استرالیا

کوشان غلامی

بخش اول

استرالیاکشوری توسعه یافته در نیمکره جنوبی است.‌این کشور با وسعتی حدود ۵ برابر‌ایران، ششمین کشور پهناور دنیا است. استرالیا یکی از قلمروهای مشترک‌المنافع بریتانیای کبیر بوده است که در سال ۱۹۰۱ استقلال یافته است. پایتخت استرالیا شهر کانبرا است؛ شهری که در آن مجلس کشور و خانه فرماندار کل قرار دارد. او به صورت تشریفاتی و به نمایندگی ملکه الیزابت دوم ریاست دولت را در استرالیا به عهده دارد. در عمل نخست‌وزیر منتخب در کنار دولت و مجلس اداره کشور را در دست دارند. استرالیا از نظر مساحت دومین کشور پهناور عضو مجموعه اتحادیه کشورهای مشترک‌المنافع است.

سیدنی و ملبورن دو شهر بزرگ استرالیا هستند.‌این کشور دارای مرز خاکی با کشور دیگری نیست و دور آن را از شرق، اقیانوس آرام، از جنوب اقیانوس منجمد جنوبی، از غرب اقیانوس هند و از شمال چندین دریا و خلیج دربرگرفته است. استرالیا همچنین سرزمین اصلی قاره اقیانوسیه به حساب می‌آید که کوچک‌ترین قاره دنیا است.

آمارکلی کشور استرالیا

مساحت: ۷۶۱۷۹۳۰ کیلومترمربع (رتبه ۶ در میان کشورهای جهان)

جمعیت: ۲۲میلیون و ۶۰۰ هزار نفر (رتبه ۵۰ در میان کشورهای جهان)

تراکم جمعیت: ۳ نفر در کیلومتر مربع (رتبه ۲۳۳ در میان کشورهای جهان)

امیدبه زندگی: مردان ۵/۷۸ سال-زنان ۵/۸۳ سال

درصد افراد باسواد: ۹۹ درصد

میزان طلاق در ۱۰۰۰ نفر: ۸/۲ نفر

آمار اقتصادی

واحد پول: دلار استرالیا

تولید ناخالص ملی: ۸۸۲ میلیارد دلار-سرانه ۳۹۶۹۹ دلار

اشتغال: کشاورزی ۴ درصد- صنعت ۲۰ درصد - خدمات۷۰ درصد - بیکار ۶ درصد

صادرات عمده: نیشکر- پنبه -غلات و گوشت - کالاهای واسطه - انواع سوخت و روان‌کننده‌ها - موادمصرفی

مقاصد صادرات: ژاپن ۱۹ درصد-کشورهای اتحادیه اروپا ۱۱ درصد - آمریکا ۸ درصد

واردات عمده: کالاهای واسطه - کالاهای سرمایه‌ای -حامل‌های انرژی- مواد مصرفی

منابع واردات: کشورهای اتحادیه اروپا ۲۴ درصد- کشورهای آسیایی ۱۶ درصد - آمریکا ۱۵ درصد-ژاپن ۱۲ درصد

استرالیا سرزمینی تقریبا هموار است. ناحیه غربی آن را فلات غربی استرالیا و شرق آن را رشته کوه‌های جداکننده تشکیل می‌دهد و بین ‌این دو، سرزمین پست و همواری قرار گرفته که بیشتر آن خشک و خالی از سکنه است. بلندترین نقطه استرالیا قله‌ای در کوهستان برفی است که ۲۲۲۸ متر ارتفاع دارد و پست‌ترین نقطه آن ۱۵- متر است که در دریاچه ‌ایر قرار دارد. بلندترین رودخانه استرالیا رود دارلینگ است که بیش از دو هزار و هفتصد کیلومتر طول دارد.‌ این رود با پیوستن به رود مورای که دومین رود بزرگ استرالیا است، در نهایت در جنوب ویکتوریا به اقیانوس منجمدجنوبی می‌ریزد.

استرالیا که همچون جزیره‌های بزرگ در اقیانوس آرام واقع شده، از نظر زمین‌شناسی کهن‌ترین خشکی جهان به شمار می‌آید. استرالیا اقیانوس آرام جنوبی را از اقیانوس هند جدا می‌کند. درازای سرزمین اصلی از شمال تا جنوب ۳۱۳۴ کیلومتر و پهنای آن از شرق به غرب ۳۷۸۲ کیلومتر است. استرالیا ۷۶۰ ۲۵ کیلومتر مرز دارد که تماما مرز آبی است. کشور استرالیا با داشتن ۷۵۵ گونه متنوع‌ترین کشور در دنیا از لحاظ زیست‌بوم است.

استرالیا کشوری توسعه یافته با اقتصاد متکی بر بازرگانی و کشاورزی است. در میان قابل زندگی‌ترین شهرهای جهان در سال ۲۰۰۸ به گزارش اکونومیست، ملبورن دوم، پرت چهارم، آدلاید هفتم و سیدنی نهم بود. محصولات اصلی استرالیا نیشکر، پنبه، غلات و گوشت است.این کشور معادن فراوانی دارد. شرکای بازرگانی استرالیا بیشترچین، ژاپن و کره‌جنوبی در آسیا و نیز‌ایالات متحده آمریکا هستند. بنا بر گزارش بانک جهانی،‌ این کشور در سال ۲۰۱۰، از نظر تولید ناخالص داخلی یا GDP در رده هفدهم جهان قرار داشته‌ است.

فرهنگ کسب‌وکار در استرالیا

در این هفته که به بررسی مجزای کشور استرالیا اختصاص داده شده است، اطلاعات جامعی پیرامون فرهنگ تجاری وفضای کسب‌و‌کار این کشور ارائه می شود که می‌تواند یاریگر شما در تعامل موثرتر با مشتریان و شرکای استرالیایی باشد. هر چند هرکدام از زیر رده‌ها بر یک زمینه خاص در فرهنگ کسب و کار در استرالیا تمرکز دارد، پیشنهاد می‌شود این بخش‌ها به ترتیب چاپ، مورد بررسی قرار گیرند.

ممکن است پس از مطالعه ‌این بخش پیرامون فرهنگ کسب‌وکار استرالیا، به مطالعه فرهنگ تجاری سایر کشورهایی که با آنها سروکار دارید، احساس نیاز کنید. در آینده نزدیک ‌این کشورها نیز مورد بررسی قرار خواهند گرفت.