ترجیحات کارمندان در تبادل شیوه حاکمیت شرکتی

حاکمیت شرکتی مناسب قواعد و رویه‌های حاکم بر روابط بین مدیران وسهامداران شرکت‌ها و همچنین ذی‌نفعانی نظیر کارکنان و اعتباردهندگان می‌باشد که از طریق جلب اطمینان بازار، کمک به سلامت بازار و کارآیی اقتصادی، ثبات مالی و رشد اقتصادی را به ارمغان می‌آورد. حاکمیت شرکتی مطلوب و کارآمد موفقیت یک کسب و کار را تضمین نمی‌کند، اما یکی از عواملی است که می‌تواند در موفقیت بلندمدت کسب و کار به آن کمک کند. شرکتی که به خوبی اداره می‌شود، چشم انداز بلندمدت‌تری را برای خود تعریف می‌کند که در آن مسوولیت‌های اجتماعی و اقتصادی را به بهترین نحو با فرآیند ارزیابی ریسک‌ها ادغام کرده است و با کشف فرصت‌های جدید و تخصیص سرمایه به شیوه‌ای بهینه که به نفع سهامدارانش تمام شود، موفقیت خود را در بلندمدت تضمین می‌کند و این تنها راه موجود برای حفظ اعتماد عمومی هم در فضای کسب و کار و هم در بازار و هم برای ساخت آینده‌ای موفق است.

علائم و نشانه‌های حاکمیت شرکتی ضعیف و غیرموثر در شرکت ممکن است بلافاصله قابل‌مشاهده نباشد و در دراز مدت می‌تواند باعث مشکلات جدی شود.

طبق تازه‌ترین بررسی‌های انجام شده ۸۸ درصد کارمندان ترجیح می‌دهند در سازمان‌هایی کار کنند که برنامه‌ای پایدار برای کسب‌وکار خود دارد.

UBM، یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های مدیریت و برنامه‌ریزی جشنواره‌ها در جهان، اخیرا پرسشنامه‌ای را در ارتباط با مسوولیت اجتماعی، میان مشتریان خود توزیع کرده است. این پرسشنامه سوالات زیر را دربر داشت: آیا معیارهای شرکت با معیارها و ارزش‌های کارکنان آن همخوانی دارد؟ شرکت چه شایستگی‌هایی را برای استخدام کارکنان خود مدنظر قرار می‌دهد و تا چه حد به موسسات خیریه و جامعه کمک می‌کند؟ و ...

این بررسی‌ها نشان داد که حدود ۱/۸۸ درصد از افرادی که به پرسشنامه پاسخ دادند، ترجیح می‌دهند در سازمانی فعالیت کنند که به توسعه پایدار اهمیت می‌دهد و درصد مشابهی نیز اعلام کردند که در حال حاضر در شرکتی مشغول به کارند که اصول و ارزش‌های شخصی آنان را منعکس می‌کند.

این اعداد و ارقام همچنین حاکی از اهمیت مسوولیت اجتماعی در تمام حوزه‌های کسب‌وکار، اعم از کارکنان، مدیران و شرکت است. مشارکت کارکنان در فعالیت‌های مرتبط با مسوولیت اجتماعی برای بهبود وضعیت کسب‌وکار ضروری است و عواملی مانند برنامه‌های داوطلبی و خیرخواهانه موجب تغییرات مثبتی در این روند خواهند بود. این تحقیقات همچنین نشان داد که ۷۷ درصد از تشکلات اقتصادی، حداقل از یک موسسه خیریه حمایت می‌کنند در حالی که فقط ۵۴ درصد از آنان برنامه‌های داوطلبی اجرا می‌کنند و تنها ۳۰ درصد در هر دو حوزه فعالند.

منبع: خبرنامه مرکز ترویج مسوولیت و حاکمیت شرکتیwww.csriran.com