از دلایل عمده ایجاد کاهش رونق خرید و فروش و ایجاد رکود در بازار مسکن است.

به گفته بیات ماکو،‌ برای بالابردن توان مالی مردم برای خرید مسکن یا باید به متقاضیان خرید مسکن تسهیلات پرداخت شود و یا با قراردادن امکانات مورد نیاز به تولیدکنندگان و سازندگان مسکن موجب کاهش قیمت مسکن شد.