اهمیت تعریف نقش مدیر ارشد پایداری

 مدیر پایداری کیست؟

مدیر پایداری موثر کسی است که می‌‌‌‌تواند در تدوین برنامه استراتژیک و پیاده‌سازی استراتژی پایداری شرکت یا سازمان تاثیرگذار باشد. مهم‌ترین شایستگی مدیر ارشد پایداری، برقراری توازن بین پایداری سه‌گانه اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی است. اینکه چگونه بتواند از مسائل و چالش‌‌‌‌های زیست محیطی و اجتماعی فرصتی عالی برای پایداری اقتصادی سازمان خود ایجاد کند، بسیار اهمیت دارد. نکته مهم این است که مدیران پایداری و مسوولیت اجتماعی شرکتی با هم متفاوت هستند. مدیر مسوولیت اجتماعی شرکتی، مسوول مدیریت هزینه‌‌‌‌های این حوزه است. مدیرعامل یا هیات مدیره تصمیم می‌‌‌‌گیرند بخشی از سود خود را به مباحث اجتماعی و زیست محیطی اختصاص دهند. در صورتی که مدیر پایداری موفق، به دنبال خلق ارزش و سودآوری بلند مدت با حل مشکلات زیست محیطی و اجتماعی است. اساسا، یک مدیر پایداری به کسب و کار‌‌‌‌ها کمک می‌کند شناخت خود را به حوزه‌‌‌‌های اجتماعی و زیست‌‌‌‌محیطی ارتقا دهند و آنچه نیاز مردم و سیاره است را کشف کنند. همچنین به آنها کمک می‌کند استراتژی و برنامه‌‌‌‌های عملیاتی برای بهبود شاخص‌‌‌‌های پایداری را تدوین و اجرا کرده و در عین حال از سودآوری مستمر و مزیت رقابتی اطمینان حاصل کنند.

 فرصت شغلی جدید

تغییراتی همچون تحول دیجیتال و پایداری، باعث نابودی بسیاری از مشاغل خواهد شد و به جای آن فرصت‌‌‌‌های جدید اشتغال فراهم شده است. توجه به آگهی‌‌‌‌های استخدامی بین‌‌‌‌المللی در ۵ سال قبل، نشان می‌دهد کمتر شرکتی برای پست سازمانی مدیر پایداری درخواست داده بود. اما روند ایجاد پست سازمانی مدیر پایداری در دنیا، در این مدت رشد بسیار سریعی داشته است.

در ایران، اگرچه شرکت‌های پیشرو و معتبری هستند که پست سازمانی مدیر یا مدیر ارشد پایداری ایجاد کرده‌‌‌‌اند، ولی تعداد آنها بسیار اندک است. این در حالی است که چالش‌‌‌‌های اجتماعی و زیست محیطی به سرعت در حال ایجاد مسائل و مشکلات متعدد و جدیدی هستند و به همین دلیل تدوین و اجرای استراتژی پایداری به یک ضرورت و الزام شرکتی تبدیل شده است. برای تحقق استراتژی پایداری و تدوین گزارش پایداری که در شرکت‌های بورسی الزام شده، سازمان‌‌‌‌ها به دنبال یافتن و استخدام مدیران پایداری هستند. لینکدین گزارش می‌دهد که تعداد مشاغل سبز، از جمله مدیران و مدیران ارشد پایداری، در سراسر جهان با نرخ ۸ درصد در ۵سال گذشته رشد کرده است.

سوالی که پیش می‌‌‌‌آید این است که چرا سازمان‌‌‌‌ها نیازمند ایجاد پست سازمانی جدید در کنار سایر مدیران ارشد هستند؟

چه چیزی مهم‌تر از پایداری یک سازمان است؟ وقتی قرار است همه فعالیت‌‌‌‌ها در سطح خرد به تداوم حیات شرکت و در سطح کلان هم به تداوم حیات سیاره زمین ختم شوند، آیا نیازی به پست سازمانی مدیر پایداری نیست؟

 به‌عنوان مثال، در حوزه منابع انسانی تاکید می‌شود که همه مدیران، نقش مدیریت منابع انسانی را عهده‌‌‌‌دار هستند. ولی برای هم‌سوئی، یکپارچگی و هم‌‌‌‌افزایی، یک پست سازمانی به نام مدیر  یا معاون منابع انسانی ایجاد شده است. یک مدیر یا معاون پایداری کسب و کار به جای اینکه مسوولیت پایداری را بر دوش اعضای پرمشغله تیمی بگذارد که ممکن است مهارت‌‌‌‌ها یا دانش لازم را نداشته باشند، تدوین استراتژی، برنامه‌‌‌‌های عملیاتی و کنترل پایداری در هر بخش را بر عهده می‌‌‌‌گیرد. مدیر پایداری با ایجاد فرهنگ پایداری در سراسر سازمان با کمک و همکاری سایر مدیران موضوع پایداری را به‌‌‌‌طور جدی دنبال می‌کند.

