نویسنده: دیوید گلدن اشتاین
مترجم: سید حسین علوی لنگرودی
قسمت شانزدهم

شرکت اسپیس ایکس از جمله شرکت‌های پیشرو و صاحب نام در عرصه فناوری‌های فضایی است که از آن به عنوان رقیب اصلی سازمان هوا فضای آمریکا (ناسا) در حوزه اکتشافات فضایی و سفر به فضا نام برده می‌شود. رئیس این شرکت، دیوید گلدن اشتاین که خود از صاحب‌نظران عرصه خودمدیریتی است و اصول خودمدیریتی را در تمام ارکان شرکت تحت رهبری‌اش به اجرا درآورده است توصیه‌هایی را در ارتباط با پیاده‌سازی موفق اصول خودمدیریتی در شرکت‌ها و سازمان‌ها ارائه کرده که مرور آنها بسیار ارزشمند و مفید خواهد بود.

 

همیشه به سمت چشم‌انداز‌های بلندمدت حرکت کنید

خیلی‌ها هستند که به‌دلیل داشتن اهداف و خواسته‌های محدود و کوتاه‌مدت، اغلب اوقات در حال درجا زدن و عقب افتادن از دیگران هستند درحالی‌که اگر چشم‌اندازهای بلندمدت و بلند نظرانه‌ای را دنبال کنند به‌طور حتم موفق‌تر خواهند بود. تجربه ثابت کرده که متمرکز شدن بیش از حد روی مسائل و موارد جزئی و اضطراری شاید در کوتاه‌مدت بعضی از مشکلات افراد و کارکنان سازمان را حل کند، اما در بلندمدت باعث درجا زدن آنها و دور شدن شان از آرمان‌ها و پیشرفت خواهد شد. بنابراین همیشه به یاد داشته باشید که بدون داشتن برنامه و چشم‌انداز بلندمدت هیچ‌گاه نمی‌توانید به پیشرفت‌های بزرگ دست یابید.

توفان فکری در محل کار فراموش نشود

یکی از الزامات خودمدیریتی در محل کار، داشتن توفان فکری و باز کردن ذهن به روی ایده‌های نو و بدیع است. اگر می‌خواهید به یک خودمدیر موفق و زبده در محل کارتان تبدیل شوید همیشه یک خودکار و چند ورق کاغذ در کنارتان داشته باشید تا به محض اینکه ایده و فکری به ذهن تان خطور کرد آن را یاددشت کنید و به‌طور متناوب آنها را مرور کنید، چرا که از میان همین یادداشت‌هاست که ایده‌های بزرگ و پیروزی آور نمایان می‌شود. خودمدیران موفق کسانی هستند که به ایده‌هایی که از توفان‌های فکری شان تراوش کرده‌اند اجازه جولان دادن و عرض اندام می‌دهند و بهترین آنها را به ارزش‌های کاری و حرفه‌ای خود تبدیل می‌کنند. تجربه ثابت کرده که همین ایده‌ها و نکات هستند که پس از تبدیل شدن به ارزش‌ها، اهداف کاری خودمدیران را شکل می‌بخشند و آنها را از سایر کارکنان و مدیران متمایز می‌سازند.

اهداف شخصی و کاری‌تان را بنویسید

یکی از مشکلات بسیاری از کارمندان و حتی مدیران این است که به‌طور کلی اهداف مشخصی در کار و حتی زندگی شان ندارند و در نتیجه تلاش‌ها و فعالیت‌هایشان غالبا بی‌ثمر باقی می‌ماند. برای اجتناب از این حالت لازم است که افراد اهداف و خواسته‌هایشان را روی کاغذ بنویسند و آنها را به‌طور مرتب مورد بازبینی و کنترل قرار دهند. برایان تریسی بزرگ در این مورد می‌گوید: لازم است که هر کارمندی به مدت ۳۰ روز، هر روز اهداف کاری‌اش را روی کاغذ بنویسد و آن را در محل کارش در معرض دید خود قرار دهد، با ادامه یافتن این عمل در روزهای متمادی، آن اهداف به بخشی جدایی‌ناپذیر از فعالیت‌های کاری افراد تبدیل خواهد شد و آنها هیچ گاه چیزهایی را که در ذهن‌شان حک شده فراموش نخواهند کرد.

alavitarjomeh@gmail.com