استارت خصوصی‌سازی نمایشگاه کتاب؟

گروه فرهنگ و هنر: «نمایشگاه کتاب خصوصی می‌شود!» این جمله در واقع نتیجه کلی سخنی است که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز گذشته در جریان گشایش رسمی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت. مقدمه ورود به فرآیند خصوصی‌سازی نمایشگاه کتاب هم با جمله مهم علی جنتی، با این عنوان است: نمایشگاه به تشکل‌های نشر واگذار می‌شود. به گفته وزیر این اتفاق در واقع تمرینی برای خصوصی سازی نمایشگاه کتاب، یعنی بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی کشور به شمار می‌آید. گردش مالی این نمایشگاه به صورت میانگین در ۱۰ روز برگزاری در حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیارد تومان در سال گذشته بود که پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال جاری با توجه به افزایش تعداد کتاب‌ها، روند افزایشی مخاطبان و همچنین اعمال محدودیت‌ها در توزیع بن‌های خرید کتاب، به حدود ۵۰ میلیارد تومان در سال برسد.

علی جنتی در این مراسم که صبح دوشنبه ۱۵ اردیبهشت، برگزار شد، ضمن خوشامدگویی به فرهیختگان و سفیران و وزرای کشورهای خارجی و کشور میهمان، عمان و دکتر حسن روحانی گفت: خدا را شاکریم که بار دیگر نمایشگاه کتاب را افتتاح می‌کنیم که در عرصه ملی می‌درخشد. نمایشگاه کتاب عرصه درخشندگی فعالان صنعت نشر و کتاب است.

میهمانی ۳ میلیون نفره کتاب

به گزارش خبرگزاری هنرآنلاین، او ادامه داد: نمایشگاه بین‌المللی کتاب همه‌ساله میلیون‌ها نفر را به خود جذب کرده و مستقیم و بی واسطه همه را به هم متصل می‌کند. این نمایشگاه بهترین راه برای ارتقای صنعت نشر و کتاب به شمار می‌آید. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برپایی این دوره از نمایشگاه را به همت ۷۰ سازمان اجرایی توصیف کرد و گفت: تدارک این دوره از نمایشگاه با کمک شهرداری، نیروی انتظامی، وزارت‌های بهداشت و درمان، آموزش و پرورش، نیرو و ده‌ها سازمان دیگر

فراهم شده است. او درباره کتاب‌های عرضه شده در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تصریح کرد: در نمایشگاه امسال صدها ناشر خارجی شرکت دارند که ۵۰ درصد عنوان‌های آثار آنها غیرتکراری است. همچنین کتاب‌های این دوره از نمایشگاه نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته است. در این دوره از نمایشگاه شاهد عرضه ۱۶۰ هزار عنوان کتاب خارجی و ۳۰۰ هزار عنوان کتاب داخلی هستیم.

واگذاری نمایشگاه به تشکل‌ها

جنتی با بیان اینکه نمایشگاه فرصت منحصربه‌فردی برای بازبینی کتاب است، گفت: در واقع نمایشگاه بین‌المللی کتاب تالار هم اندیشی ملی و تامل درباره کتاب به شمار می‌آید که دولت و ملت در آن به گفت‌وگو می‌پردازند. یکی از مسائل امروز ما و سال‌های اخیر تصدیگری بیش از حد دولت است به همین خاطر در نمایشگاه امسال گام نخست برای واگذاری نمایشگاه به ناشران و تشکل‌ها برداشته شد و بخش‌هایی از اجرای آن را به تشکل‌های نشر واگذار کردیم و در سال‌های آینده همه امور را به اهل آن می‌سپاریم. او افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر این باور است که کتاب در کتابفروشی‌ها باید عرضه شود. نمایشگاه کتاب محل عرضه کتب چاپ اولی باید باشد و باید امکان بیشتری برای کسب علم و دانش جهان در آن فراهم شود. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: امسال کشور پادشاهی عمان، پنج روسای نمایشگاه کتاب دنیا، نویسندگان و فرهیختگان خارجی در این نمایشگاه حضور دارند و هر روز از این رویداد فرهنگی به نام یک کشور نام‌گذاری شده است.

