تضادهای چالش برانگیز در کسب‌وکار یونان

مترجم: کوشان غلامی

بخش دوم

پیشینه کسب‌وکار در یونان

یونان کشوری است که مسافران کاری در آن با تضادهای چالش‌برانگیزی مواجه می‌شوند. بزرگ‌ترین این تضادها این است که کشوری که مردمان آن به رویکردهای کارآفرینانه مشهور هستند، چطور ممکن است در برقراری و ایجاد پیشرفت‌های اقتصادی شکست بخورد؟ کاری که سایر همسایه‌های اروپایی یونان به راحتی انجام داده‌اند و در آن موفق بوده‌اند.

بحران مالی در اروپا هم اکنون به عنوان مهم‌ترین چالش کشورهای اروپایی مطرح است. این بحران در یونان از شدت بیشتری برخوردار است، از این رو با توجه به عواقب بحران، از مدت‌ها قبل تلاش برای نجات این کشورها آغاز شده و تاکنون ادامه یافته است.حل بحران از آن جهت که ادامه و تعمیق آن ممکن است به تضعیف یا متلاشی شدن نظام یورو ختم شود از اهمیت بالایی برخوردار است.

دلایل گوناگونی در پس قضیه شکست اقتصادی یونان نهفته است، ولی اکثر کارشناسان براین باورند که این مشکل مستقیما مربوط به هنجارهای فرهنگی و زیرساختی یونانی‌ها بوده که از سالیان دور وجود داشته است.

یک تضاد دیگر این است که با وجود اینکه یونانی‌ها به شدت وطن‌پرست هستند، این میهن دوستی آنها، با علاقه به دولت یونان یا نهادهای وابسته به آن، همراه نیست. این در حالی است که دولت یونان به عنوان مانع و مداخله‌گر شناخته می‌شود و بخش دولتی هم کاملا ناکارآمد، بدون برنامه و گاهی فاسد به نظر می‌رسد.

پیشرفت‌هایی در این زمینه‌ها در حال انجام است و اقدامات جدی‌ای قرار است برای پتانسیل آینده یونان انجام شود تا به یک اقتصاد مدرن، با ثبات و رو به جلو برسد. با وجود اینکه کسب‌وکار در یونان ممکن است گاهی دشوار و کند به نظر برسد، چشم‌اندازهای روشنی برای آن مشاهده می‌شود.

ساختار کسب‌وکار در یونان

همانند اکثر کشورهای اروپای جنوبی، ساختارهای کاری در یونان به طور سنتی به سمت ساختارهای سلسله مراتبی سوق پیدا می‌کند. چون اکثر سازمان‌ها یا به صورت خانوادگی اداره می‌شوند یا دولتی هستند، این کشش به سمت سلسله مراتب به نوعی عجیب به نظر می‌رسد. (اقتصاد یونان همواره با شرکت‌های کوچک خانوادگی یا شخصی عجین بوده است و در آن بخش عظیم خدمات، حامی ‌پایگاه‌های تولیدی است.)

لذا تا زمانی که شما با یکی از شعب یک شرکت چندملیتی کار نمی‌کنید، بهتر است این انتظار را دشته باشید که شرکتی که با آن کار می‌کنید، دارای رویکرد تصمیم‌گیری کاملا متمرکز بوده و تمامی‌ تصمیمات با هر اهمیتی توسط عده‌ای افراد کلیدی در سطوح بالای مدیریتی گرفته ‌شوند.

سعی کنید زمان زیادی را برای درک سلسله مراتب شرکتی که با آن در ارتباط هستید صرف کنید تا وقتتان به دلیل مذاکره با یک فرد اشتباه، به هدر نرود، در غیر این صورت زمان زیادی به طول می‌انجامد تا کارها به ثمر برسد.

حتی زمانی که با زیرمجموعه‌ای از یک شرکت چندملیتی کار می‌کنید، طرز فکر و ذهنیت کارمندان محلی آن شرکت ممکن است به سمت رویکرد ساختارهای سلسله مراتبی باشد، در حالی که این رویکرد در هیچ‌کدام از قوانین آن شرکت نوشته نشده باشد.

سبک مدیریت یونانی

سبک مدیریت سنتی در یونان بسیار پدرسالارانه و آمرانه است. این امر به راحتی قابل درک است، زیرا الزامات خانوادگی و قومی ‌در این کشور به شدت مردم را به یکدیگر متعهد و مقید می‌کند. مسوولیت فردی رییس همواره بالاتر از مجموع مسوولیت‌های اعضای گروه است و تصمیم او بر آنها ارجحیت دارد.

لذا بسیار مهم است که دستورالعمل‌ها به وضوح و شفاف داده شوند تا به راحتی قابل پیگیری باشند. سعی کنید انتظار پیشقدم شدن از کسی نداشته باشید؛ ممکن است این اتفاق رخ دهد، ولی با وجود این فرهنگ کسب‌وکار پدرسالارانه این امر بسیار دور از ذهن است.

زمانی که کارکنان به دریافت دستورالعمل‌های کاملا مشخص و با جزئیات زیاد عادت کرده باشند، درخواست‌های مبهم می‌تواند برایشان خیلی گیج‌کننده باشد. کارکنان دوست دارند بدانند که دقیقا چه انتظاری از آنها می‌رود و چگونه باید آن را انجام دهند.

در فرهنگ یونانی هنگامی ‌که ارتباطات عمیق‌تر می‌شود، مدیران انتظار وفاداری از کارکنان دارند. در ازای این وفاداری نیز سعی می‌کنند به نیازهای آنها توجه بیشتری داشته باشند. در کل روابط رییس و مرئوسی به صورت متقابل و دوجانبه است.