اصرار وزیر به واگذاری ممیزی
بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران صبح دیروز با حضور رئیس‌جمهور در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) افتتاح شد.
حسن روحانی در این مراسم روبان افتتاحیه این رویداد مهم فرهنگی را قیچی کرد و سپس به بازدید از غرفه‌های این نمایشگاه پرداخت تا به این ترتیب نمایشگاه بیست و هفتم که یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های مقطعی کتاب در جهان به شمار می‌رود، رسما گشایش یابد. این مراسم با حضور سفرای خارجی، میهمانان ویژه نمایشگاه امسال کتاب تهران، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس نمایشگاه بیست و هفتم، استاندار تهران و همچنین جمعی از مسوولان ارشد کشوری برگزار شد. بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در فضایی به وسعت ۱۳۵ هزار مترمربع برپا شده و در آن ۲۶۶ هزار و ۴۲۹ عنوان کتاب داخلی و ۱۳۲ هزار عنوان کتاب خارجی عرضه شده است.
ناشران برگزیده سال معرفی شدند
اسامی ناشران برگزیده سال در مراسم آغاز بیست‌وهفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به این شرح اعلام شد: علی‌اصغر علمی‌ (انتشارات سخن)، مرتضی زینعلی (انتشارات جامعه‌نگر)، رضا هاشمی‌نژاد (انتشارات افق)، عبدالعظیم فریدون (انتشارات محراب قلم)، علیرضا حاجیان‌زاده (کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان)، اسماعیل اسماعیلی (موسسه بوستان کتاب) و محمد سلگی (سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی).
ناشران شایسته تقدیر هم به این شرح معرفی شدند: یدالله سعدی‌ (انتشارات دلیل ما)، علیرضا سبحانی‌نسب (انتشارات جمال)، حسینعلی پورمدنی (انتشارات مرسل)، صفا امیری (انتشارات براق).
همچنین ناشران برگزیده بخش ویژه به این شرح هستند: یوسف علیخانی (نشر آموت)‌، عین‌الله جعفرنژاد قمی (انتشارات علوم رایانه)، سیدحسین عابدینی (انتشارات سفیر اردهال)، رضا حتمی (انتشارات حتمی)‌، علیرضا اسماعیلی (انتشارات موسسه تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری متین)‌، عباس شیری (انتشارات میزان)، پروانه شعبانی (انتشارات مینوی خرد)، محمد حسنی (انتشارات عصر داستان) و داوود موسایی (انتشارات فرهنگ معاصر).
وزیر ارشاد: بر واگذاری ممیزی به ناشران اصرار دارم
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره سیاست‌های این وزارتخانه برای واگذاری امر نشر به تشکل‌های مربوطه گفت: این سیاست کلی دولت و همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که تا جایی که امکان دارد، امور مربوطه را به تشکل‌های خصوصی واگذار کند، ما هم این مساله را در وزارت ارشاد درخصوص جشنواره‌های فرهنگی و نیز نمایشگاه‌های کتاب اجرا کرده‌ایم و تصمیم داریم که این قبیل امور را به خود اصحاب فرهنگ و هنر بسپاریم. به گزارش خبرگزاری مهر، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دیروز در جمع خبرنگاران و پس از برگزاری مراسم افتتاحیه بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور رئیس‌جمهور در ضلع جنوبی مصلی برگزار شد، در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که نظر او را در مورد توقیف روزنامه ابتکار در کنار توقیف فله‌ای مطبوعات در روزهای آینده گفت: اینکه شما می‌گویید قرار است روزنامه‌های دیگری هم در آینده توقیف شوند، من اطلاعی از این موضوع ندارم، اما اصولا ما در وزارت ارشاد با توقیف روزنامه‌ها مخالف هستیم و معتقدیم آخرین مرحله برخورد با مطبوعات، باید توقیف باشد.
وی در پاسخ به سوالی درباره نحوه عملی شدن پیشنهادش برای واگذاری ممیزی کتاب به ناشران قانون‌مدار گفت: ما در ابتدای ورود به وزارت ارشاد تلاش می‌کردیم، ممیزی قبل از چاپ را به ناشران واگذار کنیم تا دیگر معطل نشوند و کتاب هایشان راهی بازار شود، اما این خود ناشران بودند که با این پیشنهاد مخالف بودند و گفتند ما نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم به هر حال ما آمادگی داریم تا جایی که می‌توان در این خصوص هم امور را به بخش مربوطه که ناشران هستند، واگذار کنیم. وی همچنین در پاسخ به این سوال خبرگزاری مهر که در دوره‌های گذشته برخی از کتاب‌هایی که مجوز عرضه در نمایشگاه داشتند از سطح نمایشگاه جمع‌آوری می‌شدند آیا امسال هم این اتفاق خواهد افتاد؟ گفت: امسال در همان ابتدا تلاشمان بر این بوده است که کتاب‌هایی که مخالف قوانین کشور هستند و احیانا ممکن است به وحدت ملی ما لطمه بزنند به نمایشگاه نیایند. در هر حال با توجه به اینکه کتاب‌هایی که به نمایشگاه آمده‌اند، مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را دارند ما محدودیتی برای حضور آنها در نمایشگاه ایجاد نکرده‌ایم.
ناشران موسیقی در نمایشگاه کتاب غرفه ندارند
به گفته مدیر مرکز موسیقی بتهون، امسال غرفه‌ای به ناشران آثار موسیقایی در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اختصاص نیافته و امید این ناشران برای امکان دیدار با مخاطبانشان در نمایشگاه از بین رفته است. بابک چمن‌آرا در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر ضمن انتقاد از شرایطی که برای ناشران آثار موسیقایی در نمایشگاه کتاب امسال ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: در دوره قبلی نمایشگاه سوله‌ای در کنار شبستان اصلی نمایشگاه به ناشران آثار موسیقایی واگذار شده بود که با وجود اجاره بسیار بالایی که نسبت به غرفه‌های دیگر از ناشران موسیقی دریافت شد و جای غرفه هم در محل نامناسبی قرار داشت، اما شرایط خوبی را ایجاد کرد که طیف بیشتری از مخاطبان از آثار تولیدکنندگان و ناشران فعال حوزه موسیقی دیدن کنند و این برای ما نویدبخش روزهای بهتری بود که تصور می‌کردیم در دوره بیست و هفتم نمایشگاه آن را تجربه خواهیم کرد.