تمرین خصوصی‌سازی بزرگ

او افزود: حجم بالای جمعیت مراجعه‌کننده و ضرورت امکانات فرهنگی متناسب با نمایشگاه نیست. امیدواریم فضای مناسبی برای آن پیدا کنیم. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امسال کار بازاندیشی واگذاری اجرای آن به ناشران را آغاز کرده است. امیدواریم نمایشگاه امسال تمرینی برای واگذاری نمایشگاه به بخش خصوصی و ناشران باشد. جنتی در پایان تاکید کرد: امیدواریم با اهالی نشر و کتاب به بهترین وجه در راستای تحقق جمهوری اسلامی ایران قدم برداریم. از معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی نیز صمیمانه سپاسگزاریم.

مختصات بزرگ‌ترین واگذاری فرهنگی

بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در حالی روز سه‌شنبه ۱۵ اردیبهشت فعالیت خود را رسما آغاز کرد که بیش از ۲ هزار و ۵۴۵ ناشر داخلی و هزار و ۶۰۰ ناشر خارجی در آن آثار خود را ارائه کرده‌اند و بیش از ۴۴۵ هزار عنوان کتاب در این نمایشگاه در بخش‌های ناشران عمومی‌، ناشران آموزشی‌، کودک و نوجوان و ناشران بین‌الملل ارائه شده است. آثار ارائه شده در این بخش‌ها از جمله آثاری هستند که در سال‌های ۸۹ تا ۹۱ در بخش داخلی و ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ در بخش خارجی منتشر شده‌اند. ازجمله تغییرات این دوره نمایشگاه کتاب تهران می‌توان به حضور بیش از ۱۰۰ ناشر الکترونیک برای نخستین‌بار به صورت مستقل اشاره کرد، همچنین تغییراتی در بخش‌های نمایشگاه کتاب تهران رخ داده است که از آن جمله‌ می‌توان به انتقال بخش بین‌الملل و سالن افتتاحیه و اختتامیه به ضلع جنوبی خیابان شهید بهشتی‌، انتقال بخش ناشران دانشگاهی به مکان سابق ناشران بین‌الملل و نیز انتقال سالن یاس به نیم طبقه دوم شبستان اشاره کرد. بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران نیز امسال در ۱۷۰ غرفه، در فضایی در حدود ۱۰ هزار متر مربع برای ناشران لاتین و ۲۵۰۰ متر مربع برای ناشران عربی برپا شده است. از دیگر ویژگی‌های این دوره می‌توان به اختصاص اعتبار ۲۰ میلیارد تومانی برای رونق بیشتر نمایشگاه کتاب تهران اشاره کرد، صدور بن‌کارت‌های الکترونیک برای ۲۵۰ هزار نفر از دانشجویان و طلاب و صدور بن‌کارت‌های الکترونیکی برای استادان، محققان و پژوهشگران بخشی از این اعتبارات را به خود اختصاص داده است؛ در برگزاری نمایشگاه کتاب تهران این رویداد بزرگ فرهنگی بیش از ۷۰ موسسه و نهاد با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همکاری کرده‌اند، از مکانیزه کردن پل عابر پیاده خیابان شهید بهشتی گرفته تا استقرار ۱۱۰ آتش‌نشان‌،

۴ آمبولانس و ۱۰ پزشک در طول ایام نمایشگاه کتاب تهران در مصلا بخشی از فعالیت‌های نهادهای مختلف در راستای همکاری با وزارت ارشاد برای برپایی این رویداد فرهنگی است. بیست‌وششمین نمایشگاه کتاب تهران تا ۲۱ اردیبهشت پذیرای بازدیدکنندگان از این رویداد عظیم فرهنگی است.