روزهای سرد گیشه

گروه فرهنگ و هنر: در روزهای ابتدایی آخرین فصل سال، شتاب فیلم‌ها برای دیده شدن روی پرده سینما افزایش یافته و ترافیک فیلم‌های اکران سینمای ایران به بالاترین رقم خود رسیده است. در حال حاضر تعداد آثار روی پرده به عدد ۱۲ رسیده است و اگر به این تعداد فیلم‌های گروه هنر و تجربه را هم اضافه کنیم، به عدد ۲۱ می‌رسیم. سوال جدی این روزهای سینمای ایران وقتی با این عدد مواجه می‌شویم، به سادگی این است که قرار است این فیلم‌ها دیده شوند یا دیده نشوند؟ قرار است نگاه پشت اکران این فیلم‌ها به اکران ختم شود یا فیلم‌سوزی؟

با وجود تعداد سینماهایی که فیلم‌های سینمای ایران در آنها روی پرده می‌روند، هر سال وقتی به این فصل سرد می‌رسیم شتاب فیلم‌ها برای اینکه به اکران سال آینده نروند بیش از هر نکته دیگری جلب نظر می‌کند. در ساختار غیراقتصادی گیشه سینمای ایران این فیلم‌ها یکی پس از دیگری روی پرده می‌روند و از پرده پایین می‌آیند، بدون اینکه حتی سرمایه اولیه‌شان به سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده برگردد. مساله جدی در اینجا این است که چرا سرمایه‌گذاران بالقوه‌ای که توانایی آوردن سرمایه به سینما را دارند، باید به این جرگه وارد شوند، وقتی با یک حساب سرانگشتی می‌دانند که شکستشان و بازنگشتن سرمایه شان قطعی است. با این حال گزارش فروش سینمای ایران برای اینکه بیشتر در حال و هوای فیلم‌های روی پرده قرار بگیرید پیش روی شما است.

در مدت معلوم

فیلمی که تقریبا هیچ خبری از ساختش به رسانه‌ها نرسید، ناگهان سر از پرده در آورد. انگار که سازندگان فیلم ترجیح دادند چراغ خاموش تنها به دید تماشاگران بیایند و انتظار تشویق و جایزه هم نداشتند. امیر قطبی مدیر پخش فیلمیران فروش کل فیلم «در مدت معلوم» را پس از ۹ روز نمایش ۳۱۰ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: اکثر کسانی که به تماشای این فیلم آمدند، با رضایت از سالن خارج شده‌اند. این فیلم به کارگردانی وحید امیرخانی، با ۲۳ سالن در تهران به این رقم فروش رسیده است که ۶۸ میلیون تومان از آن فقط سهم پنج‌شنبه شب گذشته بوده است. در خلاصه فیلم «فی‌المدت‌المعلوم» که در آن جواد عزتی، ویشکا آسایش، هومن سیدی و... بازی می‌کنند، آمده است: «آنچه از گفتنش شرم داریم بی‌شرمانه بر ما می‌تازد. میثم دربه‌در گرفتن مجوز چاپ کتابش است؛ کتابی که می‌خواهد معضلات بلوغ دختر و پسرها را حل کند.»

شیفت شب

فیلم چهارم سوپراستار سینمای ایران با تبلیغات فراوان روی پرده رفت و به ظاهر در استقبال تماشاگران هم در این روزها از فیلم‌های دیگر پیش افتاده است. به گفته پخش‌کننده فیلم نیکی کریمی، «شیفت شب» پس از ۳۴روز نمایش به فروش ۸۵۰ میلیون تومانی رسید. حبیب اسماعیلی، فروش تهران این فیلم را با ۲۰ سالن، ۷۲۰ میلیون تومان و در دیگر شهرها را ۲۵ سالن، ۱۳۰ میلیون تومان عنوان کرد. اسماعیلی در ادامه به تعداد سالن‌های این فیلم اشاره کرد و گفت: اکران شهرستان‌های این فیلم از این هفته با اضافه شدن شهرهای اصفهان، رشت و تبریز کامل شده و تعداد سالن‌های نمایش‌دهنده آن را به ۲۵ سالن رسانده است. او همچنین استقبال از این فیلم را در حالی خوب عنوان کرد که نمایشش در شب گذشته به سانس فوق‌العاده رسیده است. «شیفت شب» روایت زنی به نام ناهید است که در خیابان‌های تهران به دنبال شوهرش می‌گردد تا راز زندگی‌شان را کشف کند. در این فیلم لیلا زارع و محمدرضا فروتن به عنوان بازیگران اصلی ایفای نقش کرده‌اند.

ناهید

تنها فیلم حاضر در جشنواره کن گذشته یکی دیگر از فیلم‌های روی پرده سینمای ایران است که فروش قابل توجهی در گیشه نداشته است. «ناهید» به کارگردانی آیدا پناهنده، پس از ۳۸ روز نمایش به مجموع فروش ۳۷۵ میلیون تومانی رسید. بنا به گفته پیمان سنماری مدیر پخش نیکان فیلم، ۳۲۴ میلیون از آن سهم تهران با ۱۰ سالن و حدود ۵۰ میلیون آن سهم دیگر شهرها با ۴ سالن در شهرهای رشت، اهواز، انزلی و مشهد است. این فیلم روایتی از زندگی زنی به نام ناهید است که در دوراهی قرار گرفته و سعی می‌کند زندگی خود را سر و سامان دهد و در آن ساره بیات، پژمان بازغی و نوید محمدزاده به ایفای نقش می‌پردازند.

