تاثیر سریال‌های تلویزیونی بر فروش صابون

نگار حبیبی

پی‌اند‌جی، شرکتی که این روزها با برندهای متعدد خود در بیش از هشتاد کشور جهان حضوری روزمره در زندگی مردم دارد، از یک کسب و کار خانوادگی محدود آغاز شد. در سال ۱۸۳۷ یک ایرلندی به نام جیمز گمبل به همراه باجناق انگلیسی خود ویلیام پروکتر یک شرکت کوچک ساخت صابون و شمع را در اوهایو آمریکا تاسیس کردند. این شرکت که امروزه بیش از ۱۴۰ هزار کارمند دارد، دلایل اصلی موفقیت خود را در نوآوری، داشتن درک درست از نیاز و خواست مصرف‌کنندگان، توانایی در ساخت برند و بهره‌جویی از صرفه‌های مقیاس می‌داند. نوآوری در پی‌اند‌جی از همان سال‌های اولیه و زمانی که درسال ۱۸۸۷ شرکت یک برنامه تقسیم سود میان کارکنان را به اجرا در آورد، آغاز شد. این برنامه که به نوعی کارکنان را در مالکیت شرکت سهیم می‌کرد، راهی بود تا کارکنان هر چه بیشتر آینده خود را با سرنوشت شرکت نزدیک ببینند. دیگر سوی تضمین موفقیت برای پی‌اند‌جی توجه به مشتریان بود. تحقیقات بازاری مبتنی بر آمار در مورد سلایق و ترجیحات مشتریان که امروزه برای بیشتر شرکت‌ها یک امر معمول و نیازی اساسی محسوب می‌شود، برای اولین بار در سال ۱۹۲۴ توسط پی‌اند‌جی مورد استفاده قرار گرفت. داشتن چنین نگاه آینده نگری باعث شد تا پی‌اند‌جی درک بهتری از مشتریان خود داشته باشد و توانایی شرکت در پیش‌بینی نیازهای مشتریان، برنامه‌ریزی برای تولید کالاهای جدید را تسهیل می‌کرد. پی‌اند‌جی همواره اصرار زیادی بر آگاهی از نظر مشتریان خود داشته است. مشتری‌مداری این شرکت را می‌توان در اقداماتی چون تاسیس دپارتمان روابط با مشتریان در سال ۱۹۴۰، ایجاد یک خط تلفن رایگان برای تماس مشتریان در ۱۹۷۳ و پس از آن در دهه ۸۰ ارتباط با مشتریان از طریق ایمیل مشاهده کرد.

پی‌اند‌جی امروزه مالک برندهای متعدد شامل برندهای لوازم بهداشت و پاکیزگی، مواد غذایی و غیره است. درآمد خالص حاصل از فروش سالانه این برند بالغ بر یک میلیارد دلار است. از برندهای اولیه پی‌اند‌جی که تحولی نیز در زمینه بهداشت فردی ایجاد کرد، می‌توان به تولید خمیر دندان کرست در سال ۱۹۵۵ اشاره کرد که برای اولین بار در آن از فلوراید برای جلوگیری از پوسیدگی دندان استفاده می‌شد. پوسیدگی دندان در آن زمان دومین بیماری رایج در میان مردم بود. از میان برندهای پی‌اند‌جی می‌توان به شرکت فیوژن و شرکت ژیلت تولید‌کننده تیغ‌های ریش‌تراشی اشاره کرد. فیوژن موفق‌ترین برند پی‌اند‌جی در زمینه رسیدن به سود یک میلیارد دلاری در زمانی کوتاه بوده است. شامپوهای هد‌ اند‌ شولدرز و پن‌تن، محصولات مراقبت از پوست اولی (Olay)، مسواک اورال‌بی، چیپس پرینگلز، باتری دوراسل، تاید تولید‌کننده پودر شستشو و دستمال توالت چرمین نیز از دیگر برندهای پی‌اند‌جی هستند. پی‌اند‌جی در مجموع ۲۲ برند دارد که بیشتر آنها در اکثر نقاط جهان قابل دسترسی هستند. بازار فروش پی‌اند‌جی آمریکای شمالی، آمریکای لاتین، آفریقا، آسیا، خاورمیانه، استرالیا و نیوزلند را دربر می‌گیرد. فعالیت‌های تولیدی شرکت در ایالات متحده، کانادا، مکزیک، آمریکای لاتین، اروپا، چین، آفریقا و استرالیا تمرکز دارد.

تمرکز بر جلب نظر مشتریان، پی‌اند‌جی را به حوزه رسانه نیز وارد کرد. در دهه سی این شرکت برای اولین بار یک سریال رادیویی را تولید و حمایت مالی کرد. زمانی که در دهه ۵۰ و ۶۰ تلویزیون به رسانه اصلی مورد توجه مردم تبدیل شد، پی‌اند‌جی نیز به حمایت مالی سریال‌های تلویزیونی روی آورد. اخیرا نیز در سال ۲۰۰۸ حمایت مالی برنامه‌های موسیقی به فعالیت‌های بازاریابی شرکت اضافه شده است. اهمیت بالای بازاریابی در پی‌اند‌جی باعث شده تا این شرکت هزینه‌های هنگفتی را نیز در این زمینه متحمل شود. به عنوان مثال در سال ۲۰۰۷ پی‌اند‌جی بیش از هر شرکت دیگری در آمریکا خرج تبلیغات خود کرده است. رقم ۶۲/۲ میلیارد دلاری هزینه تبلیغات این شرکت در سال ۲۰۰۷ تقریبا دو برابر مبلغی است که جنرال‌موتورز برای تبلیغات خود اختصاص داده است. در سال ۲۰۰۸ نیز پی‌اند‌جی از سوی جشنواره تبلیغات بین‌المللی کن به عنوان تبلیغ‌کننده سال معرفی شد.

پی‌اند‌جی امروزه در فهرست سودده‌ترین شرکت‌های جهان قرار دارد. درآمد خالص پی‌اند‌جی در سال گذشته معادل ۴۴/۱۳ میلیارد دلار بوده است. این شرکت در سال ۲۰۱۰ ششمین شرکت جهان از نظر میزان سود و پنجمین شرکت در ایالات متحده از نظر میزان سرمایه در بازار بود. در فهرست شرکت‌های مورد تحسین جهان که هر ساله از سوی مجله فورچون منتشر می‌شود نیز پی‌اند‌جی در سال ۲۰۱۰ مقام ششم را کسب کرد.