مترجم: مریم رضایی

منبع: Inc

مدیران همیشه نگران نسلی از کارمندان خود هستند که بخش قابل توجهی از تیم آنها را تشکیل می‌دهند؛ گروه‌هایی که آنها را «نسل گذشته» می‌نامند، چراکه نسل قبلی هنوز نیروی کار محسوب می‌شود. در واقع منظور کارمندانی هستند که بالاتر از ۴۰ سال سن دارند. واضح است که نمی‌توان چیزی را جایگزین تجربه و بصیرت این افراد کرد، اما مشکل اینجاست که برخی از آنها خودشان را با تکنولوژی‌های جدید فروش و ابزارها و سیستم‌های میدانی جدید وفق نمی‌دهند. یعنی آنها با رویکرد کلی بازار تلفیق نمی‌شوند و در برخی موارد بهره‌وری شرکت را پایین می‌آورند.

اما راهکارهایی وجود دارند که با کمک آنها می‌توانیم بر مقاومت در برابر تغییر غلبه کنیم و شرکت‌ها با این توصیه‌ها می‌توانند تلاش کنند کارمندان قدیمی و مسن‌تر خود را با تغییرات تکنولوژی هماهنگ کنند:

۱) مشکلات را شناسایی کنید

نارضایتی، تحریکی است که موجب تغییر می‌شود. بنابراین اگر پای صحبت‌های کارمندان قدیمی خود بنشینید، متوجه می‌شوید که آنها به تازگی از چه چیزهایی شکایت دارند: «نمی‌توانم کارهای اصلی مربوط به فروش را به راحتی پیگیری کنم.» «از کارهای دستیار فروش سر در نمی‌آورم.» «نمی توانم اطلاعات خوبی از موجودی خودم به دست آورم.»

پس به آنها نشان دهید که تکنولوژی جدید چگونه برخی از مشکلات آنها را حل خواهد کرد.

وقتی افراد با تغییرات روبه رو می‌شوند، یکی از اولین پرسش‌های آنها این است که «این تکنولوژی جدید چه فایده ای برای من دارد؟» یا «مگر تا به حال بدون آن مشکلی داشته‌ام؟» برای اینکه فورا به آنها پاسخ دهید، مثلا به مدیر فروش خود بگویید سیستم جدید مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) به او کمک می‌کند کارهای فروش خود را به طور موثرتری پیگیری کند، با استفاده از سیستم پیام رسانی سریع، می‌تواند به راحتی با دستیارش تماس بگیرد، برنامه‌های کاربردی موبایل باعث می‌شود دسترسی آسان تری به داده‌های موجودی داشته باشد و مثلا استفاده از آی پد می‌تواند آخرین اطلاعات در مورد تولید محصولات جدید رانشان بدهد و نیاز به کاغذ و بروشورهای فراوان را از بین ببرد.

۲) از سیاست هویج و چماق استفاده کنید

افراد معمولا نتیجه‌گرا هستند.بنابراین عواقب شخصی و تجاری استفاده نکردن از تکنولوژی جدید را برای کارمندان خود توضیح دهید. مثال‌های خود را در واقعیت‌های نه چندان مطلوب پایه‌گذاری کنید. مثلا به مدیر فروش خود نشان دهید که اگر از آی پد خود برای چک کردن موجودی استفاده نکند، چندین دلار از دست می‌دهد.

اما همراه با اینکه عواقب منفی استفاده نکردن از تکنولوژی را تصریح می‌کنید، به آنها در مورد فواید استفاده از آن هم توضیح دهید. به آنها نشان دهید کسانی که از تکنولوژی استفاده می‌کنند، چگونه به پیشرفت می‌رسند. از کسانی که استفاده از ابزارهای جدید را شروع کرده‌اند و موفق بوده‌اند، تقدیر کنید و به آنها پاداش بدهید. تاثیر نهایی این کار و افزایش استقبال مشتری را توصیف کنید. برای اینکه مقتدرانه‌تر رفتار کنید، با کسانی که تلاش خود را برای هماهنگ‌شدن با تغییرات آغاز کرده‌اند، تعامل چهره به چهره داشته باشید تا به این تغییر اعتبار ببخشید. تعریف کردن یک داستان واقعی از تجربه یکی از همکاران در مورد اینکه سیستم جدید CRM چقدر توانسته به وی کمک کند، مشوق بهتری است نسبت به اینکه پیامی کلی بدهید که در آن مزایای استفاده از این ابزار لیست شده است.

۳) روش کار را واقعی کنید

برنامه‌های آموزشی و ارتباطی را ساده و واقعی کنید. بدانید که کارمندان قدیمی‌تر شما چگونه بهتر می‌شوند و یاد می‌گیرند و بعد زبان و داستان‌های مناسب با آن را به کار ببرید.

توضیح دهید که اطلاعات جدید با اطلاعات قدیمی‌تر و آشناتر چه ارتباطی با هم دارند. مثلا سیستم پیام‌رسانی فوری را با داد زدن در اتاقک کار، زمانی که فرد با همکارش کاری دارد، مقایسه کنید. استفاده از ابزار جدید، نتیجه ثابتی خواهد داشت. همه پیام‌ها در مورد ابزارهای جدید باید ساده، واقعی، شخصی و کاملا منطبق با سازمان شما باشند.

۴) از آنها پشتیبانی کنید

وقتی تکنولوژی جدیدی معرفی می‌کنید، انتظار نداشته باشید از همان ابتدا همه به سرعت آن را بپذیرند و خود را با آن وفق دهند. آموزش اولین مرحله‌ای است که به یادگیری کارمندان قدیمی شما کمک می‌کند. (به یاد داشته باشید که آموزش یک اتفاق است، اما یادگیری یک فرآیند است.)

پشتیبانی مداوم شما افراد را به سوی هدفشان راهنمایی می‌کند. از نمایش‌ها و آموزش‌های آنلاین و جلسات بحث و گفت و گو استفاده کنید. استفاده از کارشناسان مربوط در تیم، دانش و اشتیاق به یادگیری را به طور اساسی افزایش می‌دهد. با کسانی که ممکن است به کمک بیشتری احتیاج داشته باشند، به طور موثرتری کار کنید و نیازهای آنها را با جلسات برنامه ریزی شده برطرف کنید.

فراموش نکنید به آنها یادآوری کنید که چالش‌ها و ناکامی‌های قبلی در حال از بین رفتن است.

برای برخی افراد، تکنولوژی جدید بیشتر از این که یک مزیت باشد، بار مسوولیت است. اما اگر کسانی که در برابر این تغییرات مقاومت می‌کنند، از با ارزش‌ترین اعضای تیم شما هستند، باید بدانید که نسل قبلی، نسل از بین رفته برای سازمان شما نیست. رشد حرفه‌ای آنها می‌تواند به رشد کسب‌وکار شما کمک کند.