درگذشت معمار بناهای خیام و بوعلی و کمال الملک در کانادا

هوشنگ سیحون، معمار معروف ایرانی، دوشنبه (پنجم خردادماه) در کانادا از دنیا رفت. به گزارش «ایسنا» هوشنگ سیحون، معمار، طراح، نقاش و مجسمه‌ساز ایرانی که طراحی و ساخت آثار مهمی را در طول فعالیت هنری خود در کارنامه دارد، پنجم خردادماه در کانادا درگذشت. هوشنگ سیحون، معمار و نقاش ایرانی در یکم شهریور ماه ۱۲۹۹ در تهران متولد شد. خانواده او اهل هنر موسیقی بودند و پدربزرگش، میرزا عبدالله فراهانی از پیشگامان موسیقی سنتی بود. سیحون پس از پایان تحصیلاتش در رشته‌ معماری دانشکده‌ هنرهای زیبای دانشگاه تهران، به دعوت رئیس اداره‌ باستان‌شناسی برای ادامه‌ تحصیل به فرانسه سفر کرد و سه سال در دانشسرای عالی ملی هنرهای زیبای پاریس تحصیل کرد و موفق به دریافت مدرک دکترا ‌شد.

او پس از بازگشت به ایران یک دوره به ریاست دانشکده‌ هنرهای زیبای دانشگاه تهران منصوب شد که از فعالیت‌های او تاسیس سه رشته‌ شهرسازی، تئاتر و موسیقی بود. او در ۲۳ سالگی، نخستین اثر معماری خود را که بنای یادبودی برای آرامگاه ابوعلی‌سینا بود، طراحی کرد. از آثار معروف این معمار ایرانی می‌توان به آرامگاه کمال‌الملک، خیام، نادرشاه افشار، کلنل محمدتقی پسیان، بنای موزه‌ توس و ساختمان بانک سپه در میدان توپخانه‌ تهران اشاره کرد.

طرح‌های او در کتابی به نام «نگاهی به ایران در پاریس» در سال ۱۹۷۳ و مجموعه دستاورد زندگی حرفه‌ای او (معماری - نقاشی) در کتابی به نام «هوشنگ سیحون در کانادا» در سال ۱۹۹۹ به چاپ رسیده است.