مترجم: سیدحسین علوی لنگرودی

شرکت پیکاسو یک شرکت تولید نرم‌افزار و لوازم جانبی مورد نیاز در بخش مخابرات، ذخیره‌سازی حجم بالای اطلاعات و همچنین ارتباطات بیسیم است. استراتژی اصلی این شرکت مبتنی بر شناسایی بازارهای بالقوه و تلاش برای ورود قدرتمندانه به آن بازارها و کنار زدن رقباست. اخیرا شرکت متوجه شده در چین بازار رو به رشدی برای ارتباطات بیسیم در حال شکل‌گیری است و رقبای قدرتمندی نیز در آنجا حضور ندارند و به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود بازاری ۱۰۰ میلیون دلاری در چین در انتظار شرکت پیکاسو باشد.

با کامل‌تر شدن تحقیقات و اطلاعات جمع‌آوری شده در این مورد مشخص شد که برای ورود شرکت‌های خارجی به بازار چین مقررات و قوانین دست و پاگیری وجود دارد که عرصه را برای خارجی‌ها تنگ می‌کند و به همین دلیل آنها ترجیح می‌دهند به جای ورود مستقیم به این کشور و مذاکره با دولت چین تمام کارها را به یک شرکت واسطه‌ای و به عبارت بهتر «دلال» بسپارند تا آن شرکت بتواند با استفاده از امتیاز بومی بودن قوانین موجود را دور زده و کارها را پیش ببرد اما مشکل جدی‌تر در اینجا این است که چنین شرکت‌هایی به‌دلیل ماهیت کارشان ترجیح می‌دهند از طریق دادن رشوه و برقراری روابط غیرقانونی با نهادهای مختلف، مشکلات را از سر راه بردارند، درحالی‌که این رویکرد بر خلاف خط مشی شرکت پیکاسو در زمینه رعایت اصول اخلاقی در کار و پیش بردن کارها از راه‌های قانونی است. از سوی دیگر، مدیران ارشد شرکت پیکاسو دریافته‌اند که اکثر رقبایی که در بازار چین حاضر هستند، به‌ویژه رقیب اصلی آنها یعنی شرکت‌های ژاپنی، به‌طور گسترده از مشارکت و همکاری مخفی با دلال‌های چینی بهره می‌برند و از این طریق توانسته‌اند میلیون‌ها دلار سود ببرند و سهم خود را در بازار گسترش دهند. با توجه به رقابت همیشگی شرکت پیکاسو با این رقبا در سرتاسر جهان و چشمگیر بودن پتانسیل‌های بازار چین، عدم ورود شرکت پیکاسو به این کشور لطمه شدیدی به منافع شرکت در بلندمدت خواهد زد و آن را از رقبا عقب خواهد انداخت.

حال مدیران ارشد شرکت پیکاسو که به رعایت اصول اخلاقی در کار شهرت دارند بر سر یک دوراهی اخلاقی قرار گرفته‌اند، چرا که از یکسو می‌خواهند به اخلاقیات در کار و اصل خودداری از پرداخت رشوه و دلال‌پروری پایبند بمانند و همه کارها را به صورت قانونی انجام دهند و از سوی دیگر نمی‌خواهند از بازار ۱۰۰ میلیون دلاری چین چشم بپوشند و آن را به رقبای خود بسپارند. راستی اگر شما به جای هیات‌مدیره شرکت پیکاسو و مدیرعامل آن بودید چه تصمیمی در این مورد می‌گرفتید؟ آیا اصول بنیادین شرکت را فدای منافع چشمگیر و وسوسه کننده ورود به بازاری می‌کردید که لازمه فعالیت در آن پرداخت رشوه و دلال بازی است؟ یا اینکه قید این کار را می‌زدید و میدان را برای رقبا خالی می‌کردید؟

پیشنهاد مدیران اخلاق‌گرا

با توجه به اخلاق‌مدار بودن شرکت پیکاسو و تاکید مدیران شرکت بر رعایت اصول اخلاقی در کسب و کار، هر گونه فعالیت و اقدام غیراخلاقی از جانب شرکت حتی اگر به‌صورت غیرمستقیم و با واسطه باشد، به‌طور کامل مردود و غیرقابل پذیرش خواهد بود؛ حتی اگر توسط واسطه‌ها انجام شود، چرا که اگر چه این کار در کوتاه‌مدت موجب کسب سود و منافع هنگفت برای شرکت می‌شود و سهم بازار آن را تثبیت می‌کند، اما در بلندمدت مانند موریانه به تمام ارکان شرکت نفوذ می‌کند و آن را به شرکتی بی‌اخلاق و مشکل‌دار تبدیل خواهد کرد. بنابراین بهترین راهی که پیش روی شرکت برای ورود به بازار چین وجود خواهد داشت عبارت است از مذاکره مستقیم با دولت چین و فراهم ساختن مقدمات برای ورود و فعالیت کاملا قانونمند شرکت پیکاسو به این کشور بدون هیچ‌گونه واسطه‌گری، دلال بازی و پرداخت رشوه.

منبع: Ethical management