گروه فرهنگ‌وهنر: جشنواره فیلم فجر در روزهای اخیر در حالی برگزار شده است که هنوز تب و تاب آن به اوجی که در سال‌های گذشته معمول بود، نرسیده است. به نظر می‌رسد که با فرا رسیدن روزهای پایانی هفته استقبال مردمی از فیلم‌های جشنواره نسبت به روزهای اخیر شتاب بیشتری بگیرد و این رویداد مهم سینمایی وارد فاز جدیدی شود. روز گذشته حضور چهره‌های سینمایی در کاخ جشنواره به همراه حضور برخی از چهره‌های سیاسی و فرهنگی همراه بود. اما مهمترین خبر جشنواره در دو روز گذشته مربوط به حضور حجت‌الله ایوبی و سخنان او بود. رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه سی و سومین جشنواره فجر بدون حاشیه و هیجان برگزار می‌شود، تصریح کرد: به هر حال ما با ادامه آرامش سعی می‌کنیم نگاه درست و اصولی به جریان‌های سینمایی را رعایت کنیم. او در پاسخ به پرسشی دیگر درباره حمایت سازمان سینمایی از ساخت فیلم‌های جدید توسط بهرام بیضایی و ناصر تقوایی اظهار کرد: خود این بزرگان بهتر از هر کسی می‌دانند که هر زمان بخواهند فیلم بسازند ما استقبال خواهیم کرد. احتمال باران اسیدی
کارگردان: بهتاش صناعی‌ها
بازیگران: شمس لنگرودی، پوریا رحیمی سام و مریم مقدم

حرف‌های کارگردان: در این فیلم، هر ساز نماد یک شخصیت بود و چون فیلم به زمان و مکان مشخصی تعلق ندارد، ترکیب ساز قیچک و پیانو نشان می‌دهد که هدف نه شرق و نه غرب بود. فیلم‌های بسیاری بر من تاثیر گذاشته است، اما به عقیده من فیلم ما شخصیت خاص خودش را دارد که وابسته به کاراکترهای آن است. هنر اساسا سلیقه‌ای است و هرکس می‌تواند یک فیلم را دوست داشته باشد یا نداشته باشد اما اینکه ما از آقای لنگرودی برای اسم در کردن، سوءاستفاده کردیم، درست نیست. ما برای این فیلم، به یک چهره مشهور سینمایی نیاز نداشتیم و به عقیده من آقای لنگرودی آن لازم را برای بازی در این فیلم داشت. هر چه بیشتر کار را ادامه می‌دادیم، بیشتر متوجه توانایی‌های ایشان می‌شدیم. شهرت آقای لنگرودی برای ما غنیمت است، اما هدف این نبود که با استفاده از ایشان فیلم را بالا بکشیم.
شمس لنگرودی: حضور من در این فیلم اتفاقی نبود. من در سن 22 سالگی یک فیلم کوتاه بازی کردم و در طول سال 50 تا 56 درس سینما خواندم. نزدیک انقلاب بود که قرار داشتیم یک تئاتر بازی کنم، اما وقتی انقلاب شد، به سراغ شعر رفتم. شعر همیشه هدف اصلی من بود، اما در کنار آن سینما و موسیقی هم کار کردم.

شکاف
کارگردان: کیارش اسدی زاده
بازیگران: بابک حمیدیان، هانیه توسلی، پارسا پیروزفر و سحر دولتشاهی

حرف های کارگردان: ایده این فیلم از لحظه‌ای بود که من و همسرم تصمیم گرفتیم بچه‌دار شویم و در مطب‌های دکترهایی که می‌رفتیم با دیدگاه‌های متفاوتی در مورد این موضوع مواجه شدیم که برایمان جالب بود. یکبار در مطب با زوجی برخورد کردیم که به اجبار باید بچه‌دار می‌شدند و همین موضوع موجب شد تا اواخر سال ۸۳ کارهای اولیه را برای‌ ساخت «شکاف» شروع کنم. در مورد هیچکدام از مسائل فیلم بی‌گدار به آب نزدم و در خصوص تک تک موضوعات قضایی و ورزشی و پزشکی تحقیقات جامع شده است. ادعایی در تدوینگری ندارم، اما شیوه کارگردانی‌ام طوری است که اگر راش‌هایم را به تدوینگر بدهم، تصور می‌کند یک مشت آشغال تحویل او داده‌ام، زیرا من قصه را تدوین شده می‌بینم و می‌سازم. رسیدن به رئالیسم زندگی هدف جدی این فیلم بود و تمام لحظات این فیلم واقعیت است و اتفاقات بحران زده در فیلم شامل تحقیقات روی بچه‌های این نسل است.
هانیه توسلی: از فیلمنامه خوشم آمد زیرا اولین چیزی که برایم مهم است فیلمنامه است. در زمان روخوانی فیلمنامه تغییرات جزئی را در دیالوگ‌ها به وجود آوردیم و از اینکه کیارش اسدی‌زاده در این موضوع انعطاف به خرج می‌داد، ممنونم.

دوران عاشقی

کارگردان: علیرضا رئیسیانبازیگران: لیلا حاتمی، فرهاد اصلانی و مینا وحید

حرف های کارگردان: تکنیک فیلمبرداری در این فیلم دوربین روی دست نیست، بلکه روش جدیدی است که نخستین بار توسط آقای زرین‌دست در ایران انجام شده است. با وجود ثابت بودن دوربین روی سه پایه حس تعلیق و سیال بودن را القا می‌کند. چون فضای فیلم من فضای تعلیق است. از این فیلمبرداری رضایت زیادی دارم. پایان‌بندی این اثر در ذهن مخاطب کامل می‌شود و این تجربه‌ای است که من از زمان فیلم «ریحانه» تکرار می‌کنم و به آن معتقدم. تا وقتی که تعدد زوجات وجود داشته باشد ما هم فیلم می‌سازیم.
فرهاد اصلانی: من در این فیلم فقط نقشی که آقای رئیسیان با دقت و تحقیق زیاد برایم ترسیم کرده بود ایفا کردم و نقش دیگری نداشتم.
لیلا حاتمی: من خود به شباهت میان شخصیتی که در این فیلم بازی کردم و شخصیت لیلا در فیلم مهرجویی فکر کردم، اما در واقع این شباهت به این علت است که بازیگری یکسان در دو فیلم وضعیت مشابهی را بازی می‌کند. شاید فیزیک یکسان من در این دو فیلم این شباهت را به ذهن می‌آورد، در صورتی که این دو شخصیت در یک موقعیت مشابه دقیقا رفتارهای مختلفی دارند و واکنش‌هایشان یکسان نیست.

فاز جدید جشنواره فیلم فجر