شکوفاسازی سرمایه‌های انسانی - ۱۷ دی ۹۴
نویسنده: پرستون بیلی
مترجم: مهدی نیکوئی / منبع: کتاب تجارت کردن با قلب

پرستون عزیز، برای آنکه بیشترین استفاده را از وجود کارکنان خود ببریم، چه باید کرد؟

مخاطب گرامی، برای آنکه کارکنان شما بهترین عملکرد خود را نشان دهند، باید جوی مثبت در محیط کار احساس کنند، از کنترل بیش از حد مصون بمانند و همچنین بازخورد مثبت دریافت کنند تا بتوانند به پیشرفت خود ادامه دهند. با این حال، موارد دیگری هم وجود دارد که به شما کمک خواهد کرد:


سپاسگزاری خود را نشان دهید. من بسیار قدردان تلاش‌های کارکنان خود هستم که باعث می‌شوند ایده‌ها و طراحی‌های من به اجرا درآیند و اداره کسب‌وکارم ممکن شود. در کنار احساسی که نسبت به عملکرد آنها دارم، به زبان آوردن این موضوع است. ابراز سپاسگزاری و قدردانی نسبت به تلاش دیگران نه‌تنها باعث می‌شود که احساس خوبی نسبت به محیط کارم داشته باشم، بلکه منجر به آن می‌شود که فضای کاری بهتری هم داشته باشیم. یک ضرب‌المثل انگلیسی هست که چنین مضمونی دارد: «اخلاق، پاداش خود را به همراه می‌آورد.» با این حال، به نظر می‌رسد که سپاسگزاری پاداش بیشتری دارد!

در مقابل رفتارهای بد، قاطع باشید. مهم نیست که تا چه اندازه در استخدام کارکنان خود دقت به خرج داده باشیم و تا چه حد آنها را با دقت پرورش داده باشیم؛ گاهی برخی افراد به اندازه دیگران تلاش نمی‌کنند و حتی ممکن است در روند انجام کار، نقش منفی داشته باشند. با این وجود، ممکن است که ما مدت زمان زیادی در برابر این رفتارها بی‌تفاوتی نشان دهیم. دلیلش هم می‌تواند اهمیت کارکنان و نیروهای انسانی در کسب‌وکارهای خدماتی باشد و اینکه تصور می‌کنیم بدون آنها نمی‌توانیم کارهای خود را به پیش ببریم. اما نصیحت مرا در این مورد بپذیرید، تصمیم‌گیری را طولانی نکنید. من به تجربه دریافته‌ام که به محض آنکه اجازه داده‌ام یکی از کارکنان دردسرسازم مجموعه ما را ترک کند، بلافاصله فردی را یافته‌ام که 10 برابر بهتر از او بوده است. تجربه‌ای ناگوار از کار کردن با یک خانم جوان دارم. او تصور می‌کرد که به اسم انجام یک کار عالی می‌تواند بر سر دیگران داد بزند و جنجال بیافریند. آن ارتباط ادامه نیافت. ادامه همکاری با او، اجحاف در حق دیگران بود. یک کتاب راهنمای کارمندی داشته باشید. به شدت به شما توصیه می‌کنم که یک کتاب داشته باشید که به کارمندان شما بگوید چه کاری قابل قبول و چه کاری غیرقابل قبول است؛ همچنین آنها در زمان بروز یک مشکل چه کاری می‌توانند انجام دهند. کتاب کارمندی باید مسائل مختلفی را مطرح کند: جبران خدمات، استانداردهای رفتاری، توافق‌های ضمنی، برنامه‌های کاری، سیاست‌های غیرتبعیضی و... کارآفرینان و افرادی که به خدمات و کارهای خلاقانه مشغول هستند، ممکن است به قدری بر کار خود متمرکز شوند که منجر به تاکید و توجه بیش از حد آنها بر قوانین و مقررات شود. ما دوست داریم آزاد باشیم و می‌خواهیم که هر کس دیگری هم آزادی را احساس کند! یک کتاب مختصر می‌تواند این آزادی را ایجاد کند. در این صورت، کارکنان و کارفرما از ابتدا می‌دانند که چه انتظاری از آنها می‌رود، چه چیزی باعث ایجاد محیط کاری بهتر می‌شود و چه چیزی مشکلات را از سر راه بر‌می‌دارد.

