گروه مسکن- عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: هیچ‌گاه در فصل رونق تولید نتوانسته‌ایم علاوه بر نیاز سالانه باقیمانده نیاز مسکن سال قبل را پاسخگو باشیم. ایرج ندیمی، در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به رکود موجود در بازار مسکن افزود: سالانه توانستیم برای همان تعدادی که ازدواج می‌کنند مسکن جدید بسازیم که حدود ۸۰۰ هزار واحد در سال بوده است. در حالی که دو تا سه میلیون نیاز به مسکن از گذشته باقی مانده است.

وی اضافه کرد: میزان منابع، گرایش سازندگان، امکانات موجود در داخل و... با وضعیت تولید مسکن و نیاز و تقاضا برابری نمی‌کند.

به گفته وی ما به اقدام‌های ضربتی و اساسی مثل سرمایه‌گذاری‌ خارجی در جهت استفاده از دانش و منابع مالی و... نیاز داریم. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه در اقتصاد فعلی ایران به‌رغم وجود منابع قابل توجه درآمد منفی و با توجه به نحوه توزیع درآمد دچار بن‌بست تولید شدیم، گفت: انگیزه‌های تولیدکنندگان در حال کاهش است. وی دلایل این امر را ابهام در آینده، وجود سیاست‌های متضاد نسبت به سازندگان، ناکافی بودن تسهیلات بانکی و محدودیت سقف آن و بالاخره سیاست‌های ضد سرمایه اعلام کرد. ندیمی تصریح کرد: نگرانی ویژه‌ای در سازندگان به دلیل شرایط موجود ایجاد شد و به‌رغم شعارهایی که در این بخش داده می‌شود طبیعی است که با رکودی جدید مواجه شویم.

وی در ادامه کمبود مصالح ساختمانی از جمله سیمان، آهن، فولاد و... و همچنین وضعیت مبهم بازار سرمایه و... را امری تاثیرگذار بر مشکلات بیشتر این بخش دانست و افزود: با توجه به فقدان استراتژی مناسب دستگاه‌های اجرایی در‌عمل کمبود‌هایی ایجاد شده و خواهد شد.

به گفته وی، اکنون در دنیای تبادل سرمایه، دانش، خدمات و... قرار داریم و به همین دلیل باید از فرصت‌های کشور‌های دیگر استفاده کرده و برای آنها نیز فرصت‌های لازم را ایجاد کنیم.

وی با اشاره به اینکه در هر حال مسکن از جمله صنایعی است که در ایجاد اشتغال سهم چشمگیری را ایفا می‌کند، تصریح کرد: اگر بتوان برای این فعالیت در ایران و خارج، بازار لازم را ایجاد کرده و در عین حال به نیاز مردم پاسخگو بود، قطعا می‌توان آثار متفاوتی از رضایت عمومی، کاهش مطالبات، ایجاد درآمد‌های ارزی در دوسوی ایران و خارج را ایجاد کرد.

وی با اشاره به اقدامات وزارت مسکن در زمینه جذب سرمایه‌گذاری خارجی و یا حضور شرکت‌های ایرانی در خارج برای ساخت‌وساز گفت: نباید این فعالیت‌ها به حالت سمبولیک و شعاری بوده و در این زمینه بخشی از یارانه‌ها را برای داشتن کارنامه‌ای خوب به دیگران ارائه کنیم، بلکه باید به طور واقعی سازندگان را مورد حمایت قرار داد. وی همکاری مشترک با کشور‌های دیگر در زمینه ساخت مسکن را در صورتی مطلوب خواند که به قیمت هدردادن وجوه اداره شده، یارانه و درآمدهای ارزی برای کسب فیگورهای اقتصادی نباشد. مخبر کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه با تاکید بر اینکه دولت باید تنها به نظارت و سیاست‌گذاری در این بخش بپردازد، گفت: دولت نباید به بهانه جذب سرمایه‌گذاری خارجی، خود درگیر کار شده و وظیفه نظارتی را از یاد ببرد.

وی با اشاره به اینکه باید ارتفاع‌سازی در برنامه‌های ساخت‌وساز قرار بگیرد، افزود: می‌توان تلفیقی از اسلام و مدرنیسم را در این گونه ساخت‌وسازها ایجاد کرد. وی همچنین درباره منابع موجود در این بخش گفت:‌ این منابع چه به جهت ارزی و چه ریالی باید به نحوی باشد که وجوه مزبور هدر نرود و فرصت کافی به سرمایه‌گذاران داده شود. در عین حال نیز مردم از طریق دریافت تسهیلات بانکی مناسب مورد حمایت قرار گیرند.

ندیمی در ادامه به متناسب نبودن عرضه و تقاضا در بخش مسکن اشاره کرد و افزود: اگر مسکن به اندازه کافی تولید شود قیمت آن پایین آمده و هیچ‌کس به دنبال نگه‌داشتن آن برای بالارفتن قیمت در سال‌های آینده نیست. وی تصریح کرد: در هیچ جای دنیا مسکن کالایی نیست که پس از ساخت در طول سال‌ها تا این حد افزایش قیمت داشته باشد همان‌طور که باقی کالاها این شرایط را دارند.