بزرگترین شرکت خرده‌فروشی وسایل الکترونیکی در آمریکا و کانادا

کوشان غلامی

کمپانی «بستبای» (Best Buy) یک خرده فروش لوازم الکترونیکی در آمریکا است که حدودا ۲۰ درصد این بازار را در اختیار دارد. این شرکت فعالیت‌هایی در مکزیک، کانادا، چین، ترکیه و انگلستان نیز انجام می‌دهد. نام زیرمجموعه‌های این کمپانی، گیک اسکواد، فروشگاه‌های صوتی و تصویری مگنولیا و پسیفیک سیلز بوده و در کانادا علاوه بر نام بستبای، تحت نام «فیوچرشاپ» نیز فعالیت می‌کند. بستبای از سوی مجله فوربز در سال ۲۰۰۴ به عنوان کمپانی سال برگزیده شده و در سال ۲۰۰۵ جزو ۱۰ شرکت بخشنده آمریکا معرفی شد که اینها باعث قرار گرفتن بستبای در لیست مورد تحسین‌ترین شرکت‌های آمریکا در سال ۲۰۰۶ گردید. این شرکت همچنین در اخبار فروشگاه‌های تخفیف‌دار نیز عنوان خرده فروش کالاهای ویژه قرن را دریافت کرد.

در سال ۱۹۶۶ ریچارد شولز و همکار تجاریش جیمز ویلر یک فروشگاه صوتی در سنت پاول، مینه سوتا با نام Sound of Music تاسیس کرده و در سال بعد ضمن خریداری دو شرکت «کنکرافت‌های فای» و «برگو»، دو شعبه دیگر در نزدیکی دانشگاه مینه سوتا و مرکزشهر مینیاپلیس احداث کردند.

این شرکت که سال اول خود را با فروش ۱۷۳ هزار دلار آغاز کرده و از ابتدا به صورت سهامی‌عام بود، در سال ۱۹۶۹ اولین سهام کارمندی خود را ایجاد کرده و سه شعبه دیگر تاسیس کرد. در سال بعد درآمد سالانه این شرکت از مرز یک میلیون دلار گذشت.

در اواخر دهه ۱۹۷۰، Sound of Music به عنوان اولین عرضه کننده تجهیزات ویدئویی و دیسک لیزری مانند پاناسونیک، مگنواکس، سونی و شارپ معرفی شد. در ۱۴ ژوئن سال ۱۹۸۱ پس از برخورد گردباد با شعبه رزویل‌مینه‌سوتا، یک «حراج گردباد» برپا شد که جزئی از برنامه‌های سالانه این فروشگاه شد.

این حراج با نام بهترین خرید (Best buy) معروف شد و در سال ۱۹۸۳ هیات مدیره ضمن افتتاح اولین فروشگاه بزرگ در بارنزویل مینه سوتا، نام شرکت را رسما به بستبای تغییر داده و استراتژی خود را بر پایه افزایش فضای فروش، دامنه وسیع لوازم و تجهیزات، خدمات مرکزی و انبارداری و توزیع کالاها با قیمت ارزان قرار دادند.

در دهه ۱۹۹۰، شرکت بستبای ضمن عبور از فروش سالانه یک میلیارد دلار، بازار خود را به مریلند و ویرجینیا گسترش داد و همچنین به عنوان اولین خرده فروش ملی آمریکا به عرضه سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای DVD پرداخت.

در سال ۲۰۰۱ بستبای شرکت زنجیره‌ای الکترونیکی کانادایی «فیوچرشاپ» را خریداری کرد و به بازار کانادا راه یافت. فیوچرشاپ به‌رغم وابستگی کامل به بستبای، به‌طور کاملا مستقل از بستبای کانادا اداره می‌شد.

بستبای در فصل دوم سال ۲۰۰۸ و با خرید ۵۰ درصد سهام قسمت خرده فروشی شرکت انگلیسی «کارفون» در بازار تلفن‌های همراه، از افتتاح شعبه‌های جدید بزرگ خود در انگلستان و سایر کشورهای اروپایی خبر داد. اولین هدف این برنامه افتتاح ۲۰۰ شعبه در انگلستان بوده و سپس به بازار سایر کشورها می‌پردازد.

اولین فروشگاه‌های بزرگ آن در نزدیکی مرکز خرید «لیک ساید» در تاراک و دیگری در شهر ساوتهمپتون بوده که اولی بیش از ۵۰۰۰ متر مربع و دومی‌حدود ۳۳۰۰ متر مربع مساحت دارند. ۲۰ فروشگاه بزرگ دیگر نیز در برنامه احداث قرار دارند.

برنامه دیگر بستبای برای تسخیر بازار انگلستان شامل خرید دو رقیب دیگر این شرکت است، یعنی «کسا الکتریکال» صاحب فروشگاه‌های «کومت» و DSG international که برندهای «کاریز» و «پیسی ورلد» را در اختیار دارد. هنوز معلوم نیست که در صورت خرید این شرکت‌ها، بستبای نام آنها را تغییر خواهد داد یا خیر.

بستبای در ۲۴ اکتبر سال ۲۰۰۸ هزارمین شعبه فیزیکی خود را در مرکز خرید آمریکا، واقع در بلومینگتون مینه سوتا تاسیس کرد و در ۷ سپتامبر نیز اولین نمایندگی فروش گوشی آیفون اپل را دریافت کرد.

در ماه مارس سال ۲۰۰۹ پس از خروج شرکت «سیرکت سیتی» از بازار، بستبای اولین فروشگاه خرده فروش لوازم الکترونیکی حقیقی و مجازی در آمریکای شرقی شد، ولی «فرایز الکترونیکس» کماکان رقیب بزرگ این شرکت در آمریکای غربی بود.

اکنون بستبای و فیوچرشاپ، بیش از ۱۱۵۰ شعبه در آمریکا، کانادا، پورتوریکو، چین، مکزیک و ترکیه داشته و همچنین بستبای با همکاری شرکت «زوم سیستمز» ۱۰۰ دستگاه فروش خودکار خود را در فرودگاه‌ها و فروشگاه‌های معتبر آمریکا قرار داده است.

این شرکت با داشتن بیش از ۱۸۰ هزار کارمند، در سال جاری میلادی درآمدی بالغ بر ۵۰ میلیارد دلار داشته است.