 مزایای استخدام مدیر پایداری

استخدام مدیر پایداری، به عنوان فردی که وظیفه هدایت و راهبری پایداری در شرکت شما را بر عهده دارد، مزایای زیادی خواهد داشت. مدیران پایداری کمک می‌کنند مطمئن شوید شرکت شما در مسیر دستیابی به اهداف اقتصادی مبتنی بر اهداف اجتماعی و زیست محیطی خود قرار دارد. آنها تضمین می‌کنند که اهداف دو ذی‌‌‌‌نفع مهم، یعنی مردم و سیاره‌‌‌‌ اولویت‌‌‌‌بندی شده‌‌‌‌اند و همراستا با اهداف سودآوری و رشد کسب و کار شما قرار گرفته‌‌‌‌اند. شرکت‌ها و سازمان‌‌‌‌های موفق و پیشرو، به‌‌‌‌طور جدی پیگیر پایداری هستند، چرا که تاسیس نشده‌‌‌‌اند تا فقط چند سالی بقا و فعالیت داشته باشند، بلکه ایجاد شده‌‌‌‌اند که قرن‌‌‌‌ها حضور فعال و تاثیرگذاری در جامعه داشته باشند.

اما اگر سیاره زمین نابود شود، هر چقدر هم این کسب و کارها سودآور باشند، قطعا آنها هم نابود خواهند شد. به همین دلیل، می‌‌‌‌کوشند که پایداری را نه فقط در سازمان خود، بلکه فرهنگ آن را در صنایع دیگر هم ترویج داده و برای شرکت‌های دیگر الگو باشند. در چنین شرایطی بی‌‌‌‌شک یک مدیر یا معاون پایداری می‌‌‌‌تواند این فرآیند را تسریع کند. یک مدیر پایداری از همه مدیران می‌‌‌‌خواهد در فرآیندها و دستورالعمل‌‌‌‌های خود، موضوعات اجتماعی و زیست محیطی را لحاظ کرده و شاخص‌‌‌‌هایی را برای سنجش عملکرد آنان تدوین کنند. این شاخص‌‌‌‌ها به‌‌‌‌طور دوره‌‌‌‌ای پایش و اندازه‌‌‌‌گیری می‌‌‌‌‌‌‌‌شوند.

در این مسیر، با توجه به دانش و مهارت سایر مدیران در حوزه پایداری، قطعا یک مدیر پایداری می‌‌‌‌تواند نقش مشاور و مربی را در این حوزه ایفا کند. مدیر پایداری به مدیر بازاریابی کمک می‌کند بر ویژگی‌‌‌‌های مثبت محصولات و خدمات شرکت که مبتنی بر مرتفع کردن چالش‌‌‌‌های اجتماعی و زیست محیطی هستند تاکید کند تا مشتریان بیشتری جذب شوند. یا همچنان سعی بر وفادار ماندن آنها کرده و نیازهای احصاء نشده مشتری در این حوزه‌‌‌‌ها را شناسایی می‌کند و با کمک سایر مدیران، این نیازها را پاسخ می‌دهد. مدیران پایداری می‌‌‌‌توانند به مدیران منابع انسانی کمک کنند تا مدیریت منابع انسانی پایدار را ایجاد کنند و توسعه دهند. مدیران فنی و تولید می‌‌‌‌توانند برای مدیریت و کاهش انرژی، از دانش و تخصص مدیران پایداری بر اساس شاخص‌‌‌‌های ملی و بین‌‌‌‌المللی کمک بگیرند. مدیران مالی برای تامین منابع پایدار مالی خود می‌‌‌‌توانند این سیگنال را برای سهامداران، سرمایه‌‌‌‌گذاران و بانک‌ها ارسال کنند که سازمان در حوزه‌‌‌‌های زیست محیطی و اجتماعی کارهای مهمی انجام داده که صرفا هزینه نبوده، بلکه سرمایه‌‌‌‌گذاری مناسب در راستای تحقق سودآوری پایدار بوده است.

بر اساس تحقیقاتMIT، در حالی که ۹۰ درصد از مدیران، پایداری را مهم می‌‌‌‌دانند، تنها ۶۰ درصد از آنها یک استراتژی پایداری مدون و شفاف در اختیار دارند. هدف مدیران پایداری، تدوین استراتژی پایداری، ارائه ساختار، تیم‌‌‌‌سازی و کمک به کسب و کارها برای دستیابی به اهداف مهم کسب و کار در راستای تحقق پایداری است. آنها وظیفه دارند صرفا بر پایداری تمرکز کنند و اطمینان حاصل کنند که شرکت در مسیر دستیابی به اهداف پایداری خود قرار گرفته است. مدیران پایداری می‌‌‌‌توانند ارزش زیادی به کسب و کارها ارائه دهند و به آنها کمک کنند اقدامات معناداری انجام دهند، تصویر برند را بهبود بخشند، صرفه‌‌‌‌جویی در هزینه‌‌‌‌ها را تجربه کرده، وفاداری مشتریان را بیشتر و سرمایه‌‌‌‌گذاران را به سرمایه‌‌‌‌گذاری در شرکت ترغیب کنند.