گروه فرهنگ و هنر: حراجی بونامز یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین حراجی‌های هنرهای زیبا و اجناس آنتیک جهان است که به بخش خصوصی بریتانیا تعلق دارد. این حراجی در نوامبر سال 2001 پس از ادغام موسسه بونامز اند بروکز با موسسه فیلیپس سان اند نیل شکل کامل‌تری به خود گرفت اما موسسه بونامز اند بروکز در سال 1793 تاسیس شده بود و تاریخ تاسیس موسسه فیلیپس نیز به سال 1796 بازمی‌گردد. فعالیت امروز این حراجی که به‌خاطر مزایده‌های بزرگ اجناس آنتیکش مشهور است، در دو تالار فروش واقع در لندن و دو فروشگاه کوچک‌تر در شهرهای ادینبرگ و آکسفورد انجام می‌شود. علاوه‌بر همه اینها، حراجی بونامز در نیویورک، هنگ‌کنگ، لس‌آنجلس، پاریس، سانفرانسیسکو، سیدنی و سنگاپور نیز اجناس خود را به فروش می‌رساند. آمار سال 2003 فعالیت‌های این شرکت نشان داد که با فروش سالانه 700 قلم کالا، بونامز توانست درآمدی 304 میلیون دلاری را از آن خود کند. تعداد کارکنان این حراجی هم بالغ بر 600 نفر است. بونامز در سراسر جهان فعالیت می‌کند و در 25 کشور جهان دفتر و نمایندگی منطقه‌ای دارد. در پاریس به‌طور منظم حراج‌های بونامز برگزار می‌شود. در آمریکا سه مرکز سانفرانسیسکو، لس‌آنجلس و نیویورک آمار فروش خوبی دارند و در منطقه آسیا- پاسیفیک نیز هنگ کنگ و سیدنی از مراکز فعالیت حراجی بونامز محسوب می‌شوند و در سال 2014 دفتر جدید بونامز در سنگاپور نیز افتتاح شد.

هنرهای تجسمی ایران در سال‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته است و تا اندازه زیادی توانسته خودش را در بازارهای جهانی به تثبیت برساند. عرضه آثار ایرانی در رویدادهای مهم و توجه بازارهای خارجی به محصولات ایرانی یکی از مهم‌ترین اتفاق‌هایی است که در سال‌های گذشته تکرار شده است و ظرفیت‌های قابل توجهی را به تصویر کشیده است.حالا دیگر حراجی‌های معتبر از هنر ایران استقبال می‌کنند و کارهای بسیاری از چهره‌های سرشناس کشور در دنیا طرفدار پیدا کرده است و با رقم‌های قابل توجهی به فروش می‌رسد. در تازه‌ترین رویداد، حراجی بونامز لندن میزبان آثار هنرمندان ایران بود و رکورد‌های قابل توجهی به دست آمد.
براساس این گزارش فروش ١٦ اثر ایرانى، کسب رکوردهاى اول، دوم و سوم توسط حسین زنده رودى، سهراب سپهرى، فرهاد مشیرى و فروش نقاشى خط هایى مانند علی شیرازى، عین‌الدین صادق‌زاده و بابک حنفى سه برابر قیمت اولیه، از دستاوردهاى هنر ایران از حراج خانه بونامز در خیابان نیوباند، شماره ١٠١ لندن بود. در این حراج، ٧٧ اثر ارائه شد که ٢٤ اثر سهم هنرمندان کشورمان بود.٣٢ اثر از مصر، ۶ اثر از لبنان، پنج اثر از سوریه‌، سه اثر از لبنان، دو اثر از فلسطین و یک اثر از هر یک از کشورهاى تونس، عربستان، اردن، مراکش و لیبی در قالب‌هاى نقاشى، نقاشى خط، مجسمه و عکس به روى میز حراج رفت. رکورد این شب از آن نقاشى خط رنگینى از حسین زنده‌رودی هنرمند ایرانی مقیم لندن شد که با فروش ١٤٧ هزار دلاری در رتبه نخست ایستاد.
جایگاه دوم فروش به‌طور مشترک به سه اثر تعلق گرفت؛ یک اثر از سری آبستره‌های سهراب سپهری، همچنین تابلوی «الف» از فرهاد مشیری همراه با نقاشی «محمود موسی» مصری هر سه با فروش ١٢٩ هزار دلار در این ردیف جای گرفتند. بلافاصله و با تفاوتی ناچیز هم اثری دیگر از سری انتزاعى‌هاى سهراب سپهری با رقم ١٢٠هزار دلار به فروش رسید و جایگاه سوم را نیز به نام هنر ایران ثبت کرد. فروش قابل‌ملاحظه دیگر ایرانى‌ها در حراجى بونامز از آن سه نقاشى خط شد که از سوى گالرى مژده روانه اروپا شد. فروش هر سه این آثار سه برابر قیمت اولیه، آن‌هم در بازار لندن از اقبال خوب نقاشى- خط در قاره سبز حکایت دارد؛ در این میان رکورد فروش از آن على شیرازى شد که نقاشى- خط دایره‌اى شکل سیاه و سپید او، ٤٧ هزار دلار چکش خورد؛ اثر سرخ و سیاه آبستره‌گونه عین‌الدین صادق‌زاده، ٣٠ هزار دلار و شکسته نستعلیق بابک حنفى ٩ هزار دلار به فروش رسیدند.
در این حراجى نقاشى انتزاعى از فریده لاشایى که روى جلد کاتالوگ این دوره بونامز هم بود ٤٦ هزار دلار، نقاشى مسعود عربشاهى ٣٣ هزار دلار، رضا درخشانى ٢٤ هزار دلار، نقاشى ناصر اویسى ٩ هزار دلار، سیدمحمد احصایى از سرى الله‌هاى رنگى ٨ هزار دلار، عذرا عقیق بخشایشى ٩ هزار دلار، شادى قدیریان ٤ هزار دلار و... به فروش رسیدند.
همچنین آثارى از سیدمحمد احصایى، حسین زنده‌رودى، آیدین آغداشلو، فرهاد مشیرى، نصرالله افجه‌اى، منیر فرمانفرمایان و احمد مرشدلو در این حراجى به فروش نرسیدند که بر اساس قانون حراج خانه بونامز، این آثار تا دو هفته از طریق سایت این حراجى در معرض فروش اینترنتى خواهند بود.