پی22

فیلم تازه اکران شده سینماها که همزمان یک قهرمان المپیک به نام هادی ساعی و سوپراستاری به نام امین حیایی را با خود همراه کرده است نزدیک به ۹ میلیون تومان در گیشه فروش داشته است. بنابر گفته غلامرضا فرجی، مدیر پخش حوزه هنری، «پی ۲۲» به کارگردانی حسین قاسمی‌جامی در شب اول نمایش خود چهارشنبه، دو میلیون تومان و در پنج‌شنبه، روز دوم نمایشش ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان فروخته است. در این فیلم که پس از دو روز هشت میلیون و ۶۰۰ هزار تومان فروخته است، امین حیایی در نقش ناخدا محمدی (ناخدای ناوشکن جوشن)، هادی ساعی در نقش هادی (فرمانده تکاوران نیروی دریایی) و افسانه بایگان در نقش زهرا (همسر ناخدا محمدی) و نسرین مقانلو و... به ایفای نقش می‌پردازند. در خلاصه این فیلم آمده است: «در شب عروسی دختر سرگرد هادی فرمانده سابق تکاوران نیروی دریایی و پسر شهید ناخدا محمدی، سرگرد هادی متوجه می‌شود که داماد به محل شهادت پدرش رفته است. هادی برای پیدا کردن او به محل مورد نظر می‌رود اما. . . »

شاهزاده روم

با ورود «شاهزاده روم»به چرخه اصلی اکران سینمای ایران امیدها برای نمایش انیمیشن‌های سینمایی افزایش یافت. فرجی مدیر پخش حوزه هنری که پخش این انیمیشن را هم به‌عهده دارد، از فروش دو میلیارد و ۶۱۰ میلیون تومانی انیمیشن «شاهزاده روم» به کارگردانی هادی محمدیان و تهیه‌کنندگی حامد جعفری پس از هفت هفته، خبر داد. این انیمیشین که فروش شهرستان آن با یک میلیارد و ۵۶۰ میلیون تومان در ۳۵ سالن، بیشتر از تهران با یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان است، قصه عاشقی و دلدادگی بانویی پاکدامن و مسیحی از سلاله شمعون از حواریون حضرت مسیح(ع) است که با مردی از نوادگان پیامبر اسلام حضرت محمد(ص) ازدواج می‌کند و ثمره این ازدواج فرزندی نیک سرشت است که در آینده‌ای نزدیک، جهان را پر از عدل و داد می‌کند.

این سیب هم برای تو

تنها فیلمی که در حال حاضر می‌شود به قاطعیت گفت که برای مخاطب عام سینما رو ساخته شده است فیلم تازه سیروس الوند است که اتفاقا چندان استقبالی از آن نشده است. فیلم «این سیب هم برای تو» در شروع هفته پنجم نمایش خود ۳۳۸ میلیون تومان فروش داشته است. بنا بر گفته احمد مختاری مدیر پخش هدایت فیلم این فیلم در تهران با ۱۲ سالن ۲۷۸ میلیون تومان و در دیگر شهرها با ۱۰ سالن ۶۰میلیون تومان فروخته است. این فیلم با بازی پژمان بازغی، رعنا آزادی‌ور، چنگیز جلیلوند، پریناز ایزدیار و امیرعلی دانایی داستان دو دختر جوان است که با هم دوست هستند درحالی‌که یکی از آنها نامزد دارد، رابطه عاشقانه‌ای بین نامزد دختر با دوست او برقرار شده است.

ابهام در رقم فروش گروه هنرو تجربه

وقتی در ساختار اکران سینمای ایران،گروهی تعریف شده است به نام «هنر و تجربه» پس باید مثل رقم اکران هفتگی که از سوی پخش‌کننده‌های فیلم‌ها اعلام می‌شود، رقم فروش این فیلم‌ها هم از سوی دفتر این گروه اعلام شود. البته این اتفاق تا اینجا به‌صورت اعلام ارقام ۶ ماهه افتاده است و تنها گمانه‌زنی‌ها حکایت از فروش خوب فیلم‌های این گروه با توجه به اکران محدود این فیلم‌ها دارد. از این گروه خبر می‌رسد که فیلم «خواب تلخ» فیلم اول محسن امیریوسفی که بعد از ۱۲ سال در این گروه روی پرده رفته با اقبال بیش از انتظار تماشاگران مواجه شده است و نمایش‌های این فیلم به شکل مرتب به سانس‌های فوق العاده کشیده می‌شود. این اتفاق اگر افتاده باشد باید راهکاری برای دیده شدن بیشتر این فیلم‌ها اندیشید.