گروه فرهنگ و هنر: سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر در شرایطی برگزار می‌شود که تا اینجای کار حاشیه‌های کمتری نسبت به دوره‌های قبل به وجود آمده است. و تصمیم‌گیری‌های مدیران این دوره فستیوال سینمایی کشور نسبت به سال‌های اخیر منطقی‌تر بوده و اعتدال رنگ و لعاب بیشتری گرفته است. در دو روز گذشته هم نقد و بررسی چند فیلم در کاخ جشنواره برگزار شد که امروز هم بر اساس روالی که داریم به روایت آن می‌نشینیم. مرگ ماهی



کارگردان: روح‌الله حجازی
بازیگران: طناز طباطبایی، مهناز افشار، پانته آبهرام، علی مصفا، ریما رامین‌فر و نیکی کریمی
حرف‌های کارگردان: در ادامه فیلم‌های قبلی‌ام دوست داشتم، تجربه دیگری هم داشته باشم و در این فیلم نسبت به کارهای قبلی حوزه اختیاراتم به دلیل اینکه نویسنده و تهیه‌کننده هم بودم بیشتر بود. تلاش کردم در «مرگ ماهی» با این گروه طرح دیگری دراندازم و خیلی دوست نداشتم که اگر دو فیلم قبلی‌ام توفیقی داشته در همان مسیر باشم. داستان «مرگ ماهی» برای من بهانه‌ای بود تا هم قصه بگویم و هم در کنار آن از مناسبات میان آدم‌ها بازتعریفی داشته باشم. بسیاری از فیلم‌های خوب تاریخ سینمای ایران را محمود کلاری فیلمبرداری کرده است‌. او همچنان پویا، خلاق و با انرژی است و خدا مرا دوست داشت که با چنین گروهی کار کردم.
پانته‌آ بهرام: وقتی همه چیز یک گروه خوب است و به همه آدم‌های اطرافت اعتماد داری، فقط کافی است خودت را رها کنی؛ چون دیگر خیالت راحت است و فقط باید فیلم‌نامه را خوانده باشی و کمی هم استعداد بازیگری داشته باشی.

حکایت عاشقی



کارگردان: احمد رمضان‌زاده
بازیگران: بهرام رادان، شیلان رحمانی، بهمن زرین‌پور، قطب‌الدین صادقی، شوان اتوف
حرف‌های کارگردان: من خودم بچه کردستان هستم و خیلی دوست داشتم فاجعه حلبچه را به تصویر بکشم. با موضوع ساخت این فیلم از سال 88 درگیر شدیم و در سال 90 طرح را به بنیاد فارابی ارائه دادیم؛ اما متاسفانه به دلایل مختلف سه سال طول کشید تا در فروردین امسال وارد مرحله ساخت فیلم شویم؛ اما در این میان باید از آقای جوزانی تهیه کننده فیلم که در ساخت فیلم ما را بسیار همراهی کردند، تشکر ویژه‌ای داشته باشیم.
بهرام رادان: خیلی وقت بود که دوست داشتم فیلم جنگی و با موضوع دفاع مقدس بازی کنم؛ اما هنوز این فیلم را خیلی دفاع مقدسی نمی‌دانم، بلکه این فیلم عاشقانه‌ای است که در پس زمینه جنگ روایت می‌شود.برای ساخت این فیلم دور هم جمع نشده‌ایم تا بترکونیم، بلکه خواستیم کاری را که احمد ناطقی کرده است، برای ثبت در تاریخ به تصویر بکشیم. ما در جشنواره دوست داریم که فیلم‌ها را خیلی سریع ببینیم و به این شکل فیلم‌ها در ذهن مخاطب جشنواره نشست نخواهد کرد.

خانه دختر



کارگردان: شهرام شاه‌حسینی
بازیگران: حامد بهداد، پگاه آهنگرانی، باران کوثری، رعنا آزادی ور، بابک کریمی
حرف‌های کارگردان: امیدوارم اسم شهبازی آن‌قدر روی این فیلم سنگینی کند که فیلم ما بهتر دیده شود و من حتما باز هم سراغ شهبازی می‌روم. دیگر فرصت اشتباه کردن به خودم نمی‌دهم و به همین دلیل سراغ پرویز شهبازی رفتم. فیلم من اصلا دکوپاژ ندارد و بر اساس شرایط فیلمبرداری می‌کنم. ریتم مردم به شدت تند شده و فرصتی برای زیاده‌گویی وجود ندارد. به همین دلیل ما سکانس‌های زیادی را حذف کردیم تا زمان فیلم طولانی نشود. من و حامد برادر تنی هستیم و پرویز شهبازی از ابتدا فیلم‌نامه را بر اساس شخصیت حامد نوشته بود. من دوست داشتم در انتخاب بازیگران صرفه جویی کنم، اما تهیه‌کننده فیلم اصلا کوتاه نیامد.
حامد بهداد: خدایا به سینما، قصه، فرهنگ و روابط نورانی ما که باعث افتخار ما در جهان است شفا بده. دعا می‌کنم سینمای ما از بیماری اقتصادی و سوژه نجات پیدا کند. دعا می‌کنم حال همه ما خوب شود؛ چون حال‌مان خوب نیست. در برنامه‌های زنده ما را تشویق می‌کنند که حال‌مان خوب شود، اما چگونه؟ بگذارید با اعتماد دوطرفه‌ای که بین ما وجود دارد، فیلم‌های بهتری مبتنی بر واقعیت‌های جامعه ساخته شود.

بازگشت اعتدال به جشنواره

بازگشت اعتدال به جشنواره