ایجاد یک کتاب راهنما کار دشواری نیست. بسیاری از وب‌سایت‌های اینترنتی به سادگی این خدمت را فراهم کرده و چارچوب‌هایی برای متقاضیان فراهم می‌کنند. تنها لازم است که به آنها مراجعه کرده و چند سوال را پاسخ دهید تا به صورت آنلاین برای شما یک کتاب راهنمای مناسب تهیه شود. آنها را پرینت گرفته و در اختیار افراد سازمان خود قرار دهید. استفاده از این کتاب تنها برای کارکنان شما مفید نیست. خواندن آن، می‌تواند به شما هم بیاموزد که حقوق و مسوولیت‌هایتان چیست.

یک جریان کاری واضح ترسیم کنید. برای آنکه به‌طور موثر با نیروهای انسانی خود کار کنید، نیاز است که هم شما و هم آنها بدانند که قوانین موجود چه هستند. به این موضوع فکر کنید که جریان کاری دلخواه شما چیست، مسوولیت‌های کارکنانتان کدام است و چگونه می‌توانید روابط مورد نیاز برای پیشرفت کار را ایجاد کنید. اگر درباره این مسائل فکر کنید و آنها را از همان ابتدا به کارکنانتان هم انتقال دهید، همکاری همه افراد به صورت موثرتری خواهد بود.

مزایای کافی ارائه دهید. مزایایی مانند بیمه سلامت، مرخصی باحقوق، حساب‌های بازنشستگی، کمک‌هزینه‌ها و عیدی‌های مختلف شاید از الزامات رسمی و قانونی شما در قبال کارکنانتان نباشد، اما اعتقاد دارم که اگر توان مالی ارائه آنها را دارید، باید این کار را بکنید. ارائه مزایا باعث ایجاد یک تفاوت بزرگ بین شما و رقبایتان می‌شود که براساس آنها می‌توانید اقدام به استخدام یا حفظ نیروهای انسانی خود در کسب‌وکارتان بکنید. با این حال، من به سخاوتمندی هم معتقدم. خود را جای کارکنانتان بگذارید. شما هم دوست داشتید که برای کسی کار کنید که به فکر منافع و مزایای شما باشد.

عادلانه جبران خدمات کنید. پول یک نوع انرژی است و مانند سایر انواع انرژی می‌تواند خوب یا بد باشد؛ این موضوع بستگی به نحوه استفاده از آن دارد. ما دوست نداریم نحوه برخوردمان در قبال پول این ایده را به ذهن متبادر کند که تلاش می‌کنیم از کارکنان خود بهره‌کشی کرده و پول اندکی به آنها پرداخت کنیم. دیدگاه ما درباره این انرژی باید آن باشد که در حد توان خود به کارکنان خود پرداخت کنیم تا آنها هم بهترین عملکرد خود را داشته باشند. این کار به معنای آن است که خدمات کارکنان خود را به‌طور کامل و مناسب جبران می‌کنیم. ما نرخ‌های حقوقی که در صنعتمان متداول است را به کارکنان خود پرداخت کرده و هر مقدار هم که بتوانیم با گشاده‌دستی آن را افزایش می‌دهیم. اگر ما، پول و تشکر خوبی از مشتریان خود دریافت می‌کنیم، باید آن را با پرداخت‌های سخاوتمندانه به کارکنان خود هم انتقال دهیم. شکوفاسازی کارکنان به معنای آن است که از آنها مراقبت کنیم: جوی مثبت در محیط کار ایجاد کنیم، به آنها فرصت رشد بدهیم و از تمام آنچه برای ما انجام می‌دهند، قدردانی کنیم. اگر می‌خواهید مدیر خوبی باشید، بر قلب خود تکیه کنید؛ همان‌طور که دیگر جنبه‌های کسب‌وکار خود را مدنظر قرار می‌دهید.

nikoueimahdi@gmail.com