مترجم: مریم مرادخانی
منبع: Forbes

در محل کار قبلی «آدام» همه چیز روبه‌راه به نظر می‌رسید. هر روز ظهر غذا مهیا بود، در طبقه زیرین شرکت یک باشگاه ورزشی برای کارکنان راه‌اندازی شده بود، هر ماه کارکنان در جایی خارج از محل کار دور هم جمع می‌شدند و به صورت گروهی بازی یا ورزش می‌کردند و خودشان انتخاب می‌کردند که در یک فضای نیمه‌ بسته و پارتیشن‌بندی شده کار کنند یا در یک فضای آزاد.

اما برای آدام که یک جوان از «نسل وای» است، این کافی نبود به همین علت، بیشتر از چند ماه در آن شرکت دوام نیاورد و نهایتا استعفا داد. اما کارکنان نسل وای کیستند و چرا استعفا میان آنها اتفاقی رایج است؟ نسل وای (Y) یا همان نسل «هزاره» جوانانی هستند که حدودا از سال ۱۹۸۰ تا سال ۲۰۰۰ به دنیا آمده‌اند و همزمان با رشد آنها، فناوری‌های دیجیتال به اوج پیشرفت خود رسیده است. بنا به گزارش‌ها، از هر سه نفری که از جوانان این نسل در جایی مشغول به‌کار شده، یک نفر در کمتر از سه سال استعفا می‌دهد با وجودی که بنا به اعلام شرکت‌ها، هزینه استعفای هر کدام از این جوانان بین ۱۵ تا ۲۵ هزار دلار است. باوجود اینکه این کارکنان از مزایای شغلی قابل توجهی برخوردارند اما به نظر می‌رسد مزایای شغلی، برای حفظ نیروی کار نسل وای کافی نیست و این جوانان به انگیزه‌های قوی‌تری نیاز دارند. آنها شرکت شما را به خاطر کمبود امکانات ترک نمی‌کنند. رفتار شما به عنوان یک مدیر آنها را از شما و سازمان می‌راند. این رفتارها از این قرارند:


۱. ضعف در برقراری ارتباط

یکی از اولویت‌های اصلی جوان نسل وای، برقراری ارتباط سازنده و به موقع با مدیر و کارکنان است. آنها تشنه دریافت بازخورد و همیشه به دنبال راهی برای پیشرفت هستند. برای آنها گزارش عملکرد سالانه کافی نیست. آنها بازخورد دائمی می‌خواهند. با آغوش باز از برقراری ارتباط با جوان نسل وای استقبال کنید و بازخوردی ارائه کنید که شفاف و مختصر باشد. اگر نتوانستید این دو نکته را رعایت کنید، منتظر باشید که یک روز کارمند جوان شما وسایل خود را جمع کند و برای همیشه برود.


۲. نادیده گرفتن عملکرد مثبت جوانان

هیچ چیز برای جوان نسل وای مهم‌تر از این نیست که از عملکرد مثبتش قدردانی شود. اما برای قدردانی از او، فرستادن یک کارت پستال یا تقدیرنامه کافی نیست. قدردانی از هر یک از جوانان باید به شیوه‌ای متفاوت و منحصربه‌فرد باشد. از این طریق شما نشان می‌دهید که برای عملکرد موفق او ارزش قائلید. قدردانی شما برای او یک «تجربه» است، تجربه‌ای که انگیزه او را برای تلاش بیشتر افزایش می‌دهد.


۳. فقدان چشم‌انداز و اجرا

جوانان نسل وای، سخت تحت تاثیر رهبران توانمندند. آنها برندی را خریداری می‌کنند که به آن ایمان دارند. پس تعجبی ندارد اگر در زندگی حرفه‌ای خود نیز هدفمند باشند. آنها مایلند بدانند که رسالت یک سازمان چیست و آیا این رسالت در تمامی سطوح سازمان اجرا می‌شود یا خیر. رسالت سازمان را برایشان مو به مو شرح دهید و بگویید نقش هر یک از افراد در نیل به اهداف سازمانی چیست. تحقیقات جهانی شرکت «Towers Watson» و موسسه تحقیقاتی O.C. Tanner نشان داده است که دومین عامل اصلی موفقیت کارکنان ۲۵ تا ۳۴ ساله، الهام‌گیری از دیگران است. به عنوان یک مدیر، پیام خود را به درستی منتقل کنید و تلاش کنید تا پیام شما در سراسر سازمان اجرایی شود. طوری مدیریت کنید تا کارکنان از شما الهام بگیرند.


