هیچ کتابی را کنار نگذاشته‌ایم
جایزه کتاب سال، امسال فقط سه برگزیده دارد، داستان و شعر برگزیده ندارد، کتابی از کتاب سال حذف نشده و آثار ایرانیان خارج از کشور هم بررسی شده است.
به گزارش «ایسنا»، اینها بخشی از مطالبی است که در نشست خبری جایزه کتاب سال که صبح دیروز در سرای اهل قلم برگزار شد، مطرح شد. در این نشست اعضای هیات علمی کتاب سال معرفی شدند و معاون فرهنگی وزارت ارشاد از نداشتن برگزیده در بخش شعر و داستان در کتاب سال اظهار تاسف کرد.
سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزارت ارشاد در پاسخ به پرسشی درباره احتمال حذف برخی کتاب‌ها در جایزه کتاب سال و اینکه آیا این احتمال وجود دارد که کتابی از سوی داوران کتاب سال برگزیده شده باشد، اما به عنوان برگزیده نهایی معرفی نشود، گفت: این اتفاق در سی‌ویکمین جایزه کتاب سال رخ نداده است و من اطمینان می‌دهم تا زمانی که من در این سمت هستم، این اتفاق نمی‌افتد و جریان داوری باید فارغ از اظهارنظرهای سلیقه‌ای مدیران اداری باشد. دوستان جایزه کتاب سال می‌توانند بگویند که نوع مناسبات ما با آنها چگونه بوده و هیچ‌گونه اظهارنظری از سوی وزارت ارشاد در جایزه انجام نشده است. جریان داوری باید مستقل از جریان اداری باشد.
صالحی با اعلام برگزیده نشدن هیچ کتابی در حوزه ادبیات داستانی و شعر در کتاب سال گفت: من متاسفم در کشور ما که یکی از شاخص‌هایش ادبیات است، با این قضیه مواجه می‌شویم و باید بدانیم مشکل کجا است؛ ما بد داوری می‌کنیم یا بیرون شرایط، مطلوب نیست؟ ما متهم می‌شویم که چون وزارت ارشاد منابع مالی محدودی دارد‌، برگزیدگان کمی را معرفی می‌کند، ما هرگونه که باشد، منابع مالی‌مان را تامین می‌کنیم، اما متاسفانه در حوزه ادبیات داستانی و شعر، کتابی از نظر داوران برگزیده اعلام نشده است.
علی شجاعی صائین مدیر پیشین خانه کتاب و مدیر اداره کتاب هم درباره اعضای هیات علمی سی‌ویکمین دوره کتاب سال گفت: اعضای هیات علمی این جایزه متشکل از ۱۱ نفر است که شامل ۹ عضو حقیقی و ۲ عضو حقوقی می‌شود. در بخش حقوقی مدیرکل دفتر مجامع و مدیرکل اداره کتاب حضور دارند و ۹ نفر عضو حقیقی نیز به این شرح هستند: محمدباقر لاریجانی، مهدوی راد‌، رسول جعفریان، جبه‌دار، مطهرنیا،‌ منوچهر اکبری‌، کامران فانی‌، مختاری‌ و جواد محقق.
محمدرضا وصفی دبیر جایزه جهانی کتاب سال هم درباره بررسی آثار نویسندگانی چون احسان یارشاطر و نویسندگان دایره‌المعارف ایرانیکا در جایزه جهانی کتاب سال گفت: دایره‌المعارف ایرانیکا در کتابخانه‌ جایزه جهانی موجود است و داوری‌ها روی این آثار صورت گرفته است. تمام آثار ایرانیان خارج از کشور دیده‌بانی شده است و ما تلاش کرده‌ایم که این آثار بررسی شوند. اما ما امسال آثار برگزیده در حوزه ادبیات تطبیقی داریم که توسط مهاجرانی نوشته شده که از کشورهایی چون افغانستان و کردستان عراق به ایران آمدند و بعد از ایران به اروپا مهاجرت کردند. نگاه ما به این افراد بیشتر به‌عنوان یک طبقه کارگر است، اما آنها کارهای بسیار خوبی در حوزه ادبیات تطبیقی ایران با سایر کشورها انجام داده‌اند که از همه داوران این جایزه نمره ۹۵ را دریافت کرده است. امیدواریم ما با کمک شما بتوانیم، نگاه به مهاجران را تغییر دهیم.
در ادامه، نجفقلی حبیبی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره اینکه چرا نام داوران جایزه کتاب سال معرفی نمی‌شود، گفت: این داوران بیشتر استادان دانشگاه هستند و ملاحظات سیاسی در این‌باره مطرح نیست؛ بلکه این داوران خودشان مایل نیستند که اسم‌شان مطرح شود، چون با فشارهایی از بیرون مواجه می‌شوند و ممکن است، کسانی از آنها بخواهند که درباره کارشان پارتی‌بازی کنند.