گروه فرهنگ و هنر: زمان زیادی از استقرار دولت یازدهم در راس مهم‌ترین نهاد اجرایی کشور نگذشته بود که فرکانس‌های امیدوارکننده‌ای در بخش‌هایی از فرهنگ و هنر احساس شد. بخش فرهنگی جامعه ایرانی در دولت‌های نهم و دهم آسیب‌های جدی و گاه غیرقابل جبرانی را پشت سر گذاشت که آثارش هنوز هم در بدنه جامعه فرهنگی به روشنی دیده می‌شود. یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که در دولت قبل در بخش فرهنگ و هنر روی داد، تعطیلی خانه سینما و در ادامه حاشیه‌های آن بود. حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی در نخستین روزهای انتصابش کلاف پیچیده و سردرگم خانه سینما را در دست‌هایش گرفت و ناگهان در قفل در کلیدی چرخاند که خیلی‌ها را به حیرت واداشت. همان حرکت کافی بود تا سینماگران نفس راحتی بکشند. در دو سال گذشته این مدیر سینمایی رابطه قابل تاملی با سینماگران و خانه صنفی آنها برقرار کرد و همکاری دوسویه‌ای شکل گرفت. روز گذشته اما خانه سینما فصل جدیدی را شروع کرد. فصلی که می‌توان از آن به‌عنوان پوست اندازی این نهاد صنفی نام برد، چراکه مدیران قبلی جای خود را به مدیران جدید دادند تا نقشه‌های جدیدی برای سینمای ایران طراحی شود. به گزارش «ایسنا»، در این‌ برنامه که همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر و با حضور چهره‌های زیادی برگزار شد، رئیس سازمان سینمایی در سخنانی گفت: اهل مرور گذشته نیستم اما یادآوری و کنکاش عالمانه بعضی مسائل را لازم می‌دانم.

تعطیلی خانه سینما هزینه سنگینی بود
او افزود: بسته شدن خانه سینما ارزش یک کار پژوهشی را دارد، زیرا چگونه ممکن است عده‌ای از مدیران بخشی از این نظام را به جمع‌بندی برسانند که خانه سینما را تعطیل کنند، بنابراین بررسی این خطای استراتژیک و فاحش بسیار مهم است.
وی با اشاره به صبوری هیات‌مدیره پیشین خانه سینما برای بازگشایی این تشکل صنفی ادامه داد: تعطیلی خانه سینما هزینه سنگینی بود که به کشور تحمیل شد. فراموش نکنید که هر یک از ما هرچقدر هم کوچک باشیم با رفتار خود تاریخ را می‌نویسیم. همه ما جمله‌ای از تاریخیم که می‌تواند دلپذیر یا دشوار باشد و آیندگان بی‌رحمانه درباره ما قضاوت خواهند کرد.

درس‌های تعطیلی خانه سینما
وی با برشمردن تجربیات مثبتی که به‌عنوان درس از تعطیلی خانه سینما به‌دست آمده است، افزود: این درس‌ها برای ما مدیران، شما سینماگران و هیات‌مدیره جدید بسیار مفید خواهد بود، چراکه یاد می‌گیریم اگر جامعه سینمایی کنار ما باشد هیچ مشکلی نخواهیم داشت، به همین دلیل می‌کوشیم از طرف شما تصمیم نگیریم بلکه با شما تصمیم بگیریم. رئیس سازمان سینمایی خطاب به سینماگران توصیه کرد: فکر نکنیم حالا دیگر وقت تقسیم غنائم است و میرکریمی و دوستان هیات‌مدیره جدید باید همه مشکلات سینما را حل کنند، زیرا این مشکلات به تدریج حل خواهد شد.
وی ادامه داد: ‌امروز از آقای حیدری‌خلیلی از همکارانم در سازمان سینمایی خواستم تا فهرستی از کارهایی را که می‌توانیم به خانه سینما واگذار کنیم، تهیه کند که اگر چنین شود بنده باید استعفا بدهم.

میرکریمی و عسگرپور در مراسم تقدیر
سپس این مدیر سینمایی همراه با رضا میرکریمی مدیرعامل جدید خانه سینما و رضا ایرانمنش هنرمند جانباز از محمد مهدی عسگرپور مدیرعامل پیشین خانه سینما تقدیر کرد. در ادامه عسکرپور با اشاره به درج مطالبات اهالی سینما از رضا میرکریمی که طی چند روز اخیر مطرح شده است، با لحنی طنزآمیز گفت: برای رسیدن به این برنامه در ترافیک ماندم و از آقای میرکریمی می‌خواهم برای ترافیک تهران هم کاری کند، چون این روزها دوستان سینمایی مطالبات بسیار گسترده و متنوعی از ایشان داشته‌اند.وی ادامه داد:‌ در این چند سال مجال صحبت کردن داشتم و از تریبون‌های مختلف استفاده می‌کردم، بنابراین لزومی ندارد تاریخ پیدایش چرخ را مرور کنم و فقط به نکته‌ای از سخنان آقای ایوبی اشاره دارم.وی تصریح کرد: درس گرفتن از تعطیلی خانه سینما را به دو صورت می‌توان استفاده کرد، بخشی از آن به خانواده سینما برمی‌گردد که این درایت در آنها وجود داشت و قوی‌تر هم شد، بنابراین نگران این بخش نیستم. این سینماگر اضافه کرد: مهم این است مسوولان کشور در حوزه‌های مختلف از این تجربه درس بگیرند. همچنان‌که در جلسه با مسوولان بارها گفته‌ام امروزه وضعیتی نیست که گله‌گذاری و نقد از دولت قبل سخت باشد، امروزه بعضی از مسوولان به ما می‌گویند ما در آن دوره خیلی نگران شما بودیم اما شرایط ما مانند این بود که در حیاطی شلاق بخوریم و در این وضعیت عده‌ای از پنجره به ما می‌نگریستند و عده دیگری سرشان را پایین انداخته بودند.

نگرانی بزرگ
مدیرعامل قبلی خانه سینما افزود: نگرانی بزرگ من این است که چه تضمینی وجود دارد این اتفاقات دوباره پیش نیاید. وی با اشاره به اظهارنظر بعضی از سینماگران مبنی بر اینکه خانه سینما باید از کار سیاسی دست بکشد افزود: شاید تصور این دوستان این بود که وقتی از دیوار خانه ما بالا آمدند و وارد حیاط شدند، ما باید پیش همان کسانی می‌رفتیم که این کار را انجام داده بودند و لابد این کار را فرهنگی می‌دانستند. عسگرپور به دیگر اقدامات خانه سینما در دوره گذشته اشاره کرد و گفت: خانه سینما فعالیت‌های زیادی در حوزه معیشتی هم داشت اما این کارها تحت تاثیر قیل و قال‌ها گم شد. البته قرار است من و فرهاد توحیدی رئیس هیات‌مدیره قبلی کتابی درباره تجربیات خود از تعطیلی خانه سینما بنویسیم. در این برنامه هنرمندان دیگری همچون محمد سریر و امین تارخ و... سخنرانی کردند وفضا به سمت همدلی سینما گران و ترکیب مدیران جدید این خانه پیش رفت و حتی عسگر پور هم برای همکاری با رضا میرکریمی اعلام آمادگی کرد.