کسب و کار درشادترین کشور جهان: نروژ

مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد
منبع: sciencenordic

شادترین کشور جهان، چهارمین کشور دنیا از نظر درآمد سرانه، قرار گرفتن در رتبه اول جهان از نظر شاخص ثروت و سلامت در سال 2014، شاخص توسعه انسانی و رفاه و میزان رضایت شهروندی بسیار بالا، تنها بخشی از ویژگی‌های کشور نروژ به حساب می‌آید. نروژ یکی از رقابتی‌ترین و تکنیکی‌ترین بازارهای شغلی را در جهان دارا است. پس از روزهای ماهیگیری و اتکای بسیار به کشاورزی، اکنون نروژ پیشوای بسیاری از بخش‌های تکنولوژیک در جهان است و یکی از پیشرفته‌ترین و تکنولوژیک‌ترین جوامع در جهان به حساب می‌آید. نروژ اسکاندیناویایی با جمعیتی حدود 5 میلیون نفر، یکی از اعضای بنیانگذار سازمان ملل متحد، ناتو، شورای اروپا، منطقه اقتصادی اروپا، سازمان تجارت جهانی، سازمان همکاری اقتصادی و توسعه و همچنین بخشی از منطقه شنگن است. مردم نروژ از تبار وایکینگ‌ها و از شاخه ژرمن‌ها هستند. بیش از 99 درصد جمعیت نروژ به زبان رسمی یعنی نروژی صحبت می‌کنند. آنها دو شکل نوشتاری دارند: بوکمال (نروژی کتابی) و نینورسک (نروژی جدید).

 

منابع

نروژ دارای ذخایر نفت خام، گاز طبیعی، معدن و آب شیرین عظیمی است. علاوه‌بر اینها آبزیان، چوب، آب شیرین و نیروی برق‌آبی نیز از ذخایر این کشور به شمار می‌رود. نفت از صادرات عمده نروژ محسوب می‌شود. ولی این کشور عضو اوپک نیست. فرآورده‌های دامی از جمله گوشت گاو و شیر از دیگر صادرات نروژ به حساب می‌آیند. همچنین این کشور به نسبت جمعیت‌ آن بزرگ‌ترین تولیدکننده غیرخاورمیانه‌ای نفت و گاز طبیعی جهان محسوب می‌شود. قسمت عمده‌ای از اراضی نروژ پوشیده از جنگل است. چوب این جنگل‌ها منبع درآمد خوبی برای کشور نروژ به شمار می‌آید. این کشور با دریافت مالیات‌های سنگین از شهروندان، خدمات بهداشتی و درمانی بسیار خوبی به آنها ارائه می‌دهد. در نروژ نظام فراگیر تامین اجتماعی وجود دارد. به‌طور کلی هزینه زندگی در این کشور بالا است؛ اما این هزینه‌ها با سطح درآمد افراد همخوانی دارد و می‌توان گفت دستمزدها مناسب نیروی انسانی است.

نقش خانواده

نروژی‌ها سر کار به‌شدت کارآ و وظیفه‌محور هستند و زمانی که روز کاری پایان می‌یابد، به مسائل مهم‌تر مانند خانواده می‌پردازند. آنها به خاطر اولویت دادن به زندگی خانوادگی بسیار شهره هستند. گرچه زندگی کاری مهم است اما توازن زندگی/کار حیاتی است. سبک زندگی نروژی‌ها بر ارزش‌های خانوادگی، ورزش و زندگی و تفریحات متمرکز است. اینکه یک نروژی 30 دقیقه زودتر برای برداشتن فرزندش از مدرسه یا بردن او به کلاس ورزش وقت صرف کند امری غیرمعمول نیست. آنها حتی می‌توانند برای مراقبت از فرزندان‌شان در صورت نیاز از مرخصی استحقاقی استفاده کنند. این موضوع برخلاف آن چیزی است که در آمریکا مشاهده می‌شود. در آمریکا از کارمندان انتظار می‌رود تا تمام روزشان را کار کنند و برای مراقبت از فرزندشان یک پرستار استخدام کنند. فعالیت‌های ورزشی، عضویت در باشگاه، کلاس‌های رهبری سازمانی همگی بسیار معمول بوده و به‌طور گسترده به کارمندان توصیه می‌شوند.

