سه موردی که نباید از وب‌سایت شرکت شما حذف شود

کتاب: تجارت کردن با قلب
نوشته: پرستون بیلی
مترجم: مهدی نیکوئی
پرستون عزیز، می‌دانم که دنیا عوض شده و باید یک وب‌سایت داشته باشم، اما به هیچ وجه ایده‌ای درباره نحو شروع کار ندارم. چه اطلاعاتی را باید در آن قرار دهم؟

با احترام
دوست عزیز،
چند سال پیش، زمانی که یکی از کارکنانم نزدم آمد و ایده طراحی یک وب‌سایت برای شرکت را مطرح کرد، مجبور شد بسیار چانه بزند تا حرف او را بپذیرم. احتمالا مانند شما، من هم بسیار مشغول و درگیر کارهای روزانه و طراحی و ارائه خدمات خود به مشتریان بودم. به همین دلیل هیچ فرصتی برای فکر کردن به وب‌سایت برایم باقی نمانده بود. با این حال، داشتن یک وب‌سایت و پایگاه اینترنتی، دیگر یک انتخاب نیست و کسب‌وکارهای مختلف مجبور به استفاده از آن هستند. اکنون افراد و مشتریان بالقوه‌ای که به دنبال خدمات (و به‌ویژه خدمات خلاقانه) می‌گردند، جست‌وجوی خود را از اینترنت آغاز می‌کنند و اگر شما را در آنجا پیدا نکنند، فرصت بزرگی را از دست می‌دهید. زمانی که وب‌سایت شرکت خود را تهیه و راه‌اندازی کردم، متوجه شدم داشتن آن بسیار جذاب‌تر از آن چیزی است که تصورش را می‌کردم. بیشتر ما اطلاعات زیادی درباره نحوه طراحی یک وب‌سایت نداریم و به همین دلیل از کمک یک متخصص استفاده می‌کنیم. اما شما نمی‌توانید یک پروژه کامل را به طراح سایت واگذار کنید. برای داشتن یک وب‌سایت عالی نیاز است که ابتدا شما، ورودی‌های خود را تعیین کرده و آنها را در اختیار طراح سایت قرار دهید. شما تنها کسی هستید که اطلاعات کافی درباره کسب‌وکار خود دارید و دیگران نمی‌توانند این کمک را به شما بکنند.با این شرایط، چه مواردی باید در وب‌سایت شما قرار بگیرد؟ سه مورد اساسی: خدمتی که ارائه می‌کنید، کسی که هستید و نحوه ارتباط با شما.

