استقبال عمومی از کمپین کتابخوانی

گروه فرهنگ‌وهنر- یاسین نمکچیان: فراخوان احمد مسجدجامعی درباره حضور چهره‌های فرهنگی در کتابفروشی‌ها، با استقبال قابل توجه نویسندگان و شاعران و مترجمان روبه‌رو شد و بسیاری از چهره‌های سرشناس که وعده داده بودند روز پنج‌شنبه در کتابفروشی‌های تهران حضور پیدا می‌کنند، به قول خود عمل کردند تا پنج‌شنبه پاییزی پایتخت حال و هوای متفاوتی را تجربه کند. حال و هوایی که از یک سو، گرامیداشت هفته کتاب را روایت می‌کرد و از سویی دیگر، رونق بازار این کالای فرهنگی مهجور مانده را به تصویر می‌کشید.

مردم به فراخوان مسجدجامعی واکنش مثبت نشان دادند

بهار بازار کتاب در پاییز

روز پنج‌شنبه کتابفروشی‌های چهار سوی تهران یعنی از شمال گرفته تا جنوب و از شرق تا غرب، مملو از جمعیتی بود که تنها با یک فراخوان خودشان را رسانده بودند تا در برگزاری باشکوه یک جشن سهیم شوند. اهالی قلم اما انگار بیشتر از بقیه به چنین برنامه‌ای نیاز داشتند و ضرورت اجرای چنین طرح‌هایی را با مخاطبانشان در میان می‌گذاشتند. در پاسخ به فراخوان عضو شورای شهر تهران، بسیاری از فعالان سیاسی و مدیران دولتی کشور هم به خیابان‌ها آمدند تا با حضور در کتابفروشی‌ها آمادگی خود را برای اجرای کارهای فرهنگی ابراز کنند. شاخص‌ترین چهره این دسته را باید علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نامید که در شهر قم به ندای همتای سابقش پاسخ مثبت داد و خودش را به کتابفروشی انصاریان این شهر رساند. در این بازید که علمای سرشناس حوزه همچون آیت‌الله امینی، آیت‌الله جناتی، آیت‌الله علوی بروجردی، آیت‌الله ابن الرضا و فرزند آیت‌الله العظمی بهجت هم حضور داشتند و استاندار قم و مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هم وزیر را همراهی می‌کردند، علی جنتی دغدغه علما مبنی بر تسهیل شرایط ارسال کتاب‌ها و آثار فرهنگی ناشران بخش خصوصی به خارج از کشور را مهم توصیف کرد وگفت که باید شرایطی فراهم شود تا ناشران خصوصی بتوانند آثارشان را به خارج از کشور بفرستند. در این دیدار آیت‌الله امینی هم با تاکید بر تسهیل ارسال کتاب‌های حوزه معارف به سایر کشورها در خواست کرد تا بودجه‌ای برای ارسال کتاب‌های حوزه معارف به کشورهای دیگر در نظر گرفته شود.

تشکر مسجد جامعی از وزیر

در تهران هم خبرهای منتشر شده حکایت از استقبال گرم مردم و چهره‌های فرهنگی داشت. احمد مسجد جامعی مبتکر این ایده از نخستین ساعت‌های صبح پنج‌شنبه خودش را به خیابان‌های مختلف تهران رسانده بود تا چگونگی اجرای طرحش را به تماشا بنشیند.در یکی، دو بازدید مختلف مسجد جامعی، آمنه بهرامی قربانی مشهور اسید پاشی در سال‌های گذشته و رضا داوری اردکانی چهره برجسته فرهنگ کشور این مدیر را همراهی می‌کردند. در جریان این بازدیدها مسجد جامعی اشاره کرد که سرانه پایین مطالعه در کشور ما ربط چندانی به مشکلات اقتصادی ندارد و مساله اساسی و بنیادین فرهنگ است. او معتقد بود که بسیاری از خانواده‌هایی که وضع مالی خوبی دارند هم کتاب نمی‌خوانند. او تاکید کرد که با اجرای این ایده اعتقاد ندارد که صنعت نشر تکان می‌خورد؛ اما تلنگری است که امید می‌رود آب در خوابگه مورچگان بریزد.

او همچنین اشاره کرد که هفته کتاب در این دوره پرشورتر و مردمی‌تر برگزار شد و هم نهادهای دولتی و هم نهادهای عمومی، ناشران، کتابفروشی‌ها و اهل قلم مشارکت فعال و تاثیرگذاری در برنامه‌های هفته کتاب داشتند. او سپس به حضور علی جنتی، وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی در کتابفروشی‌های قم اشاره کرد و از وزیر و مدیران فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حضور در کتابفروشی‌ها و برگزاری شایسته هفته کتاب تشکر کرد. ازسویی دیگر همکاران این عضو شورای شهر همچون، معصومه آباد، عبدالحسین مختاباد، رحمت‌الله حافظی، عباس شیبانی و... هم در کتابفروشی‌ها حضور داشتند و در حرکتی نمادین اقدام به فروش کتاب می‌کردند.

رشد قابل توجه فروش

شلوغ‌ترین ساعت‌های تهران درباره اجرای این فراخوان اما به عصر روز گذشته در راسته کریم‌خان برمی‌گشت. آنجا که نویسندگان و شاعران و مترجمان زیادی در کتابفروشی‌های چشمه و ثالث جمع شده بودند تا میزبان مخاطبانشان باشند. اشتیاق علاقه‌مندان برای گفت‌وگو با اهالی فرهنگ قابل توجه بود و نشان می‌داد که درصورت مهیا بودن بسترهای مناسب، مردم به کتاب توجه بیشتری نشان می‌دهند. مدیران بسیاری از همین کتابفروشی‌ها، رشد فروش کتاب در روز پنج‌شنبه را قابل توجه اعلام کردند و معتقد بودند که چرخه اقتصاد نشر در این روز شرایط متفاوتی را پشت سر گذاشته است.

محمود دولت‌آبادی، بهمن فرمان‌آرا، سیدفرید قاسمی، فاطمه معتمد آریا، سروش صحت، احمدرضا احمدی، گلی امامی، سهیل محمودی، اسرافیل شیرچی، علی‌اکبر رشیدیان، اسدالله امرایی، رسول یونان، مهدی غبرایی، حمیدرضا صدرا و... ازجمله چهره‌هایی بودند که در کتابفروشی‌های این راسته حضور پیدا کردند و در این میان جمعیت مشتاقی که از محمود دولت‌آبادی نویسنده سرشناس که در نشر چشمه حضور داشت و جمعیت از او عکس و امضا می‌خواستند، بیشتر به چشم می‌آمد؛ نویسنده‌ای که با مخاطبانش حرف می‌زد و از چگونگی نوشتن کتاب‌هایش می‌گفت و گاهی هم از شرایطی که در سال‌های اخیر برای انتشار کتابش یعنی رمان «زوال کلنل» پیش آمده است، گله می‌کرد.

استقبال عمومی از کمپین کتابخوانی