چابک سازی صنعت سینما در ایران

گروه فرهنگ و هنر: سال گذشته گروه هنر و تجربه در حالی فعالیت‌هایش را به شکلی رسمی آغاز کرد که تا پیش از آن برنامه‌ای برای فیلم‌های خاص وجود نداشت.

با فعالیت این گروه سینمایی بخش قابل‌توجهی از مخاطبان پنهان به سالن‌های سینما راه پیدا کردند و حتی استقبال از برخی آثار این گروه فضای سینمای ایران را تحت‌تاثیر قرار داد. در پایان سال گذشته اولین آمار فروش این گروه بعد از ۵ ماه فعالیت اعلام شد و امیدواری زیادی را در جامعه سینمایی به‌وجود آورد که رقمی معادل ۸۰۰ میلیون تومان بود. روز گذشته این گروه سینمایی به یک سالگی رسید و حالا بهتر می‌توان عملکردش را مورد ارزیابی قرار داد.

براساس گزارشی که گروه هنر و تجربه ازعملکرد یک سال اخیر خود منتشر کرده است، این گروه در طول یک سال ١٣٠ عنوان فیلم سینمایی، مستند، کوتاه و انیمیشن را اکران کرده است و در این مدت میزبان ٣١٠هزار تماشاگر و با ضریب بهره‌وری نزدیک به ٢۵درصد از ظرفیت کامل صندلی سینماهای این گروه سینمایی بوده و فروشی نزدیک به ٢٠ میلیارد ریال داشته است. همچنین این گروه سینمایی در مدت یک سال فعالیت خود از ١٣ مهر سال ١٣٩٣ همزمان با عید سعید قربان توانسته است نسبت به بازبینی و ارزیابی ٢۴۶ فیلم سینمایی، ١٧٨ فیلم مستند، ٣٠٢ فیلم کوتاه و ٢٠ فیلم انیمیشن اقدام کند.

افزایش ظرفیت سالن‌ها

شاید شروع کار با سینماهایی که قراربود فیلم‌های خاص در آنها به نمایش دربیاید جوابگوی نیاز مخاطبان بود اما حالا با افزایش استقبال مردم ظرفیت‌های بیشتری را می‌طلبد. ظرفیت در اختیار سینماهای این گروه؛ ۶٢٠ صندلی ثابت از مجموع ١۴٠ هزار صندلی موجود سالن‌های سینمایی کشور در سینماهای فرهنگ، کوروش، موزه سینما و هویزه مشهد است و بر اساس گزارش منتشر شده قرار است ٣۵٠ صندلی دیگر در ٢سالن غیرسینمایی (سالن‌های خانه هنرمندان و سوره اصفهان) به امکانات این گروه اضافه شود. میزان هزینه این گروه سینمایی حدود ٢میلیارد تومان است که با توجه به رقم‌های نجومی که در وضعیت فعلی سینمای ایران هزینه می‌شود، رقم چندانی به‌حساب نمی‌آید.

مرام‌نامه سینمایی

در مرام‌نامه و اهداف این گروه سینمایی آمده است که «فیلم هنری» به اثری سینمایی در هر قالب زمانی کوتاه و بلند و داستانی و مستند و انیمیشن گفته می‌شود که فرم و محتوای آن تمایلات و حساسیت‌ها و کنجکاوی‌های زیبایی‌شناسانه تماشاگران را برانگیزد و ذوق و سلیقه بصری آنان را ارتقا دهد.

«فیلم تجربی» نیز به فیلمی اطلاق می‌شود که شیوه‌های تازه‌ای در بیان و روایت سینمایی در آن تجربه شده باشد که سینمای تجاری و عامه‌پسند به سوی آن نمی‌رود. البته برخی از فیلم‌های متفاوت و بر‌تر سینمای بدنه هم که حاوی جنبه‌های هنری و تجربی هستند و به‌دلیلی امکان این را ندارند که جایی در اکران سینمای بدنه پیدا کنند، می‌توانند در چارچوب این طرح نیز به نمایش درآیند. اما آیا بعد از یک سال این گروه به اهداف خود رسیده است؟ برخی کارگردان‌ها و کسانی که پیگیر جدی گروه هنر و تجربه هستند؛ درباره فعالیت یک ساله این گروه تحلیل‌هایی داشته‌اند.محسن استادعلی معتقد است فعالیت این گروه هنوز نیازمند حمایت است.

در این گروه هم بخشی از فیلم‌ها که به هر دلیل پشت چرخه اکران می‌ماندند؛ امکان اکران پیدا کرده و هم بخشی از تماشاگران که امکان تماشای برخی آثار را پیدا نکرده، به چرخه اکران راه پیدا می‌کنند.غلامرضا فرجی نیز با یادآوری این مطلب که تشکیل این گروه به بدنه سینمای ایران کمک و باری از دوش سینمای ایران برداشته، می‌گوید: یکی از مشکلات سینمای ایران این است که بین میزان تولید و ظرفیت اکران توازن برقرار نیست لذا همیشه بخش اکران و توزیع با بار سنگین تعداد زیاد فیلم‌ها مواجه است و نمی‌تواند همه فیلم‌های تولید شده را اکران کند. این گروه می‌تواند براساس آنچه که اساسنامه آن است، فیلم‌های مشخصی که شاید قابلیت اکران عمومی را ندارد، اکران کند. هرچند فعالیت این گروه اخلالی در اکران سایر فیلم‌ها ایجاد نکرده و حتی کمک حال هم بوده اما باید برای ادامه روند فعالیت این گروه کارهای زیربنایی انجام داد، به‌طور مثال بهتر است یک پردیس سینمایی با تعدادی سالن مشخص در یک مکان مشخص برای اکران فیلم‌های هنر و تجربه اختصاص پیدا کند.