شگردهای جذب مخاطب در سینما

گروه فرهنگ‌وهنر: سینمای ایران امسال حال و هوای متفاوتی را گذراند و سیاست‌گذاری‌های مدیران سینمایی در جهت توسعه ساختار سینمایی تا اندازه قابل‌تاملی به نتیجه رسیده است. تصمیم‌گیری‌های مدیریتی درعرصه سینما و ایجاد بخش‌های متفاوت در بدنه سینمایی کشور باعث شد تا هنر هفتم متفاوت‌ترین سالش را به تجربه بنشیند.سالی که کف فروش فیلم‌ها به یک میلیارد تومان رسید و سالن‌ها با انبوهی از تماشاگران روبه‌رو شدند و سوت و کوری سال‌های گذشته را به فراموشی سپردند.در چنین شرایطی مهم‌ترین رویداد سینمایی کشور تا چند روز دیگر برگزار خواهد شد.فستیوالی که کارنامه دولت در این بخش را به نمایش خواهد گذاشت و مخاطبان و اهالی هنر دستاوردها را به قضاوت خواهند نشست. در روزهای اخیر آنچه بیشتر به چشم آمده است تکاپوی مسوولان برپایی جشنواره فیلم فجر برای حضور پررنگ مردم در این رویداد بوده است. اتفاقی که برای جشنواره تئاتر نیفتاده و نمایش‌ها در سالن‌هایی کسالت‌بار روی صحنه رفته‌اند. در نقطه مقابل اما جشنواره فیلم تمام ایده‌ها و ابزارهایش را به‌کار گرفته تا مردم را راضی نگه دارد.ایجاد چند طرح جدید در آستانه برگزاری این رویداد گواه همین ادعاست. چندی پیش طرح یک فیلم، یک سلام برگزار شد و در چند روز مخاطبان با عوامل فیلم‌های حاضر در این دوره رودررو شدند و حالا هم قرار است طرح دیگری در دل جشنواره اجرا شود تا در آن منتقدان سینمایی در هفت سینما فیلم‌ها را برای مخاطبان حلاجی کنند.در همین رابطه قرار است هر روز چهار فیلم در سینماهای مردمی به نمایش درآید و برای اولین‌بار در تاریخ برگزاری جشنواره فیلم فجر، ۳۰۸ مراسم معرفی برای فیلم‌های حاضر به مدت ۱۵دقیقه قبل از نمایش هر فیلم برگزار می‌شود. اجرای این طرح علاوه‌بر ایجاد امکان برابر تبلیغاتی برای همه آثار، زمینه مشارکت بیشتر در اخذ آرای مردمی را فراهم می‌کند.

در این برنامه‌ها، کارگردان و عوامل فیلم‌ها به معرفی اثر خود می‌پردازند و از این طریق با مردم ارتباط مستقیم برقرار می‌کنند.

فیلم‌های سی و سومین جشنواره فجر در سینماهای فرهنگ، کورش، آزادی، ماندانا، کیان، فلسطین یک و ملت ۳ معرفی خواهند شد و اجرای این مراسم‌ها را به ترتیب محمدرضا باباگلی، رامتین شهبازی، خسرو نقیبی، امید نجوان، رضا کاظمی، منوچهر اکبرلو و غلامعباس فاضلی برعهده خواهند داشت و جزئیات مراسم معرفی فیلم‌ها پس از انتشار جدول نمایش فیلم‌ها در سینماهای مردمی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

از سویی دیگر تا سال گذشته مخاطبان برای تهیه بلیت‌های جشنواره مشکل جدی داشتند اما امسال تدابیری اندیشیده شده است تا علاوه‌بر فروش اینترنتی مردم بتوانند از گیشه هم بلیت خریداری کنند.به همین دلیل مدیر سامانه فروش بلیت‌های مردمی از سهم ۳۰ درصدی فروش بلیت‌ها در گیشه سینماهای کشور در ایام برگزاری این رویداد سینمایی خبر می‌دهد. محسن شمس می‌گوید که در سال‌های گذشته پرینت بلیت‌های جشنواره هنگام حضور مردم صادر می‌شد که همین عملیات وقت بسیاری را از متقاضیان می‌گرفت، بر همین اساس برای پیش‌فروش بلیت‌ها در جشنواره سی و سوم بر اساس تقاضای مردم بلیت‌ها را از قبل پرینت‌گرفته، بسته‌بندی شده و آماده کردیم تا در مدت‌زمان کوتاه به مراجعه‌کنندگان تحویل داده شود و خوشبختانه این اتفاق در نهایت دقت و کیفیت انجام شد.مثل هر سال در سی و سومین جشنواره فیلم فجر هم بخش سودای سیمرغ بیشترین متقاضی خرید بلیت را داشته است. بر همین اساس قیمت بلیت‌ها براساس سری‌فروشی تقسیم‌بندی شده است که در این بین دانشجویان با ارائه کارت دانشجویی از تخفیف ویژه‌ای برخوردار بودند. شمس با اشاره به این مطلب که ۱۰ هزار سری بلیت از طریق پیش‌فروش به متقاضیان ارائه شده است، گفت: تاکنون ۱۰ هزار سری بلیت از طریق پیش‌فروش ارائه کرده‌ایم و ۲ روز هم برای نهادها اختصاص داده‌ایم بنابراین طبق تجربه سال‌های گذشته تعداد متقاضیان در پیش‌فروش بین ۱۲ هزار سری تا ۱۴ هزار سری است اما تا امروز پیش‌فروش بلیت‌ها از طریق اینترنت ۱۰ هزار سری بوده است بنابراین ۱۴ هزار سری در مجموع ارائه شده و بقیه بلیت‌ها نیز برای حضور مخاطبان در گیشه سینماها در نظر گرفته شده است.