معصوم‌ترین هنرمند این دیار
محمود استادمحمد بامداد 3 مرداد ماه از دنیا رفت. این هنرمند که مدت‌ها با بیماری سرطان کبد مبارزه می‌کرد، شامگاه دوم مرداد حالش رو به وخامت رفت و دخترش او را به بیمارستان «جم» منتقل کرد و سرانجام صبح پنج‌شنبه این هنرمند تئاتر صحنه زندگی را ترک کرد.
محمود استاد محمد متولد سوم آبان ۱۳۲۹ و خالق نمایشنامه‌های ماندگاری همچون «آسید کاظم»، «شب بیست‌ویکم»، «سرای رنج و شکنج»، «دیوان تئاترال» و ... بود.

در سوگ استاد چه گفتند؟
در پی درگذشت محمود استادمحمد، هنرمندان عرصه‌های مختلف تئاتر و ادبیات از فراق خالق نمایشنامه «آسیدکاظم» نوشتند و پیام‌های تسلیت هم از سوی مسوولان، بنیادها و تشکل‌های هنری منتشر شد. به گزارش «ایسنا» خالق نمایشنامه «دیوان تئاترال» امروز راس ساعت 10 صبح از مقابل تالار وحدت به سمت قطعه هنرمندان بهشت‌زهرا (س) تشییع می‌شود.

محمود دولت‌آبادی: استادمحمد از معصوم‌ترین هنرمندان تئاتر ما بود
محمود دولت‌آبادی با یادکردن از محمود استادمحمد گفت: استادمحمد قلمی روان و پسندیده داشت.
این نویسنده پیشکسوت در سخنانی عنوان کرد: برای محمود استادمحمد، طلب آمرزش دارم چون محمود یکی از معصوم‌ترین هنرمندان تئاتر معاصر ما بود. محمود استادمحمد را دوست می‌داشتم نه به خاطر هنرمند بودنش یا به خاطر نمایشنامه ‌نوشتن به خاطر اینکه یکی از عاشقان تئاتر بود.

علی نصیریان: استادمحمد، فردی تاثیرگذار در تئاتر ایران بود
علی نصیریان با ابراز تاسف از درگذشت «محمود استاد محمد»، او را فردی تلاشگر و تاثیرگذار در تئاتر ایران توصیف کرد.
این هنرمند باسابقه‌ تئاتر ایران با اشاره به آشنایی‌اش با محمود استاد محمد یادآور شد: ایشان را در گروه بیژن مفید شناختم و برای اولین‌بار او را در اداره‌ پیش‌آهنگی که مشغول تمرین یک نمایش بودند، دیدم. به نظرم جوانی کارآمد و با استعداد رسید و بعدها کارهای بیشتری از او دیدم.
این هنرمند تئاتر افزود: محمود استاد محمد در زمینه‌ شناخت تئاتر ایرانی و شخصیت‌های ایرانی فردی بسیار قابل بود و آثار خوب و تاثیرگذاری از خود برجای گذاشت.

محمد یعقوبی: درگذشت استادمحمد ناشی از بی‌توجهی‌هاست
محمد یعقوبی با اظهار تاسف از درگذشت محمود استادمحمد، این اتفاق را متاثر از بی‌توجهی به مسائل درمانی هنرمندان دانست.
این نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاترگفت: در خبرها آمده که محمود استادمحمد به‌خاطر عارضه سرطان درگذشته و گویی این یک اتفاق طبیعی است، در حالی که درگذشت او به مرگ طبیعی نبود، بلکه این اتفاق به‌دلیل بی‌توجهی به درمان هنرمندان رخ داد.
او با اظهار تاسف از درگذشت تعداد زیادی از هنرمندان، افزود: متاسفانه رسیدگی به وضعیت دارو و درمان هنرمندان، شرایط نامناسبی دارد و در سال‌های گذشته بارها شاهد بیماری و درگذشت هنرمندان بوده‌ایم.

حسن فتحی: یکی از پایه‌های اساسی نمایشنامه‌نویسی نیم قرن گذشته
حسن فتحی گفت: محمود استادمحمد یکی از پایه‌های اساسی نمایشنامه‌نویسی نیم‌قرن گذشته در ایران بود که جایگاه ویژه‌ای در تاریخ تئاتر مملکت ما دارد. نسل‌های گوناگون هنرمندان تئاتر این مملکت هرگز محمود استادمحمد،‌ نمایشنامه‌هایش و تاثیری را که بر دو سه نسل از شاگردان خود برجای گذاشت، فراموش نخواهند کرد.

محمدعلی سپانلو: او یکی از آخرین بازماندگان نسل طلایی تئاتر ایران بود
محمدعلی سپانلو گفت: محمود استادمحمد یکی از آخرین بازماندگان نسل طلایی تئاتر ایران بود.
این شاعر و منتقد ادبی گفت: استادمحمد مانند افرادی مثل اسماعیل خلج از بازماندگان «تئاتر نو» بود. او از نسل‌های جوان‌تر تئاتر ملی و کسانی مانند نصیریان، بیضایی و ساعدی بود.