پایان حضور اعتراضی ایران در نمایشگاه فرانکفورت

اقدامات اعتراضی ناشران ایرانی نسبت به حضور سلمان رشدی، نویسنده مرتد کتاب آیات شیطانی در کنفرانس خبری نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت، غرفه جمهوری اسلامی ایران در این نمایشگاه را به کانون توجه خبرگزاری‌ها و رسانه‌های بین‌المللی تبدیل کرد. شصت و هفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی فرانکفورت، در حالی پایان یافت که حضور اعتراضی ایران در این نمایشگاه بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های بین‌المللی داشت.

به گزارش «ایرنا»، سیدعباس صالحی، معاون امور فرهنگی با اشاره به بازتاب اخبار بسته بودن غرفه ایران و ناشران بخش خصوصی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت گفت: اخبار ایران در اعتراض به سیاست‌های گزینشی مسوولان نمایشگاه کتاب فرانکفورت بازتاب گسترده‌ای داشت؛ به گونه‌ای که بیش از ۶۰ رسانه بین‌المللی و منطقه‌ای به پوشش این خبرها در رسانه‌های خود پرداختند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بعد از ظهر چهارشنبه ۱۵ مهرجاری بیانیه‌ای درباره عدم حضور جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت به دلیل حضور سلمان رشدی در مراسم نشست خبری این نمایشگاه، صادر کرد، در حالی که غرفه ملی جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت بسته بود، اما با همراهی ناشران شرکت‌کننده ایرانی در نمایشگاه، اقدامات فرهنگی و اعتراضی در چارچوب مقررات نمایشگاه همچنان ادامه دارد.

برخی اقدامات اعتراضی همچون نصب بنرهایی با موضوع دلیل عدم حضور ایران، توزیع بروشور دلیل عدم حضور ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت و توزیع بروشور انگلیسی اعجاز قرآن کریم در محل غرفه ایران به نمایش درآمد. در متن بنر نصب شده در غرفه ایران با عنوان «چرا ما حضور نداریم؟!» نوشته بود: دعوت از نویسنده‌ای که به مقدسات بیش از یک میلیارد انسان به بهانه آزادی بیان بی احترامی می‌کند، در کنفرانس خبری نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت، نقض آشکار اعلامیه جهانی حقوق بشر است و ما به این حرکت غیرفرهنگی اعتراض داریم. بر اساس این گزارش اقدام اعتراضی ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت، بازتاب وسیعی میان خبرنگاران و عکاسان رسانه‌های بین‌المللی داشت.