فرهنگ کاری

ساعات کار نروژی‌ها اغلب از 7:30 صبح تا 3:30 بعدازظهر است. ساعات شلوغی در نروژ عموما از ساعت 3 تا 4 بعدازظهر است. در حقیقت برای ملاقات یک مدیر بعد از ساعت 4 باید خیلی خوش‌شانس باشید. فرهنگ کسب و کار نروژ بر ارزش‌های کاری اسکاندیناوی‌ها مبتنی است. یکی از اصلی‌ترین این ارزش‌ها تمرکز بر برابری و مساوات است و در نتیجه شاهد سلسله مراتب کمتری در محیط کار نروژی‌ها خواهید بود. هیچ نمودار سازمانی در ادارات وجود ندارد و این کشور به‌دلیل سلسله مراتب یکدست و ارتباطات غیررسمی شناخته شده است. همین ساختار مسطح و آداب غیررسمی در محیط کار، یک ابزار کلیدی برای مدیران برای دستیابی به نتایج و تشویق همکاران است. دخیل کردن افراد سازمان در تصمیمات و تشویق سایرین به رشد و پیشرفت برای توسعه شغلی بسیار مهم است. سبک مدیریتی نروژی‌ها بر آزادی به همراه مسوولیت استوار است. مدیر سازمان معمولا به افراد زیردست این آزادی را می‌دهد تا مشخص کنند که چگونه و چه زمانی وظایف خود را انجام دهند. نروژی‌ها ترجیح می‌دهند با افراد مورد اعتماد وارد کسب و کار شوند؛ بنابراین روابط به آرامی توسعه می‌یابد و بر روابط رک و بی‌پرده و واقعی وابسته است.نروژ به شدت به سلامتی و رفاه شهروندان و کودکان اهمیت می‌دهد. به عنوان مثال، سیاست‌های مرخصی زایمان برای کارمندان را در آمریکا و نروژ مقایسه کنید:

در آمریکا طبق قانون، مرخصی زایمان با حقوق وجود ندارد. هرکدام از والدین 12 هفته مرخصی بدون حقوق دریافت می‌کنند. این امر منجر به این می‌شود که زنان تا زمان زایمان نوزاد کار کنند و گاهی خیلی زود (یک تا 2 هفته بعد از تولد) به سر کار بازگردند. استرس فیزیکی و احساسی که این قضیه می‌تواند بر خانواده‌ها وارد کند می‌تواند بسیار زیاد باشد. اما والدین در نروژ 12 ماه مرخصی با حقوق دریافت می‌کنند که می‌تواند 49 هفته با 100 درصد حقوق یا 59 هفته با 80 درصد حقوق باشد (این مقدار بین والدین تقسیم می‌شود). طبق قانون، مادر «باید» 9 هفته مرخصی با حقوق بعد از تولد فرزند دریافت کند و پدر «باید» 14 هفته مرخصی با حقوق قبل از اینکه کودک به سه سال برسد دریافت کند. کارفرمایان عموما نسبت به انتخاب والدین در مورد چگونگی استفاده از روزهای مرخصی استحقاقی خود احترام می‌گذارند.نروژی‌ها به شدت وقت‌شناس هستند. در واقع آنها یکی از وقت‌شناس‌ترین ملت‌ها در جهان هستند و از این بابت بسیار به خود می‌بالند. اگر به هر دلیلی به جلسات با آنها دیر می‌رسید حتما از قبل تماس بگیرید و توضیح دهید. در جلسات و مذاکرات، اعتقاد نروژی‌ها این است که هر کسی باید در بحث شرکت کند و همه باید فرصت صحبت کردن داشته باشند. آنها به همه نظرات توجه می‌کنند و به آنها ارزش می‌گذارند.