شرکت بارنز اند نوبل (barnes&noble)

تالیف: فرهاد امیری

معرفی و تاریخچه

لئونارد ریجیو، بنیان‌گذار و رییس فعلی «بارنزاندنوبل» است. وی حرفه‌ کتاب‌فروشی را در اوایل دهه‌ ۱۹۶۰ در نیویورک آغاز کرد. وی در آن زمان یکی از کارمندان فروشگاه کتاب در دانشگاه نیویورک بود. پس از مدتی، وی کتاب‌فروشی خویش را باز کرد و هدف خود را نیز دانشجویان قرار داد. پس از آن ریجیو با سرمایه‌ای اندک اما کافی فروشگاه «مبادله‌ کتاب‌های دانشجویی» (SBX) را در منهتن تاسیس کرد و پس از مدتی کتاب‌فروشی وی به خاطر کارمندان آگاه از کتاب‌ها، انتخاب متنوع در زمینه‌ کتاب و نیز خدمات فوق‌العاده به مشتریان معروف شد.

در دهه‌ ۱۹۷۰ وی توانست شش کتاب‌فروشی دانشگاهی دیگر را نیز به فروشگاه خود بپیوندد و آن زمان مارک تجاری بارنزاندنوبل را معرفی کرد. ریجیو چند سال بعد یکی از کتاب‌فروشی‌های خود را به «بزرگ‌ترین کتاب‌فروشی جهان» با حدود ۱۵۰ هزار کتاب آموزشی و تجاری بدل کرد. او پس از آن نیز مشتریان هدف خود را دانشجویان باقی نگه داشت و توانست در محوطه‌های دانشگاه‌های پنجاه ایالت آمریکا کتاب‌فروشی خود را تاسیس کند و برای حدود ۴ میلیون دانشجو خدمات ارائه دهد.

نوآوری‌ها و گسترش‌یافتن در کسب و کار بارنز اند نوبل

شرکت بارنز اند نوبل در دهه‌ ۷۰ و ۸۰ چندین نوآوری مهم به خرج داد. در وهله‌ نخست، این شرکت در تلویزیون دست به تبلیغ زد و نخستین کتاب‌فروشی تاریخ آمریکا شد که تبلیغات خود را از رسانه‌ تلویزیون پخش کرده بود. به علاوه، تبلیغات این شرکت از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بود و جوایز مختلفی را در عرصه‌ تبلیغات به دست آورد.

همچنین این شرکت نخستین شرکتی در آمریکا بود که تخفیف‌های بسیار بالا را در نمایشگاه‌های کتاب خویش رایج کرد و حتی مغازه‌هایی کوچک تاسیس کرد که همیشه کتاب‌ها را با تخفیف عرضه می‌کردند. برای مثال در یکی از مهم‌ترین نوآوری‌های خود کتاب‌های پرفروش نویسندگان نیویورکر را با ۴۰ درصد تخفیف عرضه کرد و این تخفیف را در غالب کتاب‌فروشی‌های خود به اجرا گذاشت. کتاب‌فروشی‌های کوچک این شرکت بسیار موفق عمل کرد و بارنز اند نوبل توانست کتاب‌فروشی‌های کوچک تخفیف‌دار خود را بسیار گسترش داد.

گسترش کسب و کار بارنز اند نوبل تا آنجا ادامه یافت که این شرکت به انتشار کتاب نیز دست زد و به فروش آنها از طریق مغازه‌های خود پرداخت. این کتاب‌ها عموما کتاب‌هایی بودند که چاپ آنها تمام شده بود و تنها به صورت افست در بازار موجود بودند. بارنز اند نوبل با این کار توانست بسیاری از کتاب‌های ارزشمند نایاب در بازار را با کیفیت بالا و قیمت مناسب دوباره در دسترس مشتریان قرار دهد.

در دهه‌ ۱۹۹۰ نیز بارنز اند نوبل توانست ابرکتاب‌فروشی‌های خود را تاسیس کند. این ابرکتاب‌فروشی‌ها اکنون به مراکز دانش و اطلاعات در آمریکا شده‌اند. در این ابرکتاب‌فروشی‌ها کارمندان بسیار آموزش‌دیده و فرهیخته با دانش بسیار از کتاب‌های تخصصی حوزه‌ خود مشغول به کارند و تعداد عظیمی از کتاب‌ها بر اساس موضوع رده‌بندی شده‌اند. از سوی دیگر، این ابرکتاب‌فروشی‌ها کالاهای فروشی بارنز اند نوبل را توسعه داده و اقلامی همچون موسیقی و

دی.وی.دی فیلم را بدان افزودند. این ابرکتاب‌فروشی‌ها یکی از متنوع‌ترین و گسترده‌ترین آرشیو‌های فیلم و موسیقی را در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌دهند. همچنین به تدریج در دهه‌ ۹۰ درون فضاهای کتاب‌فروشی کافه نیز به راه افتاد.

در سال ۱۹۹۷ بارنز اند نوبل فروش آنلاین کتاب را نیز آغاز کرد. امروز وبسایت بارنز اند نوبل بزرگ‌ترین فروشنده‌ آنلاین کتاب در جهان است و به فروش کتاب‌های دست دوم نیز می‌پردازد. همچنین از سال ۲۰۰۹ به بعد این شرکت به چاپ کتاب‌های الکترونیکی نیز دست زده و آنها را در اختیار مشتریان قرار داده است.

مهم‌ترین رقیب کسب و کار بارنز اند نوبل زمانی کتاب‌فروشی آنلاین آمازون بود. آمازون در دهه‌ ۹۰ و پس از ترکیدن حباب فروش اینترنتی جان سالم به در برد و توانست میزان زیادی از فروش آنلاین کتاب و سپس موسیقی و فیلم را به خود اختصاص دهد. با این حال، آن طور که تاریخچه‌ کتاب‌فروشی نشان می‌دهد، آمازون هرگز بزرگ‌ترین کتاب‌فروشی آنلاین یا غیرآنلاین دنیا نبوده است. در سال ۱۹۹۷، شرکت بارنز اند نوبل شکایتی حقوقی علیه آمازون مطرح کرد. آمازون پیشتر ادعا کرده بود که بزرگ‌ترین کتاب‌فروشی دنیا است و بارنز اند نوبل بر کذب‌بودن این ادعا اصرار داشتند.

آنها می‌گفتند آمازون اصلا یک کتاب‌فروشی نیست، بلکه دلال کتاب است. اگرچه این پرونده‌ حقوقی از دادگاه خارج شد و آمازون همچنان خود را بزرگ‌ترین کتاب‌فروشی دنیا می‌نامید، اما به نظر می‌رسید هنوز بارنز اند نوبل به خصوص در ایالات متحده شهرت بیشتری در این مورد داشته باشد. با این حال، نباید فراموش کرد که برخی از نوآوری‌های بارنزاند نوبل یا در واکنش به آمازون بوده است یا با تقلید از آن.