۴. سیاست‌ها و فرآیندهای منسوخ

جوان نسل وای با پیروی از مقررات مشکلی ندارد به شرطی که قوانین و مقررات منطقی و هدفمند باشند. اما اگر سیاست‌های شما کهنه و از کارافتاده‌اند، انتظار نداشته باشید جوان نسل وای تا ابد در مجموعه شما کار کنند. مقرراتی مثل «استفاده از شبکه‌های اجتماعی سر کار ممنوع» برای این جوانان اصلا خوشایند نیست. آنها تا جایی از قوانین شما پیروی می‌کنند که بدانند چرا و چگونه باید از این قوانین پیروی کنند. سیاست‌های شما باید شفاف و به‌ روز باشد. در غیر این صورت تعجب نکنید اگر دیدید که کارمند جوان شما در حال فرستادن رزومه‌اش به سازمان‌هایی است که سیاست‌های آنها سنجیده و مطابق با تحولات عصر حاضر است.


۵. یکنواختی

یکنواختی چیست؟ یکنواختی یعنی کارکنان دچار روزمرگی شوند یا احساس کنند در شغل فعلی آنها جایی برای پیشرفت وجود ندارد. اگر جوان نسل وای آنقدر در فعالیت‌های روزمره غرق شود که هدف اصلی خود را گم کند شغل خود را ترک خواهد کرد. جوان نسل وای در فعالیت‌های روزمره خود به دنبال تنوع است. برای آنها توضیح دهید که چگونه فعالیت‌های روزانه آنها در پیشبرد اهداف سازمانی موثر است و به آنها اجازه دهید تا هنگام تصمیم‌گیری‌ها نظرات خود را مطرح کنند. بدین ترتیب آنها احساس می‌کنند که ارزشمندند. برای آنها بستری ایجاد کنید تا بتوانند پیشرفت کنند چرا که براساس مطالعات آماری، علت اصلی استعفای ۷۵ درصد از جوانان، عدم پیشرفت شغلی است. برای جوان نسل وای فرصت‌هایی فراهم کنید تا بتواند استعدادهای خود را بروز دهد. مثلا از او بخواهید تا در یک کنفرانس سخنرانی کند یا او را با یک مربی آشنا کنید تا با کمک او بتواند در زندگی شخصی و حرفه‌ای خود پیشرفت کند. جوان نسل وای سرمایه ارزشمندی است. این استعدادها را آسان از دست ندهید. در سالی که گذشت، بیشترین جمعیت نیروی کار جهان را جوانان این نسل تشکیل می‌دادند. برای حفظ و ترغیب آنها همین حالا دست به‌کار شوید. از آنها بخواهید تا درباره سیاست‌ها و شیوه مدیریتی شما بازخورد ارائه دهند. صدای نیروی کار جوان را بشنوید. آنها دوست دارند دیده شوند و صدایشان شنیده شود. اگر یکی از کارکنان شما تصمیم به استعفا گرفت، دلایلش را جویا شوید. این به شما کمک می‌کند تا از دغدغه‌های نیروی کار جوان باخبر شوید. با رعایت این نکات عملکرد ارتقا می‌یابد و نرخ ریزش نیروی کار کاهش خواهد یافت. اینها دغدغه‌های اصلی یک نیروی کار جوان است، نه مزایای شغلی. با رعایت این پنج نکته، نیروی کار جوان خود را حفظ کنید و پس از آنکه در آنها انگیزه قوی ایجاد کردید، با آنها درباره مزایای شغلی به مذاکره بنشینید.