پردازش‌های ابری و مجازی‌سازی  ترکیبی سحرآمیز برای کارآفرینان

مترجم: فریبا ولیزاده منبع: forbes به نظر شما کارآفرینان چه دغدغه‌های مشترکی دارند؟ پاسخ تا حدودی روشن است، نیاز مبرم به ابزارهای بهتر، به‌منظور سرعت بخشیدن به فرآیندها. اینها همه سوالاتی هستند که به کرات می‌شنویم: «چگونه همکاری و تعاملات را ساده‌تر کنم؟»، «چگونه مدیریت پروژه را بهبود ببخشم؟»، «چگونه به نظارت‌های داخلی رسیدگی کنم؟»، «چگونه کارکنان را نسبت به برقراری ارتباطات بهتر و فعالیت‌های کارآمد ترغیب کنم؟» به باور تام لوری، پاسخ تمامی این پرسش‌ها چیزی نیست جز «مجازی‌سازی بر پایه محاسبات ابری». اما به‌نظر شما کارآفرینان تا چه اندازه به پیاده‌سازی نرم‌افزارهای امروزی روی سخت‌افزارهای آینده ایمان دارند؟ و آیا اصلا چنین نرم‌افزارهایی به سهولت و به‌طور گسترده در اختیار کاربران قرار خواهند گرفت؟ و مهم‌تر از همه اینکه در چنین شرایطی، کنترل داده‌ها و حفظ امنیت آنها تا چه اندازه امکان‌پذیر خواهد بود؟

محاسبات ابری برای نسخه‌های رومیزی یا شخصی

حجم داده‌های ذخیره‌شده روی دیسک‌ها و رایانه‌ها با گذشت زمان افزایش پیدا می‌کند. اما در دنیای رایانش ابری برای نسخه‌های رومیزی، داده در هر جایی قابل ذخیره‌سازی است. رایانش ابری طیف وسیعی از گزینه‌های مختلف برای ذخیره‌سازی اطلاعات و مدیریت آسان‌تر داده‌های مدیریتی را برای شما فراهم می‌کند و توسعه نرم‌افزار‌های ابری امروزه یکی از کسب‌و‌کار‌های بزرگ به‌شمار می‌رود.

مدیران شرکت Overland Storage که یکی از قدیمی‌ترین و قوی‌ترین ارائه‌دهندگان سیستم‌های ذخیره‌سازی سنتی هستند، معتقدند به لطف تکنولوژی رایانش ابری و مجازی‌سازی، گزینه‌های غیرقابل پیش‌بینی در آینده طراحی و معرفی خواهند شد.

پیتر بوکمن موسس شرکت مجازی‌سازی V۳، که هم‌اکنون در شرکت Sphere۳D فعالیت می‌کند، می‌گوید: «آینده رایانش ابری مفهوم مجازی‌سازی را فراتر از پشتیبانی‌ داده‌ای و ادغام سیستم‌های فرعی پیش می‌برد.» «خط تولید شرکت ما سیستم‌ها و برنامه‌های مجازی و داده‌ها را بر اساس روشی واحد گرد هم می‌آورد و به این ترتیب امکان استفاده از منابع مجازی برای مدیریت سیستم‌های فیزیکی، برنامه‌های کاربردی غنی و اطلاعات کسب و کار برای سازمان‌های مختلف در هر اندازه‌ای فراهم می‌شود.»

زیرساخت مجازی‌سازی در نسخه‌های رومیزی به مدیران، کارکنان و دیگر گروه‌های مرتبط اجازه می‌دهد تا به طیف وسیعی از داده‌های موجود در دستگاه‌های مختلف دسترسی داشته باشند، به این ترتیب سازمان‌های در حال رشد امکان ایجاد فضایی مناسب برای فعالیت هر چه بهتر و بیشتر کارکنان از هر جا و در هر زمانی را امکان‌پذیر می‌کند. این زیرساخت، مجموعه‌ای از نظارت‌ها و حفاظت‌های داخلی بسیار قدرتمندی را از برنامه‌های کاربردی و اطلاعات به عمل می‌آورد، که امکان دسترسی به اطلاعات محرمانه را از هر جایی در محل کار یا حتی خارج از آن امکان‌پذیر می‌سازد. استفاده از روش‌هایی نظیر برنامه‌های Bring Your Own Device) BYOD) در سازمان‌ها، به کارکنان اجازه می‌دهد تا با استفاده از سخت‌افزار‌های شخصی وظایف شغلی خود را انجام دهند.

به‌رغم مزایای کاربرد مجازی‌سازی و رایانش ابری، باید به برخی هشدار‌ها دقت کرد. Peter Tassiopoulos مدیرعامل و از بنیان‌گذاران شرکت Sphere۳D به مشکلات موجود در این حوزه اشاره می‌کند:

- از دست دادن کنترل فناوری اطلاعات در معماری‌های بسیار پیچیده، به‌خصوص برای توسعه‌دهندگان.

- عدم توانایی در شناسایی افرادی که به صورت گسترده به اطلاعات یا داده‌ها دسترسی دارند.

- در روش‌های امروزی داده‌ها اغلب از برنامه‌های کاربردی و سیستم‌ها که نیازمند دسترسی هستند، جدا هستند.

- درجه و کیفیت ذخیره‌سازی در سازمان در خصوص استفاده از رایانش ابری.

- عدم دسترسی به سیستم عامل در دستگاه‌هایی که برای تعامل با دستگاه‌های تلفن همراه یا صفحه‌های لمسی طراحی شده‌اند.

آینده مجازی‌سازی ابری چگونه خواهد بود؟

همان‌طور که قبلا هم اشاره و تاکید شده است، محاسبات ابری بدون در نظر گرفتن راه حل‌های امنیتی، لزوما روش مناسبی برای شرکت‌های کارآفرین محسوب نمی‌شوند. علاوه‌بر این، ظهور روش‌های ساده در حوزه ذخیره‌سازی شبکه‌ای که قابلیت‌هایی را در سطح سازمانی فراهم می‌کنند، دور از انتظار نیست.

کارآفرینان امروزه به دنبال روش‌هایی ساده هستند و همواره در کنار رشد کسب امید به یافتن پاسخ مناسب برای آن دارند. سیمون برامفیت تحلیلگر صنعت و یکی از نویسندگان حوزه مجازی‌سازی معتقد است: «مفهوم محاسبات ابری برای نسخه‌های رومیزی بسیار جذاب است و ممکن است قادر باشد فرصت‌های جدید و قابل توجهی برای تولیدکنندگان نرم‌افزار درخصوص طراحی برنامه‌های کاربردی مقرون به صرفه و بدون نقص تحت ویندوز فراهم کند.»

با توجه به نظرات برامفیت، درحالی‌که هزینه محاسبات ابری به طرز چشمگیری رو به افزایش است، تا سال ۲۰۲۰ میلادی، منابع ابری انتخابی مناسب برای کاهش ۵/۱۴درصدی هزینه‌های فناوری خواهد بود. چنین پیشرفتی بدون شک مورد استقبال سازمان‌ها و کارآفرینان قرار خواهد گرفت.