کسب و کار در کانادا

کوشان غلامی

بخش دوم

پیشینه کسب و کار در کانادا

به‌رغم نزدیکی جغرافیایی کانادا و ایالات متحده، تفاوت‌های آشکاری بین رویکرد کانادایی و آمریکایی به کسب و کار وجود دارد و گاه گفته می‌شود کانادایی‌ها در این زمینه از هر پیش فرضی که در مورد آنها در نظر گرفته شود مستثنا هستند. کانادا یک نیروی اقتصادی بزرگ و با طراوت، با جمعیتی بالغ بر سی میلیون نفر است. این کشور دارای چندین شرکت معتبر در ابعاد جهانی و صنعت صادرات فوق‌العاده قدرتمند و موفق است. کانادا به تنهایی شایستگی مورد بررسی قرار گرفتن به صورت منفک و مجزا - و نه به عنوان همسایه ایالات متحده- را دارد.

ساختارهای فضای کسب و کار در کانادا

ارائه تصویری شفاف از هرگونه رهیافت کانادایی در زمینه ساختار‌های کسب و کار دشوار است؛ چرا که بسیاری شرکت‌های کانادایی رویکرد‌های سلسله مراتبی سنتی را کنار گذاشته و به ساختار‌های مورب و مسطح روی آورده‌اند.

این فرآیند باز مهندسی تجاری مدتی است که به کار گرفته می‌شود، اما شرکت‌ها و بخش‌های مختلف در سطوح متفاوتی از این چرخه قرار دارند. بنابراین به همان میزان که برای بازدیدکننده خارجی امکان مواجهه با شرکت‌هایی که در آنها رویکرد سلسله مراتبی ساختار یافته وجود دارد، محتمل است که وی با سیستم‌هایی بسیار مسطح و باز رو به رو شود.

بنابراین حداکثر بررسی و مطالعه پیرامون تمام مشتریان و یا عرضه‌کنندگان کانادایی، پیش از برقراری هرگونه ارتباط، حائز اهمیت است.

به عنوان یک فرمول عمومی ‌می‌توان بیان کرد که هر چه فاصله از مراکز عمده جمعیتی بیشتر باشد، احتمال مواجهه با شرکت‌هایی با ساختار‌های سلسله مراتبی سنتی بیشتر است.

فرهنگ و حقوق کانادا

کانادا یک کشور پهناور است. این کشور دارای محیط‌های طبیعی آب و هوا و البته مردم گوناگون است. همان طور که شیوه زندگی این مردم متنوع است. به‌رغم این تنوع، مردم کانادا ارزش‌های اجتماعی مشترکی را قبول دارند که تاثیر مستقیم روی زندگی اجتماعی آنها می‌گذارد. این ارزش‌ها عبارتند از: غرور فردی، اعتقاد به برابری و تنوع و احترام برای همه افراد در جامعه و موسسات و... در کانادا حقوق زنان، مردان، کودکان و سالمندان همه به طور مساوی محترم است. این ارزش‌ها، کانادا را به کشوری صمیمی، امن و در پی صلح و امنیت هر چه تمام تر برای ساکنانش تبدیل می‌کند.

مردم کانادا انصاف و عدالت را برای خود، فرزندان خود و خانواده خود می‌خواهند و اکثر آن‌ها در مقابل نیز عادلانه با دیگران - هر کسی که باشد - برخورد می‌کنند.

مردم کانادا ارزش همکاری را درک می‌کنند. در یک کشور به بزرگی و تنوع مردمی‌و فرهنگی کانادا، مردم باید قادر به حل و فصل و یا نادیده گرفتن اختلافات کوچک بین خودشان باشند تا به هدف نهایی که زندگی خوش و مسالمت‌آمیز است، برسند.

مردم کانادا به برابری اعتقاد دارند. هر فرد در برابر قانون مساوی است. زنان و مردان از فرصت‌های برابر برخوردار هستند. کانادا و مردم آن به سایر مردم اجازه می‌دهند آن طور که دوست دارند رفتار کنند. البته تا جایی که آزادی و آسایش دیگران را محدود نکنند. مردم کانادا حقوق و آزادی‌های خود را که بدون توجه به مسائلی مانند سن، جنس، نژاد، قومیت، رنگ، مذهب، ناتوانی روانی یا جسمی و... به طور مساوی به آنها تعلق می‌گیرد، می‌شناسند. به عنوان یک مهاجر تازه وارد، شما نیز باید از حقوق و مسوولیت‌های خود آگاه باشید. حق مشارکت در جامعه کانادایی مانند یک تعهد برای کمک به موفق شدن جامعه است. شهروندی و داشتن تبعیت کانادایی یعنی اهمیت دادن به مشارکت در جامعه با این هدف که کانادا را به کشور حتی بهتری تبدیل کنیم.

مردم کانادا به احترام به محیط طبیعی خود و حفاظت از آن برای آینده بسیار اهمیت می‌دهند. کانادایی‌ها معتقدند که رشد اقتصادی نباید به قیمت از دست دادن یا آسیب رساندن به محیط زیست سالم و رفاه اجتماعی باشد. کارهای ساده‌ای وجود دارد که با انجام آنها می‌توان به سوی توسعه پایدار حرکت کرد. مثلا شرکت در برنامه‌های بازیافت -که در آن زباله به مواد قابل استفاده تبدیل می‌شود، کاهش مصرف انرژی توسط خانواده‌ها؛ نگهداری و رعایت پاکیزگی در پارک‌ها و خیابان‌ها با قرار دادن زباله در ظروف مخصوص زباله، استفاده از حمل و نقل عمومی، دوچرخه سواری یا پیاده روی به جای استفاده از خودرو شخصی و...