خدمتی که ارائه می‌کنید
شیوه‌ای قدیمی که هنوز هم کارآمد است، «بالابر تبلیغاتی» است. شما هم نیاز به یک توصیف کوتاه و شعاری بسیار جذاب از محصولات و خدماتی دارید که ارائه می‌دهید؛ جمله یا متنی بسیار کوتاه که به سرعت اطلاعات بسیاری را به مخاطب انتقال می‌دهد. اگر تصور می‌کنید بالابر شما در دنیای واقعی، گستره کافی ندارد و افراد کافی آنها را نمی‌شنوند، به دنیای آنلاین بپیوندید. این بالابر تبلیغاتی شما باید در وسط و مرکز وب‌سایت شما قرار بگیرد. شما باید به سرعت و به‌صورت واضح به دیگران بگویید که چه کاری می‌کنید و به این وسیله نظر آنها را جلب کنید. به این طریق، آنها را قانع کنید که زمان بیشتری را در وب‌سایت شما سپری کنند و به سرعت روی صفحه‌ای دیگر کلیک نکنند.رسیدن به این هدف بستگی به آن دارد که تا چه اندازه محصولات یا خدمات خود را با دقت و زیبایی معرفی کرده باشید. هدف من همیشه آن بوده که مشتریان آتی خود را ترغیب کنم که به‌صورت چهره به چهره با من ملاقات داشته باشند. به همین دلیل، به اندازه کافی به آنها اطلاعات می‌دهم که به‌کار من اشتیاق پیدا کنند. به‌طور همزمان از ارائه اطلاعات بیش از حد که تصور کنند همه چیز را درباره ما می‌دانند، می‌پرهیزم. برای کسب‌وکار من (طراحی مجالس و مراسم)، هر پروژه و سفارش کاری با پروژه بعدی متفاوت است و به همین دلیل، از صفت «استاندارد» برای تعریف کردن از کارهایم سخن نمی‌گویم. استاندارد در حوزه ما بی‌معنا است. در هر صورت اگر شما قصد دارید که چند محصول یا خدمت استاندارد را به مشتریان خود پیشنهاد دهید، واضح بودن ویژگی‌ها و مشخصات محصول شما، باعث می‌شود که مشتری‌تان اطلاعات بیشتری به دست بیاورد و انجام فروش، محتمل‌تر شود. برخی از خوانندگان وبلاگ من همچنین پیشنهاد می‌کنند که قیمت‌ها را به‌صورت آنلاین در اختیار مشتریان بالقوه خود قرار دهم. آنها می‌گویند که از تجربه کردن این اقدام، نتایج خوبی به دست آورده‌اند. با این حال، من همواره از آنکه مشتریان خود را از قیمت‌هایم بترسانم، هراس داشته‌ام. ترجیح می‌دهم که پیش از آنکه قیمت‌های خود را پیشنهاد دهم، به‌صورت حضوری به آنها نشان دهم که مراسم و مجالس آنها تا چه اندازه شگفت‌انگیز خواهد شد (گاه حتی در جریان جلسه اول هم به قیمت مناسب پیشنهادی خود فکر می‌کنم).

کسی که هستید
مطمئن شوید که یک بخش برجسته «درباره ما» در وب‌سایت خود دارید. این بخش را بسیار خلاصه ایجاد کنید، اطلاعات خوبی درباره کسب‌وکارتان و مالک آن ارائه کنید و به‌طور همزمان هر مقدار که می‌توانید از نام و اعتبار خودتان در آن صحبت کنید.در مقیاس گسترده‌تر، قطعا دوست دارید که هر گوشه‌ای از وب‌سایت شما، نشانه‌ای از کسب‌وکارتان باشد. در این صورت، نباید تنها به بخش «درباره ما» اکتفا کنید و سایر بخش‌ها هم باید به‌طور غیرمستقیم شما را معرفی کنند. تمام عکس‌ها و طراحی قالب وب‌سایت و احساسی که از حضور در آن به مخاطب القا می‌شود، معرفی کننده شما و کسب‌وکارتان است.نکته مهم دیگری که همواره باید به آن توجه داشته باشید، به‌‌روزرسانی وب‌سایت شما است. هر گونه تغییری در کسب‌وکار شما باید در پایگاه اینترنتی شما هم تجلی یابد تا اطلاعات دقیقی به مشتریانتان ارائه دهد.

نحوه ارتباط با شما
وب‌سایت، شکل مدرن و پیشرفته «کارت ویزیت» است. مطمئن شوید که اطلاعات ارتباطی با شما به شکل برجسته و چشمگیر در تمام صفحات وب‌سایت شما لحاظ شده باشد. باید مشتریان را ترغیب کنید که با شما به‌صورت حضوری ملاقات کنند و ارائه اطلاعات کافی از نحوه ارتباط با شما، امکان رخ دادن این اتفاق را فراهم می‌کند. حتی اگر تنها چند ساعت تا بارگذاری و راه‌اندازی وب‌سایت شما باقی مانده است، اطمینان یابید که اطلاعات تماس خود را در مکان‌هایی از وب‌سایت خود قرار داده‌اید که حتی مادربزرگ ۱۰۰ ساله‌تان هم می‌تواند آنها را پیدا کند.